Koeajossa uusi Kia Optima – budjettiluokan edustusauto

Uusi Kia Optima on iso sedan, joka haastaa hienostuneisuudellaan jopa premium-luokan kiesit. Kävimme koeajamassa Optiman ja tässä tuoreet fiilikset.

Optima on todella tilava auto. Kun 180 senttinen kuljettaja on hakenut itselleen mukavan asennon, niin taakse jää ällistyttävän paljon jalkatilaa. Etuistuimet ovat mukavat ja hyvä ajoasento löytyy helposti. Takapenkki on muotoiltu hyvin ja myös sen reisituki on reunimmaisilla paikoilla kohdallaan.

-- MAINOS --

Kia-Optima-2016-3

Ohjaamo on tyylikkäästi sisustettu ja laatuvaikutelma on hyvä. Nykymuodin mukaisesti kojelaudan keskikohtaa hallitsee suurehko navi- ja toimintonäyttö, mutta sen alapuolelta löytyy vielä melkoisen paljon analogisia nappuloita. Lokeroita on riittävästi, kaksi mukitelinettä, kyynärnojan lokero ja vielä kännykälle oma laskutila latauspistokkeineen.

Kia-Optima-2016-6

-- MAINOS --




Tilavaan ohjaamoon tutustumisen jälkeen tulee mieleen, että takakonttiin ei voi jäädä paljon tilaa, mutta kyllä jää ja paljon! Tallinnan tuliaisia mahtuu perään peräti 510:n litran edestä. Optima on yli 4,8 metriä pitkä ja vajaa 1,9 metriä leveä, joten tila selittyy melkoisilla ulkomitoilla.

Kia-Optima-2016-7

-- MAINOS --

Moottoriksi Optimaan on tarjolla joko 1.7 litrainen diesel (141hv) tai kaksilitrainen bensa (163hv). Molempien yhteyteen saa seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston, joka on tarjolla ilahduttavasti jo hinnaston alkupään malleihin. Muutamaan mallivaihtoehtoon on tarjolla toki myös manuaali, mutta suosittelemme sen unohtamista jo heti kättelyssä – Optima on enemmän automaatti kuin manuaali.

Kia-Optima-2016-5

Ajossa Optima tuntuu pirteältä ja tehoa on tämän kokoiselle autolle aivan riittävästi. Meno kaupungissa tuntuu miellyttävän mukavalta, tosin jousitus on ehkä aavistuksen pintakova, mutta ihan ok.

Maantiellä Optima ei mene ihan kuin kiskoilla, mutta koeajokelikin asetti pieniä haasteita puuskaisen sivutuulen ja jääpolanteisen tienpinnan muodossa. Ohjaus ja alustan toiminta tarjoaa kuitenkin hyvät eväät miellyttävään työ- tai huvimatkaan.

Kia-Optima-2016-2

Hiljaisuudessa Optima on aavistuksen luokansa keskitason yläpuolella, mutta ei täysin hiljainen. Koeajoautossa olleiden nastarenkaiden ääni kantautui kyllä ohjaamoon, mutta ei missään tapauksessa ärsyttänyt. Itse valitsisimme Optiman kaveriksi kitkarenkaat, niin se olisi piste i:n päälle.

Optiman hinnat alkavat toimituskuluineen 30 000 eurosta ja ensimmäisenä tarjolla on diesel-manuaali. Malliston toisesta ääripäästä löytyy kahden litran bensa-automaatti kaikilla herkuilla, jonka hinta asettuu 45 000 euron tuntumaan.

Kia-Optima-2016-4

Optiman varustelista on pidempi kuin tämä artikkeli, joten siihen kannattaa tutustua rauhassa vaikka maahantuojan sivuilla. Emme huomanneet koeajon aikana mitään merkittävää varustepuutetta. Turvavarustus on kattava ja viihtyvyyteenkin on panostettu.

Uusi Kia Optima on mielenkiintoinen tuttavuus. Kuten hintaluokkakin kertoo, se ei aivan yllä premium-autojen tasolle, mutta sitä voisi kutsua vaikkapa budjettiluokan edustusautoksi.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Videot

Uusimmat

Historian tehokkain katu-Pösö esiteltiin – uusi 508 PSE on 360-heppainen pistokehybridi

Peugeot esitteli jo puolentoista vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptin 508:n sporttiversiosta, jota vauhditti tehokas pistokehybriditekniikka. Nyt auto pääsee tuotantoon...

Teslan turvallisuustesti meni pahasti pieleen – jalankulkijaa esittänyt nukke meni kappaleiksi

Tesla Model 3 pitää sisällään hienon ominaisuuden, jonka tarkoituksena on automaattisesti jarruttaa auton havaittua edessään jalankulkijan. Myös monet muut...

Autonomistajat raivoissaan: Hiiret nakertavat Toyotan moottoreita

Vihaiset Toyotan omistajat ovat haastaneet autonvalmistajan oikeuteen, sillä jyrsijät ovat erityisen mieltyneitä herkuttelemaan Toyotan moottoreiden johdoilla. Mistä ihmeestä on...

V12, manuaali ja mittarissa 64 000 kilometriä – tästä BMW 850 CSi:stä odotetaan kovaa hintaa huutokaupassa

Vuonna 1989 esitelty E31-korinen 8-sarja toimi BMW:n lippulaivana lähes 10 vuoden ajan. Mallisto kruunattiin 380-heppaisella 850 CSi:llä, joka oli...

Volkkarin sähköautovalikoima kasvaa – uusi ID.4 kurkottaa crossoverien luokkaan

Täysin uudelle MEB-perusrakenteelle tehty VW ID.3 on juuri saapunut myyntiin, ja se saa pian seuraa pykälää isommasta ID.4:stä. Nyt...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...