Koeajossa uudistunut Kia Niro EV – mukavuus edellä

Toisen sukupolven Kia Niro on uudistunut niin paljon, että sitä on vaikea tunnistaa edeltäjänsä seuraajaksi. Mallinimeäkin on hieman päivitetty, ja aiemmin e-Nirona tunnettu sähköinen versio on nyt Niro EV. Koeajoimme uutuuden kotimaisessa kurakelissä.

Niro EV -mallinimi on nyt enemmän linjassa malliston muiden versioiden kanssa, jotka ovat sähkön ohella polttomoottoritekniikkaa hyödyntävät Niro Hybrid ja Niro Plug-In Hybrid. Varustelutasoja on neljä: LX, EX, Business Premium, ja Business Luxury. Malliston hinta alkaa hybridin 31 921 eurosta ja nousee “kaikilla herkuilla” varustelupaketin myötä EV-mallissa 53 499 euroon. Koeajossamme ollut malli oli 52 133 euron hintainen Niro EV Business Premium.

Tyyli ja tilat

Niro EV:n keula poikkeaa aavistuksen hybridimallista. Keskelle sijoitettu latausluukku on vaatinut hieman korkeamman korinvärisen kaistaleen keskelle, joka vastavuoroisesti on hybridimallissa matalampi. Keula on tyylikkäästi toteutettu, ja pehmeiden linjojen lisäksi siitä löytyy Kian nykymallistolle ominaista sähäkkyyttä.

Kylkilinja on erittäin suoraviivainen, ja ehkä jopa hieman tylsä, mutta sitä on onneksi piristetty korin väristä poikkeavilla tehostepaneeleilla, joista varsinkin takapyörästä kattoon ulottuva “Aero C-pilari” herättää kiinnostuksen. Pilarin väriksi voi valita tumman- tai vaaleanharmaan, vihreän, mustan, vaalean- tai tumman oranssin. Koeajoauton väriyhdistelmä oli Cityscape green -vihreä / Aurora Black Pearl -musta / suomalainen kura. Koeajokeli oli kaikkea muuta kuin viehättävä, ja kuvista näkee, miltä Niro näyttää arkena.

Suosittelemme

Takapää noudattaa samaa rauhallista muotoilulinjaa, mutta yksi asia siinä pistää silmään. Perä tuo auttamatta mieleen ensimmäisen sukupolven Ford Focus -viistoperän! Tämä ei välttämättä ole huono asia, varsinkaan jos on joskus omistanut sellaisen.

Sisätiloissa tunnelma on suhteellisen laadukas, ja muotoilu ei ole nykyautoksi mitenkään silmiinpistävää. Niro EV on perinyt kojelaudan ja keskikonsolin isosiskoltaan EV6:lta, mikä ei ole mielestäni ollenkaan huono asia. Näkymä on moderni, ja kymppituumaisten mittariston ja kosketusnäytön lisäksi tarjolla on myös perinteisiä nappuloita, mikä lämmittää vanhan koulukunnan kuljettajaa.

Penkit ovat perustasoa niin edessä kuin takanakin. Edessä sivuttaistuki saisi olla hieman parempi, ja ristiseläntuelle pitäisi olla laajemmat säädöt. Takana istutaan hieman korkeammalla, minkä huomasin selkeästi hakiessani tytärtäni jalkapalloharjoituksista – melkein kysyin, että oletko kasvanut pituutta?

Edessä kyynärpäät eivät kolise yhteen, joten leveyttä on riittävästi, ja taakse jää hyvin jalkatilaa pitkänkin kuljettajan jäljiltä. Tavaratilaa on peräti 495 litraa, mikä on hyvin tämän kokoluokan autolle. Itse asiassa Niro EV-mallissa tavaratila on suurimmillaan, koska akku sijaitsee matkustamon alla. Pienimmillään se on ladattavassa hybridissä, jossa takaosaan sijoitettu akku tiputtaa tavaratilan 348 litraan.

Tunne ja tekniikka

Niro EV on selvästi mukavuuspainotteinen auto, jonka alusta ottaa epätasaisuudet vastaan pehmeähköllä otteella, mikä tosin aiheuttaa myös pientä ajoittaista huojuntaa menosuunnassa. Kovemmassa menossa alusta kuitenkin tuntuu suhteellisen varmalta, eikä meno ole pehmeydestä huolimatta lähelläkään vanhaa jenkkiautoa – onneksi.

