Koeajossa sopivan futuristinen Audi Q4 e-tron quattro -sähköauto

Audi toi vuonna 2018 myyntiin ensimmäisen e-tron -sähköautonsa, joka asettui koonsa puolesta johonkin Q5- ja Q8-mallien väliin. Tänä vuonna julkaistu Q4 e-tron asettuu mallistossa numeronsa mukaiselle paikalle, ja sitä on tarjolla vain sähköisellä voimalinjalla.

Audi on ottanut SUV- tai katumaasturi-buumin tosissaan, sillä Q4 e-tronin julkistamisen jälkeen sen mallistoon kuuluu peräti seitsemän erikokoista SUV:tä. Q4 e-tron asettuu houkuttelevaan kokoluokkaan, mitä voisi kutsua isoksi kompaktiksi. Tilaa on niin matkustamossa kuin tavaratilassakin, mutta ulkomitoiltaan auto on kuitenkin inhimillisen kokoinen, ja pyöriteltävissä vaivattomasti ahtaassakin paikassa. Koeajoimme viikon verran Q4-malliston tehokkainta 50 e-tron quattro neliveto -versiota.

Tyyli ja tilat

Q4 e-tronin huolellisesti suunnitellussa ulkokuoressa yhdistyy sopivasti Audin perinteet ja futuristisuus. Vaikka osa elementeistä on rohkeitakin, kuten auton keula, se ei ole herättänyt niin voimakasta keskustelua kuin erään toisen saksalaisen premium-auton etupää.

Audi Q4 e-tron 50 quattro

Keulaan verrattuna kylkilinja taas on ehkä liiankin perinteinen, mutta takapää suurine valoineen ja ilmanohjaimineen korjaa asian. Mielestäni Audi on tehnyt erinomaista jälkeä, mutta kauneus on toki katsojan silmässä, ja vastalauseet voi esittää jutun lopusta löytyvässä kommenttiosiossa.

Audi Q4 e-tron 50 quattro Audi Q4 e-tron 50 quattro

Suosittelemme

Futuristisuus jatkuu myös sisätiloissa, missä se kiteytyy kojelaudan rohkeaan ja moderniin muotoiluun. Ohjaamo on kuljettajakeskeinen, ja tietoviihdenäyttö sen alla olevine painikkeineen on kallistettu ilahduttavan reilusti kuljettajaan päin. Hallintalaitteet ja painikkeet ovat hyvällä etäisyydellä kuljettajasta, eli käyttö onnistuu kurkottelematta.

Kojelautaa hallitsee osaltaan suuret ilmastoinnin suulakkeet, joiden ansiosta ohjaamon ilmanvaihto on tehokasta, eikä suulakkeet puhalla terävästi ilmaa päin kasvoja. ”Kartanlukijaa” on myös selvästi ajateltu hansikaslokeroa muotoiltaessa, ja pitkäjalkaisenkaan ei tarvitse kolistella polviaan sen kanteen.

Audi Q4 e-tron 50 quattro

Kojelauta on futuristisen näköinen, mutta toimintojen käyttö on sujuvaa, ja napit löytyvät helposti. Edessä ja takana on väljää sekä pituus- ja että leveys suunnassa. Penkit ovat hyvät istua, eikä selkä tai takapuoli puudu pidemmälläkään matkalla.

Etupenkkien välissä olevan kyynärnojan korkeus on säädettävissä, ja sen alla on runsas säilytystila. Takana on riittävästi tilaa polville ja etupenkin alle sujahtaville jalkaterille. Takapenkki on selkeästi muotoiltu, ja tarjoaa väljästi matkustustilat kahdelle, tai lyhyemmällä matkalla myös kolmelle.

Audi Q4 e-tron 50 quattro
Urheilulliset S-Line tarjoavat hyvän tuen joka suunnassa, ja miellyttävä ajoasento löytyy helposti.
Audi Q4 e-tron 50 quattro
Takana polvitilaa on ruhtinaallisesti, vaikka edessä istuisi pidempikin kuljettaja.

Tavaratilaa on myös reilusti, mikä on numeroina 520 litraa, ja tilaa saa vielä lisääkin kaatamalla takapenkkien selkänojat. Tavaratilan lattian alla on väljän kokoinen säilytystila latauskaapeleille, ja sivuilla vielä pienet kaukalot, johon voi asettaa vaikka lasinpesunestekanisterin.

Audi Q4 e-tron 50 quattro Audi Q4 e-tron 50 quattro

Tunne

Audi Q4 e-tron 50 quattro kiihtyy 220 kW:n (300 hv) turvin 6,2 sekunnissa nollasta sataseen, mikä on tämän kokoiselle sähköautolle aika mukava lukema. Kiihdytys tuntuu kyllä voimakkaalta, mutta hyvin toteutetun nelivedon, -ohjauksen ja vakaan alustan ansioista, ei kuitenkaan repivältä.

Ajaminen on helppoa, Q4 e-tron on ketterä kaupungissa ja erittäin vakaa maantiellä – tuntuu kuin tiessä ei olisi uria ollenkaan. Maantieajo on todella mukavaa, ja se olisi ehkä vieläkin mukavampaa hieman mukavuuspainotteisemmalla rengastuksella. Koeajoautossa oli 21-tuumaiset vanteet ja matalaprofiilirenkaat, mitkä tosin näyttävät kyllä hyvältä, mutta pitävät hieman meteliä.

Q4 e-tron tuntuu laadukkaalta ja mukavalta, kuten Audit yleensä, tosin koeajon aikana mittariston sisältä kuuluva särinä hieman latisti tunnelmaa, mutta kyseessä varmasti yksilövika.

Tekniikka

Audi Q4 e-tronissa on sähkömoottori etu- ja taka-akselilla, ja sähköinen quattro® neliveto.  Tehoa on yhteensä 220 kW, eli 300 hevosvoimaa, ja vääntöä 460 Nm. Huippunopeus on rajoitettu 180 km/h.

Akun kapasiteetti on 77 kWh, ilmoitettu WLTP-kulutus 19,7 kWh/100km, ja -toimintamatka 448 km. Koejossa Q4 tuntui kuitenkin aika ”janoiselta”, ja edellä mainitut luvut tuntuvat käytännössä kaukaisilta. Onneksi akku kuitenkin latautuu pikalatauksessa jopa 125 kW:n vauhdilla, joten tolpalla ei tarvitse kauaa odotella matkan jatkumista.

Ohjaamon futuristisuudesta riippumatta, hallintalaitteet ja auton käyttö tuntuu tutulta. Kosketusnäytön kautta hallitavan tietoviihdejärjestelmän toiminnot ovat hyvin selkeitä ja loogisia, ja kojelaudasta löytyy myös lukuisia perinteisiä painikkeita, kuten penkinlämmittimien-, ja ilmastoinnin säädöt, mitkä ilahduttavat läsnäolollaan erityisesti vanhan koulukunnan kuljettajaa.

Audi Q4 e-tron 50 quattro
Mittariston näkymää voi muokata todella monipuolisesti.
Audi Q4 e-tron 50 quattro
Mittariston näkymää voi muokata todella monipuolisesti.

Personallisesti muotoiltu ohjauspyörä tarjoaa esteettömän näkymän sen takana sijaitsevaan digitaalimittaristoon, jonka ulkoasua voi muokata mieleisekseen lähes loputtomasti.

Ohjauspyörän painikkeissa yhdistyvät modernit pyyhkäisytoiminnot, ja konkreettisen naksupalautteen antavat napit. Esimerkiksi äänenvoimakkuutta voi säätää kuljettamalla sormea + ja – merkkien välillä, tai sitten yksinkertaisesta naksuttelemalla painikkeita. Äänenvoimakkuuden säätöön löytyy vielä kolmaskin tapa, mikä toimii pyörittämällä sormea joko myötä tai vastapäivään vaihdevalitsimen oikealla puolella olevan kosketuskiekon päällä.

Vakionopeussäätimen toiminnot on keskitetty vilkkuviiksen alapuolelta löytyvään kolmanteen viikseen, mikä tuntuu hieman vanhanaikaiselta. Tässä kohtaa perinteinen Audi tai Mercedes -kuljettaja tokaisee, että siellähän se on aina ollut, mutta näkisin itse, että tämä toiminto olisi parempi sijoittaa ratin painikkeisiin, kuten valtaosassa muita automerkkejä. Jos muuten joku sattui koeajoni aikana ihmettelemään aiheetonta vilkuttelua, niin se johtui vain siitä, että vedin väärästä viiksestä.

Tuulilasiin ilmestyvä heijastenäyttö tarjoaa perinteisen HUD-näytön lisäksi nyt ensimmäistä kertaa myös lisättyä todellisuutta. Navigoinnin aikana auton edessä leijailevien suuntanuolien ja muiden symbolien on tarkoitus helpottaa käännösten ennakointia, mutta välillä homma oli hieman hakusessa, ja nuolet hyppivät oudosti. Tämä varmasti paranee ja kehittyy ohjelmapäivitysten myötä, kuten moni muukin ensi kertaa käytössä oleva tekniikka.

Yhteenvetona Audi Q4:n tekniikasta voisi sanoa, että se on modernia ja sitä on paljon, mutta käytettävyys on kuitenkin selkeää ja helppoa. Q4 e-tron on hieno auto ajaa, mutta lataustolpalla pitää pysähtyä ehkä hieman tavallista enemmän. Malliston hinnat alkavat 48 995 eurosta, Q4 e-tron 50 quattro noin 60 000 eurosta.

Lue lisää