MAINOS: FOSTO

Koeajossa monikäyttöinen ranskalaiskaunotar Citroën C5 X

Citroënin uusin tulokas C5 X esiteltiin toukokuun puolivälissä Helsingin Kaapelitehtaalla. Olimme mukana ihailemassa linjakasta ranskalaiskaunotarta, ja ottamassa ensimmäisten joukossa tyypit monikäyttöisyyttä ja mukavuutta tarjoavasta tulokkaasta.

Citroën C5 X yhdistää sedanin, viistoperän, farmarin ja SUV:n piirteitä, ja soveltuu ihmiselle, joka odottaa autoltaan monikäyttöisyyttä ja mukavuutta. Näistä jälkimmäistä tarjoilee Citroënin kehittämä Advanced Comfort-aktiivijousitus, jota voisi kutsua “lentäväksi matoksi”. D-segmenttiin asettuva C5 X täyttää samalla aukon merkin valikoimassa, ja asettuu kilpailemaan asiakkaiden suosiosta muun muassa Ford Mondeon ja Volkswagen Passatin kanssa.

Muodokas ranskatar

Citroën C5 X:n vyötärölinja on korkea ja lihaksikkaan oloinen. Etu- ja takapäätä on kauniisti pyöristelty, kokonaisuudessaan auton pehmeät muodot miellyttävät silmää, ja herättävät kiinnostusta ranskatarta kohtaan. Korotettu maavara lisää liikkumiskykyä, antaa autolle SUV-tyylistä ilmettä, ja parantaa näkyvyyttä. Autoon on myös helppo istahtaa sekä nousta ulos, mikä ilahduttanee varsinkin varttuneempaa ostajakuntaa, mihin toimittaja itsekin kuuluu.

Sisätilat ovat kokoluokan odotusten mukaiset, ja takapenkilläkin jää pidemmän kuljettajan takana riittävästi polvitilaa. Myös leveyttä on riittävästi, eivätkä kuljettajan ja kartturin kyynärpäät kolise yhteen. Advanced Comfort -istuimissa on riittävästi säätöjä, ja ne ovat samalle pehmeän mukavat, mutta tukevat myös hyvin vauhdikkaammassa menossa. Sisätiloissa valitsee laadukas tunnelma, tosin kokonaisuuden hinnanhallinta näkyy joissain kohdissa hieman muovisina ratkaisuina.

Isolla kosketusnäytöllä varustettu uusi Citroënin tietoviihdejärjestelmä on selkeä ja helppokäyttöinen. Järjestelmän eri osa-alueet on niputettu älylaitteista tuttuun widget-tyyliin, ja niiden järjestystä on mahdollista muokata. Ratin takana lymyävä digitaalinen mittarista tarjoaa maltillisemman määrän informaatiota, ja tämän lisäksi päälle saa HUD-näytön, mikä tarjoaa navigaatio-, nopeus-, ja muuta tärkeää informaatiota leijuttamalla sitä “auton edessä” niin, että kuljettajan katse pysyy tiessä.

Suosittelemme

Kosketusnäytön lisäksi C5 X:stä löytyy myös kiitettävä määrä perinteisiä mekaanisia painikkeita, joilla tärkeimmät toiminnot, kuten penkinlämmittimen kytkeminen ja ilmastoinnin säädöt sujuvat mukavasti.

Viistetty perä tuo mieleen hatchbackin, mutta tarjoten kuitenkin selvästi sitä reilumman tavaratilan. Takalasin pyyhin on jätetty pois, ja lasin puhtaanapidosta huolehtii katon takareunassa oleva ilmanohjain, mikä suuntaa ajoviiman takalasille. Ratkaisu näytti toimivalta, kun voimakas sadekuuro yllätti kesken koeajon. Tavaratilan lastauskorkeus on miellyttävän alhainen, joten tässäkin kohtaa on ajateltu käyttäjän mukavuutta.