Kaupungissa kurvailu on Nirolla kevyttä ja helppoa, ja maantiellä pidempikin matka taittuu mukavasti. Kitkarenkailla varustettuna Niro oli maantiellä hiljainen, mutta joidenkin toimittajakollegoiden mukaan rengasmelua on kesärenkailla ajettaessa selvästi enemmän. Business Premium -varustelupakettiin kuuluvan Harman Kardon -audiojärjestelmän sointi hivelee korvia, ja äänenvoimakkuutta kääntää mielellään suuremmalle. Järjestelmä sisältää ulkoisen vahvistimen, seitsemän kaiutinta, sekä subwooferin, joten sillä on mahdollista häivyttää loputkin häiriöäänet korvien kuulumattomiin.

Kaistallapitoavustimen toiminta on muuten hyvää ja johdonmukaista, mutta se on kovin hanakka muistuttamaan kuljettajaa siitä, että kädet on pidettävä ohjauspyörällä. Muistutus aktivoitui Tampere-Helsinki välillä useita kertoja, vaikka kädet olivat koko ajan ohjauspyörällä – tai ainakin toinen niistä, kuten kuvassa.

Sähköautoksi Niro EV ei tarjoa hurjia kiihdytyselämyksiä, mutta sillä ei myöskään jää jalkoihin. 0–100 km/h kiihdytys kestää 7,8 sekuntia, mikä on oikeasti ihan hyvä lukema perheautolle. Huippunopeus on “vain” 167 km/h, mikä kuitenkin riittänee mainiosti kotimaisille teille.

Tietoviihdejärjestelmän käyttö on suoraviivaista, joskaan ei ihan helpointa mitä on nähty. Käyttöliittymä on paikka paikoin hieman vanhanaikainen, mutta ajaa asiansa, ja mikä tärkeintä, toimii. Myös Apple CarPlay ja Android auto toimivat langallisena. Navigaattori on selkeä, ja sen näytön oikean laidan lähestymisopastus on hyvä lisä. Karttanäkymän voi asettaa mielen mukaan 2D- tai 3D-näkymäksi, ylhäältä tai viistosta. Navigaattori varoittaa liikennekameroista hanakasti, ja lopettaa piippaamisen vasta kun nopeus on tarkalleen nopeusrajoituksen mukainen, ja kamera on ohitettu.

Kosketusnäytön alapuolelta löytyy myös hipaisupainikkeita, mutta näppäinpaneelin toteutus on varsin mielenkiintoinen ratkaisu. EV6-mallista periytyneen paneelin toimintotilaa voi vaihtaa ilmastoinnin ja tietoviihdejärjestelmän kesken. Lämmön ja puhalluksen säädöt muuttuvat napin painalluksella navigoinnin ja radion painikkeiksi, ja toisinpäin. Myös pyörösäätimien toiminnallisuus muuttuu, eli äänenvoimakkuussäätimestä tuleekin yhtäkkiä lämmönsäädin. Tämä voi aluksi aiheuttaa sekaannusta, mutta idean ansiosta kojetaulussa on vähemmän nappeja, ja se on siten sirompi.

Viivojen välissä olevan roottorin painallus tuo esiin ilmastoinnin säädöt, ja…
…nuolenkärkipainike vaihtaa näyttöön navigoinnin ja radion säädöt.

Uusi Kia Niro EV on kokonaisuudessaan mainio auto. Se tarjoaa kokoluokassaan hyvät tilat, ja sillä on mukava ajaa. Tehoa ja toimintamatkaa on riittävästi. Reilun 45 000 euron alkaen hintaa ei voi sanoa edulliseksi, mutta se jää kuitenkin vielä noin kymppitonnin päähän isosiskostaan EV6:sta.

Koeajoauton tiedot:

  • Merkki ja malli: Kia Niro EV Business Premium
  • Teho ja kiihtyvyys: 150kW/204hv, 0–100km/h 7,8s.
  • Vetotapa: etuveto
  • Akku ja WLTP-toimintamatka: 64,8 kWh, 460 km
  • Latausteho: normaali 7 kW 1-vaiheisena tai 10,5 kW 3-vaiheisena, ja pikalataus 72 kW
  • Hinnat alkaen: 45 473 € (EV), 31 921 € (Hybrid)
  • Koeajoauton hinta: 52 133 €

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat