Koeajossa uusi Kia Optima – budjettiluokan edustusauto

Uusi Kia Optima on iso sedan, joka haastaa hienostuneisuudellaan jopa premium-luokan kiesit. Kävimme koeajamassa Optiman ja tässä tuoreet fiilikset.

Optima on todella tilava auto. Kun 180 senttinen kuljettaja on hakenut itselleen mukavan asennon, niin taakse jää ällistyttävän paljon jalkatilaa. Etuistuimet ovat mukavat ja hyvä ajoasento löytyy helposti. Takapenkki on muotoiltu hyvin ja myös sen reisituki on reunimmaisilla paikoilla kohdallaan.

Kia-Optima-2016-3

Ohjaamo on tyylikkäästi sisustettu ja laatuvaikutelma on hyvä. Nykymuodin mukaisesti kojelaudan keskikohtaa hallitsee suurehko navi- ja toimintonäyttö, mutta sen alapuolelta löytyy vielä melkoisen paljon analogisia nappuloita. Lokeroita on riittävästi, kaksi mukitelinettä, kyynärnojan lokero ja vielä kännykälle oma laskutila latauspistokkeineen.





Kia-Optima-2016-6

Tilavaan ohjaamoon tutustumisen jälkeen tulee mieleen, että takakonttiin ei voi jäädä paljon tilaa, mutta kyllä jää ja paljon! Tallinnan tuliaisia mahtuu perään peräti 510:n litran edestä. Optima on yli 4,8 metriä pitkä ja vajaa 1,9 metriä leveä, joten tila selittyy melkoisilla ulkomitoilla.

Kia-Optima-2016-7

Moottoriksi Optimaan on tarjolla joko 1.7 litrainen diesel (141hv) tai kaksilitrainen bensa (163hv). Molempien yhteyteen saa seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston, joka on tarjolla ilahduttavasti jo hinnaston alkupään malleihin. Muutamaan mallivaihtoehtoon on tarjolla toki myös manuaali, mutta suosittelemme sen unohtamista jo heti kättelyssä – Optima on enemmän automaatti kuin manuaali.

Kia-Optima-2016-5

Ajossa Optima tuntuu pirteältä ja tehoa on tämän kokoiselle autolle aivan riittävästi. Meno kaupungissa tuntuu miellyttävän mukavalta, tosin jousitus on ehkä aavistuksen pintakova, mutta ihan ok.

Maantiellä Optima ei mene ihan kuin kiskoilla, mutta koeajokelikin asetti pieniä haasteita puuskaisen sivutuulen ja jääpolanteisen tienpinnan muodossa. Ohjaus ja alustan toiminta tarjoaa kuitenkin hyvät eväät miellyttävään työ- tai huvimatkaan.

Kia-Optima-2016-2

Hiljaisuudessa Optima on aavistuksen luokansa keskitason yläpuolella, mutta ei täysin hiljainen. Koeajoautossa olleiden nastarenkaiden ääni kantautui kyllä ohjaamoon, mutta ei missään tapauksessa ärsyttänyt. Itse valitsisimme Optiman kaveriksi kitkarenkaat, niin se olisi piste i:n päälle.

Optiman hinnat alkavat toimituskuluineen 30 000 eurosta ja ensimmäisenä tarjolla on diesel-manuaali. Malliston toisesta ääripäästä löytyy kahden litran bensa-automaatti kaikilla herkuilla, jonka hinta asettuu 45 000 euron tuntumaan.

Kia-Optima-2016-4

Optiman varustelista on pidempi kuin tämä artikkeli, joten siihen kannattaa tutustua rauhassa vaikka maahantuojan sivuilla. Emme huomanneet koeajon aikana mitään merkittävää varustepuutetta. Turvavarustus on kattava ja viihtyvyyteenkin on panostettu.

Uusi Kia Optima on mielenkiintoinen tuttavuus. Kuten hintaluokkakin kertoo, se ei aivan yllä premium-autojen tasolle, mutta sitä voisi kutsua vaikkapa budjettiluokan edustusautoksi.

- Advertisement -
Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Uusimmat

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...