Teknisen kehityksen tuomaa mukavuutta

Koeajoimme C5 X:n ladattavan hybridi-mallin, jonka voimalinja saa koeajajalta osakseen vain kehuja. Liikkeelle lähdöt tapahtuvat aina sähköisesti, kun akussa on virtaa, ja sähkön avulla on mahdollista ajaa aina moottoritienopeuksiin asti. Bensiinimoottori herää avuksi, kun virta on vähissä tai tehoa tarvitaan lisää, ja sen yhteistyö sähkömoottorin kanssa on sulavaa. Kokonaistehoa löytyy 225 hevosvoimaa, mikä riittänee mainiosti tämän kokoisen auton ketterään liikutteluun. Pelkällä sähköllä pääsee ihanneolosuhteissa ja kevyellä oikealla jalalla 55 kilometriä.

Sitten tämän auton tekniseen kohokohtaan, eli alustaan. Citroënin kehittämä Advanced Comfort -alustan päätähtenä ovat progressiivisesti reagoivat hydrauliset iskunvaimentimet, joissa on elektroninen ohjaus. Tietokone säätää silmänräpäyksessä jokaista iskunvaimenninta erikseen, jolloin jämäkkyyttä tai pehmeyttä saadaan juuri sille nurkalle missä sitä kulloinkin tarvitaan. Tämä näkyy käytännössä siten, että kori ei juuri kallistele mutkissa, kiihdytyksissä tai jarrutuksissa. Normaalitilassa se tuntuu hieman sporttiselta, mutta kuitenkin äärimmäisen mukavalta. Hidastetöyssyt, kuopat, ja muut tien epätasaisuudet ovat alustalle vain pieni suupala, joka hotkaistaan parilla puraisulla.

Alustan säätöihin voi myös vaikuttaa itse ajotilojen kautta. Sport-tilassa voimalinjan reagointi on nopeampaa, ja alusta jämäköityy hieman. Hybrid- ja sähkötilassa tilanne on alustan osalta sama, mutta voimalinja vaihtelee. Comfort-tilassa alusta alkaa hieman muistuttamaan vanhaa jenkkiautoa, ja mukavuus on niin sanotusti tapissa, mutta ajettavuus kuitenkin säilyy, eikä auto muutu veteläksi. Jälkimmäinen tila sopii rauhalliseen kruisailuun niin kaupungissa kuin maantielläkin.

Kokonaisuudessaan C5 X:n lyhyehkö ensikoeajo jätti hyvät fiilikset, ja erityisesti matkustusmukavuus oli luvatulla tasolla. Monikäyttöisen korin luulisi kelpaavan esimerkiksi perheen isälle tai äidille, joka arvostaa autossa mukavuutta, mutta tarvitsee tämän tästä myös kuljetuskapasiteettia, vaikkapa kuljettaakseen jälkikasvua jalkapallotreeneihin.

Citroën C5 X hinnat alkaen 36 314 euroa PureTech 130 Feel EAT8 Automaatti bensiinimoottorinen versio, Plug-in Hybrid 225 Feel Pack EAT8 Automaatti alkaen 48 151 euroa.

Citroën C5 X -koeajovideo, kesto noin 10 min, viihdyttävyys YLE Puhe -tasoa:

3 KOMMENTIT

  1. Sakohan muuten noista hybrideistä tuon sähköpuolen kokonaan pois käytöstä?Eli niin ettei sähkömoottori käy ollenkaan?

  2. Ei saa ainakaan mistään napista painamalla. Electric- ja hybrid -tiloissa se on koko ajan päällä, ja vaikka sport-tilassa polttomoottori on koko ajan käynnissä, niin myös sähkömoottori avustaa menoa. Koko hybridivoimalinjan idea on kysymykseesi nähden päinvastainen, eli sähköllä mennään aina kun mahdollista, polttomoottori vain avustaa, kun sähkö loppuu, tai kun tarvitaan lisää tehoa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.