Koeajossa sähköistynyt BMW iX3 -katumaasturi

BMW on viettänyt hiljaiseloa sähköisellä rintamalla sitten vuonna 2013 julkistetun i3-sähköauton, ja uusia täyssähköisiä Bemareita ei ole juuri nähty. Tähän on kuitenkin tulossa muutos, jolle tietä raivaa sähköistynyt BMW iX3 -katumaasturi. 

Tyyli ja tilat

Keskikokoinen iX3-katumaasturi perustuu polttomoottorikäyttöisen X3:n koriin. Voimalinja on vaihtunut sähköön, ja ulkokuori on saanut pieniä kosmeettisia muutoksia, joista erottuvimpana on osittain peitetyt moottorin ilmanottoaukot, sekä keulan keskilinjan alapuolisen osuuden uudelleenmuotoilu. BMW:lle ominaiset “munuaiset”, ovat iX3:ssa vielä konservatiivisen kokoiset, eivätkä hyökkää silmille, kuten joissain isommissa BMW-malleissa. Tästä plussaa, vaikka makuasiahan se on.

BMW iX3

Selkeys jatkuu myös kylkilinjassa, jossa ei ole lähdetty mihinkään leikittelyyn. iX3:lle suunnitellut vanteet tuovat ilmeeseen ripauksen futuristisuutta, ja etupyörien takana olevat purjemaiset i-somisteet kertovat auton voimalinjan nauttivan sähköä. Ikkunapinta-alaa iX3:ssa on kiitettävästi, mikä myös mahdollistaa hyvän näkyvyyden sisältä ulos.

Myös takapäässä on tapahtunut puskurin muotoilun osalta muutoksia, ja kokonaisuus on hyvin pelkistetyn ja selkeän oloinen. Yksi asia takapäässä kuitenkin ihmetyttää, ja rikkoo sen harmonian, nimittäin puskurin alareunassa olevat ilmanohjaimet, jotka muistuttavat erehdyttävästi pakoputken suojapeltiä?! Polttomoottoriversiossahan on pakoputket juuri samaisessa kohdassa.

Suosittelemme


iX3:n ilme on yhdellä sanalla hillitty, ja ehkä joidenkin mielestä jopa hajuton ja mauton. Näyttää siltä, että valmistaja ei ole halunnutkaan tehdä tästä autosta liian poikkeavaa, jotta se ei säikäyttäisi kanta-asiakkaita, ja osaltaan ehkä myös helpottaisi siten sähköiseen versioon siirtymistä. Tämä ei ole välttämättä huono asia, sillä iX3 näyttää kuitenkin ajattoman tyylikkäältä, johon on mausteeksi heitetty ripaus futuristisuutta.

Sisätiloiltaan iX3 on vieläkin lähempänä polttomoottorisen sisaruksensa ilmettä, ja oikeastaan sähköisen voimalinjan läsnäolon erottaa sisällä vain sinisestä korosteväristä, mitä on löydettävissä muun muassa ohjauspyörän elementeistä, vaihdevalitsimesta, ja start/stop-painikkeesta. Tässä on kuitenkin edelleen se hyvä puoli, että Bemariin tottunut ei ainakaan koe järkytystä siirtyessään sähköiseen versioon – kaikki tärkeä löytyy tutuilta paikoilta, eikä auton liikkeelle saaminenkaan vaadi korkeampaa osaamista.

Tunnelma sisätiloissa on väljä, kyynärpäät eivät kolise edessä yhteen, ja pitkänkin kuljettajan taakse jää vielä mukavasti polvitilaa. Penkit ovat mukavat, ja niissä on riittävästi säätöjä hyvän ajonasennon löytämiseksi.

Ohjaamosta löytyy reilusti säilytystilaa, ja takakontissa on riittävästi tavaratilaa isommankin poppoon reissulle. Konepellin alta ei löydy minkäänlaista säilytystilaa, mikä tosin on ominaista lähes kaikille sähköautoille, jotka jakavat saman korin polttomoottoriversion kanssa. Tavaratilan lattian alta löytyy vielä pieni tila suojaverkolle ja latauskaapeleille.

Tunne

Heti istuessani iX3:n ratin taakse, ja ajaessani ensimmäisiä metrejä tuli mieleen, että “No, onhan se BMW.” Mukavuus ja ajettavuus on kohdallaan, tosin jälkimmäinen pienin varauksin.

iX3 lähtee hiljaisesti lipuen liikkeelle legendaarisen Hans Zimmerin säveltämien ajoäänien säestyksellä (Charged Plus -version varuste). Mikäli herran nimi ei soita kelloja, mainittakoon, että kyseinen säveltäjä on luonut muun muassa Pirates of the Caribbean elokuvan tunnusmusiikin. Voimapoljin on viritetty pitkäliikkeiseksi, mikä on sähköautoon tottumattomalle hyvä asia. Liikkeellelähtö on eleganttia, ja ehkä verkkaistakin, mutta tilanne muuttuu, kun poljin ahdistetaan lattiaa vasten. Auto reagoi pyyntöön välittömästi, ja kiihtyvyys tuntuu vartalossa.

