Koeajossa tyylikäs ja älykäs Renault Mégane E-Tech -sähköauto

Renault Mégane on kuulunut ranskalaisvalmistajan mallistoon jo vuodesta 1995, jolloin se korvasi Renault 19-mallin. Tätä kokonsa puolesta alempaan keskiluokkaan kuuluvaa sporttista autoa on valmistettu neljän mallisukupolven aikana useina eri korimalleina, kaksiovisesta Coupésta viisi oviseen farmariin. Nyt kaikki on laitettu uusiksi, ja tarjolla on täyssähköinen viidennen sukupolven Mégane E-Tech.

Tyylikästä muotoilua

Mégane E-Techin sulavat linjat hivelevät ainakin toimittajan silmiä, ja se näyttää hyvältä mistä tahansa kulmasta katsottuna. Edessä viirumaiset ajovalot ja tummanpuhuva keulamerkki tuovat mieleen vaanivan kissapedon. Linjakkaan keulan alaosaa koristavat koeajoautossa lisävarusteena olleet kullanväriset F1-henkiset helmakoristeet, jotka löytyvät hieman maltillisempina myös takapäästä.

Puhdasta kylkilinjaa rikkoo hieman alaosan pokkailut.

Etuovien kahvat piiloutuvat ajaessa ja lukitustilassa ovien sisään, ja takaoven upotetut kahvat on nostettu ikkunalinjan tasolle, mikä tekee kylkilinjasta todella sulavan näköisen. Ainoastaan alaosan kikkailut akuston tuoman lisäkorkeuden häivyttämiseksi, ja melkoisen suuret peilit rikkovat hieman harmonista kokonaisuutta.

Takapään muotoilu on niin ikään onnistunut. Takavalot ovat matalat, ja ne yhdistyvät viiruina toisiinsa, mikä on tuttua aiemman sukupolven mallista. Pehmeitä linjoja on hieman teroitettu alaosan pokkauksilla ja futuristisella “puskurilla”. Takaluukun avaus tapahtuu lähes huomaamattomasta neliömäisestä painikkeesta, mikä sijaitsee keskellä luukun alareunassa.

Tässä perässä silmä lepää…

Méganelle ominaisesti takaikkuna on melkoisen pienikokoinen, ja siitä on hieman vaikea nähdä kunnolla ulos. Ongelma on kuitenkin ratkaistu takaikkunan yläreunaan sijoitetulla kameralla, joka välittää kuvan taustapeilissä olevaan näyttöpaneeliin. Kuva ei ole yhtä terävä kuin normaali peilikuva, mutta tarjoaa kuitenkin laajemman näkyvyyden taakse.

Hallintalaitteet on sijoitettu kuljettajakeskeisesti, ja ne ovat runsaudestaan huolimatta helposti tavoitettavissa.

Sisätiloissa vallitsee muutamaa pientä yksityiskohtaa lukuun ottamatta laadukas fiilis. Hallintalaitteet on sijoitettu kuljettajakeskeisesti, ja ne ovat runsaudestaan huolimatta helposti tavoitettavissa. Kojelaudan ja ovien koristelistat tuovat persoonallista ja laadukasta ilmettä, jota kuitenkin pelkistetty käynnistyspainike ja halvan näköiset pystymalliset ilmastoinnin suulakkeet hieman laimentavat.

Suosittelemme

Vaaleat nahkapenkit nostavat ohjaamon ilmeen Premium-tasolle.

Istuimet ovat sporttiset, mutta mukavat, ja koeajoautossa niistä löytyi jopa hierontatoimintokin. Penkit ovat sähkösäätöiset, mutta istuinosan kallistuksen säädön puute jäi vaivaamaan. Koeajoauton vaaleat nahkapenkit ovat tyylikkään näköiset, ja rei’ityksen ansiosta takapuoli tai selkä ei hikoile, eikä luistele penkillä. Matkustamon tilat ovat kokoluokkaan nähden asialliset, ja ainoastaan pitkän kuljettajan istuessa edessä, jää takapenkkiläisen jalkatila hieman lyhyeksi.

Taaksekin mahtuu, vaikka pitkän kuljettajan takana ei olekaan väljää.

Tavaratilan koko yllätti positiivisesti, sillä ulospäin näyttää, että sitä olisi vähemmän. 440 litrainen kontti vetää mukavasti tavaraa sisäänsä. Pohja on poikkeuksellisen syvällä, mutta silti lastauskorkeus on hyvä. Kontissa mahdollisesti seilaavat tavarat pysyvät hyvin sisällä, eikä ole pelkoa, että osa niistä löytyy kadulta luukkua avattaessa.

Syvällä olevan tavaratilan pohjan alta löytyy vieläkin syvemmällä oleva pieni “tilpehöörien” säilytystila!

Tunnetta ja tekniikkaa

Mégane E-Techin 160kW/218hv tehovarat ovat kokoluokkaan ja noin 1700 kilon painoon nähden asialliset, ja auto liikkuu tarvittaessa rivakastikin. Märällä asvaltilla ja kitkarenkailla poljin pohjassa tehty kiihdytyskään ei saanut auton etupäätä levottomaksi, vaan vauhti kasvoi määrätietoisesti ja nopeasti, ilman turhaa dramatiikkaa. Sporttinen alusta saattaa tuntua jonkun mielestä aavistuksen liian jämäkältä, mutta omasta mielestä se sopii tähän autoon kuin nenä päähän. Mégane ei juuri kallistele tai huoju mutkaisellakaan tieosuudella, ja se lisää sporttista vaikutelmaa.

Matkustusmukavuus on miellyttävällä tasolla, eikä rengasmelu tai muut ajoäänet nouse maatieajossakaan häiritseväksi. Loputkin häiriöäänet voi peittää kääntämällä E-Techille räätälöidyn 410-wattisen Harman Kardon -äänijärjestelmän äänenvoimakkuutta kovemmalle, jolloin subwoofer ja Quantum Logic Surround -tilaääni saavat arjen unohtumaan.

Mégane etenee uristakin huolimatta päättäväisesti ja vakaasti. Kaistallapitoavustin ja muut ajoavut toimivat varmalla otteella, ja antavat luotettavan kuvan järjestelmän toimintakyvystä myös huonossa säässä. Fiilikset matka-ajon jälkeen ovat hyvät, ja auto sopii varmasti vaikkapa myyntiedustajan käyttöön, jos vain sähköinen voimalinja siihen kelpaa.

Ohjauspylvään oikealta puolelta löytyy peräti kolme viikseä. Ylimmäinen on ajosuunnan valitsin, keskimmäisestä säädetään pyyhkijöitä, ja alimmaisesta radiokanavaa sekä äänenvoimakkuutta.

Toimintoja ja asetuksia hallitaan suurelta kosketusnäytöltä, mutta tärkeimmät toiminnot löytyvät fyysisten painikkeiden takaa ja kosketusnäytön alareunasta, mistä E-Tech saa ison plussan. Käyttölogiikka on selkeä, ja helppo oppia ilman ohjekirjaa, niin kuin pitääkin. Mittariston ja isomman näytön tarjoama informaatio on helppolukuista, eikä sen määrästä tule ähkyä. Mittariston värimaailma elää vuorokaudenajan mukaan, ja ajomoodia voi vaihtaa tilanteen mukaan ohjauspyörän alakulmasta löytyvällä Multi Sense -painikkeella.

Lisävarusteinen avustinpaketti tarjoaa taustapeilikameran, katvealueen varoittimen, älykkään pysäköintiavustimen, 360-kamerajärjestelmän, moottoritie- ja ruuhka-avustimen älykkäällä mukautuvalla vakinopeudensäätimellä sekä kaistakeskittimellä. Älykäs turvajärjestelmä pitää huolta oikeasta turvavälistä myös silloin, kun mukautuva vakionopeussäädin ei ole käytössä. Järjestelmä näyttää kuljettajalle jäävän reaktioajan sekunteina, sekä eri väreinä vihreästä punaiseen. Lisää älykkyyttä löytyy myös muista pienistä asioista, kuten penkin säätämisen jälkeen näyttöön automaattisesti ilmestyvästä tekstistä: “Ajoasentoa on muutettu, haluatko tallentaa asetukset?”

Toimittajakollegan pienoismallikokoelmasta löytyi sopivasti Megane E-Techin pienoisversio, joka piti tietysti saada mukaan kuvaan!

Mégane E-Tech on helppo ja mukava auto ajaa niin kaupungissa kuin maantielläkin, mutta siitä löytyy tarvittaessa myös sporttisuutta ja ärhäkkyyttä, eikä se jätä kuljettajaa kylmäksi. Tunnetasolla auton valinta on helppoa, mutta siihen löytyy myös järkisyitä. Mikäli koeajoauton 57 630 euron hinta kuulostaa korkealta, niin E-Techin saa alle pienempiakkuisena alkaen 41 390 euroa.

Koeajoauton tiedot:

  • Merkki ja malli: Mégane E-Tech Electric 60kWh Iconic
  • Teho ja kiihtyvyys: 160kW/218hv, 0–100km/h 7,4s.
  • Vetotapa: etuveto
  • Akku ja WLTP-toimintamatka: 60kWh, 464km
  • Hinnat alkaen: 41 390 € (40kWh akku, 130hv Equilibre-varustelutaso)
  • Koeajoauton hinta: 57 630 € (sis. Iconic-varustelutaso + metalliväri + avustinpaketti ja lisätyn näkemisen paketti)

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat