Koeajossa uusi Jeep Grand Cherokee – cowboyn valintakin on nyt pistokehybridi

Jeep kuuluu amerikkalaisuuden ikoneihin siinä missä Coca-Cola tai Uncle Sam. 1980-luvun lopulla AMC-yhtymältä Chryslerille päätynyt perinnemerkki on tätä nykyä osa monikansallista Stellantis-konsernia, ja tämä monikansallisuus näkyy myös koeajoon otetussa uudessa Grand Cherokeessa.

Tyyli

Grand Cherokeen historia ulottuu yli 30 vuoden päähän, ja nykymalli edustaa ison SUV:n viidettä sukupolvea. Auto esiteltiin USA:ssa jo vuonna 2021, mutta Suomeen jenkkimaasturin nykyinen painos rantautui vasta tänä vuonna. Alkuaikojen erillisrungosta on siirrytty itsekantavaan rakenteeseen, joka kertoo myös Stellantis-konsernin sukulaissuhteista. Amerikkalaisuuden ikonilta näyttävä Grand Cherokee on nimittäin tehty suorastaan runollisesti nimetyn Giorgio-perusrakenteen varaan, joka kehitettiin alun perin Alfa Romeo Giuliaa ja Stelviota varten.

Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen

Ulkoapäin tätä ei ihan heti uskoisi, sen verran massiivinen ilmestys yli 4,9 metrin pituinen ja 2,15 metriä leveä Jeep nimittäin on. Kori on muotoiltu mutkattoman suoraviivaisesti, ja yhtä pystyä keulaa ei ole tullut uudessa autossa vähään aikaan vastaan. Äijämäistä vaikutelmaa korostavat vielä kulmikkaat pyöränaukot, mutta tämä Jeep ei ole kuitenkaan mikään karu työkalu. Grand Cherokeen tyylikkäämpää puolta edustavat koeajoauton kaksivärimaalaus ja mattapintaiset kromikoristeet. Etuovista löytyy jopa pieni USA:n lippu muistuttamassa, minkämaalaiseen laitteeseen astutaan sisään.

Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen

Vaikka kyseessä on iso ja korkea auto, kyytiin ei tarvitse mitenkään kavuta. Kuskin paikalla olonsa saa nopeasti mukavaksi penkin sähkösäätöjen ansiosta, ja muhkeiden ulkomittojen ansiosta tilaa on vähintään riittävästi joka suuntaan. Koeajoauto edustaa Summit Reserve Business -varustetasoa, joka on paras mitä Grand Cherokeehen saa. Harvemmin nähty varuste on mustalla alcantaralla verhoiltu sisäkatto pilareineen, ja vaaleaa puutakaan ei kovin monesta uudesta autosta löydy. Rattiin asti ulottuvat avosyiset puukoristeet tekevät suorastaan nostalgisen vaikutelman ja vievät ajatukset vaikkapa klassisten puukylki-Wagoneerien suuntaan.

Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen

Luksus-SUV:n status lunastetaan myös ruutukuvioisella mustalla nahkaverhoilulla, puukoristeiden väriin sointuvilla oranssinruskeilla kontrastiompeleilla ja keskikonsolin kiiltävän mustilla koristeilla. Kovamuovia ohjaamosta joutuu oikein etsimään, mutta aivan viimeinen premium-fiilis Jeepin materiaaleista jää kuitenkin puuttumaan. Iso plussa täytyy antaa ilmastointilaitteen ja esimerkiksi äänenvoimakkuuden fyysisistä säätönupeista, vaikka suurinta osaa tämänkin auton toiminnoista hallitaan kosketusnäytön kautta. Lisäksi Summit Reserve -varustetaso tuo mukanaan oman kymmentuumaisen ruutunsa etumatkustajalle.

Suosittelemme


Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen

Keskinäyttö on pääosin looginen käyttää, mutta esimerkiksi uusissa autoissa pakollisen ja Jeepissä varsin kovaa piippaavan ylinopeusvaroittimen saa pois päältä vasta valikon uumenista muutaman täppäyksen päästä vähemmän selkeästi nimetystä kohdasta. Poiskytkennälle on tarvetta, koska nopeusrajoitusten tunnistus ei toimi aukottomasti Jeepissäkään. Matkamukavuutta kohentaa McIntoshin äänentoistojärjestelmä, joka ei kuitenkaan tarjoa aivan konserttisalitason hifi-elämyksiä. Ahtaus ei vaivaa ison auton takapenkilläkään, mutta perusvetoisuudeltaan 520 litran tavaratila voisi olla mittavampikin tämänkokoisessa autossa. Ohjaamon puolella avaruuden tuntua lisää vielä lasinen panoraamakatto.

Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen
Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen

Tekniikka

Mielikuvissa Grand Cherokeeta luotsaavaa cowboyta kuljettaisi reilun kokoinen veekasi kohti auringonlaskua. Nykyaika on kuitenkin saavuttanut Jeepinkin, ja niinpä PHEV 4xe -mallinimellä siunatun koeajoauton etenemisestä vastaa kaksilitraisesta turbonelosesta ja sähkömoottorista koostuva pistokehybridivoimalinja. Bensakone tuottaa yksinään 272 hevosvoimaa sekä 400 newtonmetriä, ja kokonaisvoimavarat kirjataan 380 hepan ja 637 newtonin lukemiin. Niiden vastapainoksi Grand Cherokeen omamassa ylittää 2,5 tonnin rajan, joten kyseessä ei todellakaan ole mikään höyhensarjalainen. Nollasta sataan pyrähdetään kuitenkin tarvittaessa 6,3 sekunnissa, joten suorituskyky on ainakin paperilla kunnossa.

Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen

Akkukapasiteetti on puolestaan varsin kompakti 17,3 kWh, joten pelkällä sähköllä pääsee teoriassakin vain alle 50 kilometriä. Käytännön ajossa bensakone hörähtää käyntiin useimmiten jo sitä ennen. Grand Cherokee on hybridinäkin luonnollisesti nelivetoinen Jeepin pitkien perinteiden velvoittamana, ja ilmajousitusta pystyy säätämään useaan eri korkeuteen. Parhaimmillaan maavaraa on 275 milliä. Eri ajoalustoille sopivia ajomoodejakin on useita, joten maastossa kuskin kantti loppuu varmasti ennen auton kykyjä. Koeajoyksilön yli 100 000 euron hinta ei kuitenkaan rohkaissut poikkeamaan kovin pahoihin paikkoihin päällystetyiltä reiteiltä.

Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen

Tunne

Vaikka Jeep on iso auto, sen ulkomitat ovat helposti hahmotettavissa mikä helpottaa kaupunkipyörittelyä. Lisäksi Grand Cherokeesta näkee suorastaan mainiosti ulos moneen muuhun nykyautoon verrattuna ja peilitkin ovat lähes pakettiautokokoa. Pelkällä sähköllä edettäessä meno on mukavan hiljaista, mutta neloskoneen käynnistyminen rikkoo seesteisen tunnelman. Hybridin voimavarat ovat sinänsä aivan riittävät isoon maasturiin, mutta neljän sylinterin rohina ei vain hemmottele aisteja veekahdeksikon tavoin. Lisäksi voimalinjan toiminta on välillä hieman kulmikasta, ja käyttövoiman vaihtumisen huomaa selvästi.

Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen

Yleensä uusissa autoissa tulee moitittua tunnottoman ylikevyiksi tehostettuja ohjauksia, mutta Jeepissä asia on päinvastoin. Isoon jenkkiautoon keveys sopisi hyvin, mutta Grand Cherokeen ohjausta vaivaa jopa liiallinen jähmeys kaupunkipyörittelyssä. Myös jarrupoljintuntuma on monen muun hybridin tavoin hieman epämääräinen, jolloin poljinta tulee painettua jo liiankin syvälle kunnes hidastuminen alkaa.

Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen

Isommille väylille siirryttäessä auto alkaa tuntua paljon kotoisemmalta. Moottoritiellä meno on mukavaa ja jopa panssarivaunumaisen turvallisen tuntuista. Jousituksen toimintaan ei tule kiinnittäneeksi juuri mitään huomiota, mikä kertoo onnistuneista säädöistä. Melutasokin on mukavan vaimea isoista pyöristä huolimatta, ja kaupungin röykyissäkään korista tai sisustasta ei kuulu mitään hälyääniä ainakaan tässä yksilössä.

Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen

Isolla autolla on kuitenkin iso hinta. Summit Reserve Business -lippulaivavarustelulla höystetyn koeajoauton hintalapussa lukee lähes 103 000 euron summa, mutta ainakaan lisävarusteisiin ei mene enää lisäeuroja. Tässä summassa on nimittäin ainoana lisävarusteena mukana vajaat 1800 euroa kustantava valkoinen väri mustan katon kera. Vakiovarusteisiin kuuluvat aiemmin lueteltujen herkkujen lisäksi mm. 21-tuumaiset vanteet, pimeänäkökamera, etuistuimen hierontatoiminto, säädettävä iskunvaimennus, tuulilasin heijastusnäyttö sekä jäähdytetyt takaistuimet. Kaikissa Suomen markkinoilla myytävissä Grand Cherokee -malleissa on sama pistokehybriditekniikka, ja edullisimmillaan Limited Business -varusteisen auton saa omakseen vajaalla 91 000 eurolla.

Pimeänäköjärjestelmä kiinnittää kuljettajan huomion jalankulkijoihin ”laatikoimalla” heidät keltaisella.
Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen
Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen
Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen
Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen
Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen
Jeep Grand Cherokee
Kuva: Turo Leppänen

Lue lisää