Heijastusnäyttö tarjoaa kuljettajalle melkoisen määrän informaatiota.

Ajossa rengasäänet eivät nouse häiritseväksi edes moottoritienopeuksissa, ja tuuli suhisee vain taakse jäävissä puissa. Maantieajossa sähköisestä voimalinjasta kantautuu jonkin verran ääntä, mitä ei kuitenkaan voi haukkua häiritseväksi. Kaupungissa iX3 kulkee kuin sukkasillaan, ja kevyt ohjaus, pieni kääntösäde, sekä hyvä näkyvyys sisältä ulos tekevät autosta helpon ajettavan myös urbaanissa ympäristössä.

Ajettavuus on tuttua BMW:tä, mutta akkujen tuoman painon toki huomaa tietyissä tilanteissa, kuten voimakkaissa kiihdytyksissä, missä kori kallistuu hetkellisesti voimakkaasti taaksepäin. Kallistelua ei kuitenkaan esiinny sivuttaissuunnassa, ja iX3 suoriutuu hyvin mutkaisestakin tieosuudesta. Ohjaus on tehostettu katumaasturityyliin voimakkaasti, eikä tarjoa aivan samaa tuntumaa tiehen, kuin mihin moni on BMW:ssä saattanut tottua.

BMW iX3:n koeajosta jäävä tunnetila on positiivinen, mutta wau-efekti jää puuttumaan. Auto ei tuota pettymystä millään osa-alueella, mutta jotain positiivista ärsykettä jäin kaipaamaan. Tämä asia tosin näyttää olevan korjattu tulevassa iX:ssä, johon pääsimme jo tutustumaan suljetussa näyttelytilassa, mutta palataan siihen myöhemmin…

Tekniikka

BMW iX3:n 210 kW:n tehoinen sähkömoottori on sijoitettu taka-akselille, ja auto on BMW-tyyliin takavetoinen. Nelivetoa iX3:een ei saa edes rahalla. Konepellin alla on lataamiseen ja muuhun sähkötekniikkaan liittyvää härpäkettä, mitkä on peitetty kauttaaltaan kiinteällä muovisella kannella.

Nettokapasiteetiltaan 74 kWh oleva litiumioniakku on sijoitettu matkustamon lattian alle, ja sen lataaminen sujuu joko hitaammin Type 2 -liitännällä 11 kW:n-, tai CSS-pikalatauksella maksimissaan 150 kW:n teholla. Riittävän nopealla pikalaturilla akun saa 0-80% varaustilaan hieman yli puolessa tunnissa, mikä on jo kiitettävä aika. Ilmoitettu WLTP-kulutus on noin 19 kWh:n tuntumassa, mikä osoittautui koeajon aikana pitävän paikkansa myös käytännössä! Ilmoitettu WLTP-toimintamatka on 460 km.

Mittariston näkymä latauksen aikana.

BMW:n iDrive tietoviihdejärjestelmä on selkeimmästä päästä, ja sen käytön oppii lennossa, ohjekirjoihin tutustumatta. Sähköteknisiin säätöihin ei juuri tarvitse kajota, ja jarruenergiaa talteen ottavan järjestelmänkin voi kytkeä päälle kääntämällä vain vaihdevalitsimen B-asentoon.

Kameroihin perustuvan mukautuvan jarrutusenergian talteenoton ja kiinteän vaihtoehdon välillä kannattaa kuitenkin tehdä asetuksissa pysyvä valinta, koska jälkimmäinen on kuljettajalle johdonmukaisempi, mutta mukautuvassakin on toki puolensa – kokeile kumpi tuntuu paremmalta ja käytä sitä.

BMW iX3 Charged Plus

  • Voimalinja: 286 hv / 210 kW sähkömoottori edessä, takaveto, 80/74kWh akku
  • Kiihtyvyys 0-100km/h: 6,8 s
  • Huippunopeus: 180 km/h (rajoitettu)
  • Keskikulutus koeajon aikana: noin 16 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka: 460 km
  • Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16A, 1 x 32A), CCS-pikalataus 150 kW.
  • Mitat (p/l/k): 4734, 1891, 1668 mm
  • Omamassa: 1760 kg
  • Vetokyky: 750 kg, jarrullinen/jarrullinen
  • Hinnat alkaen: Charged 71 740 euroa, Charged Plus 74 983 euroa (ilman autoveroa)

Lue lisää