Koeajossa Maserati Grecale Folgore – sähköinen “Välimeren myrsky”

Koeajoimme täyssähköisellä voimalinjalla varustetun sporttisen Maserati Grecale Folgore -luksuskatumaasturin, joka tarjoaa italialaista tyyliä, urheiluautomaiset ajo-ominaisuudet, ja mukavat sisätilat.

Maseratin sukujuuret juontavat vuoteen 1914, jolloin kolme italialaista veljestä, Alfieri, Ettore, ja Ernesto Maserati, perustivat kauniiseen Bolognan kaupunkiin Officine Alfieri Maserati SA:n. Alkuun yrityksen päätuote oli sytytystulpat, mutta kymmenen vuoden jälkeen toiminta laajeni autoihin, ja ensimmäinen Maseratin itse valmistama kilpa-auto nähtiin radalla vuonna 1926. Toisen maailmansodan jälkimainingeissa vuonna 1947 Maserati esitteli Geneven autonäyttelyssä ensimmäisen katuautonsa, Maserati A6 1500:n, ja loppu on historiaa. Maseratin logo on muuten neljännen Maseratin veljeksen, Marion, käsialaa, ja kuvastaa Neptunus-patsaan kolmipiikkistä atrainta.

Maserati Grecale Folgore

Myrskyä, salamointia, ja muutoksen tuulia

Maserati-malliston sähköistyminen on edennyt hyvää vauhtia, ja jo ensi vuonna malliston jokaisesta autosta on saatavilla myös sähköinen versio. Polttomoottorin ystäville on tosin tiedossa huonoja uutisia, sillä vuoden 2028 jälkeen niitä ei ole enää tarjolla. Grecalea saa vielä myös neljä- tai kuusisylinterisellä bensiinimoottorilla, mutta Folgore-malli kulkee pelkästään sähköllä – ja se kulkee hyvin.

Italiankielinen Grecale-sana viittaa samannimiseen Välimeren myrskyyn, ja Folgore-sana tarkoittaa salamaniskua, sekä Maserati-malliston sähköistä versiota. Nimet viittaavat selvästi tehoon ja sähköön, joten käännetään ne numeroiksi: tehoa 550 hevosvoimaa, kiihtyvyys 0-100km/h 4.1 s, ja toimintasäde noin 500 kilometriä. Kun nämä yhdistetään urheilullisiin ajo-ominaisuuksiin, on ratin takana istuvalle tiedossa ajonautintoa.

Suosittelemme


Maserati Grecale Folgore

Tyyli ja tilat

Grecalen muotoilu on tyylikästä ja ajatonta, eli tuttua Maseratia. Räyhäkkyys näkyy vain auton keulasta, jota hallitsee suuri, rauskun suuta muistuttava, jäähdyttimen säleikkö, jonka keskellä komeilee suurehko Maseratin tunnus. Keula onkin se, joka erottaa tämän auton tyylillisesti massasta.

Kyljet ja takaosa on muotoiltu ajattoman rauhallisesti, ilman futuristisia pokkauksia, ja niistä löytyy pieniä merkille ominaisia yksityiskohtia, kuten edessä sivulla pilkottavat kolme “ilmanottoaukkoa”, ja C-pilareihin kiinnitetyt Maserati-tunnukset. Fastback-tyylinen takaosan muotoilu syö jonkin verran tavaratilaa, mutta sitä jää silti aivan riittävästi.

Maserati Grecale Folgore

Kookkaat 21-tuumaiset pyörät saattaisivat näyttää liioitellulta monessakin muussa autossa, mutta Grecalen alle ne istuvat kuin nenä päähän, ja jotta ne myös pitäisivät mutkissa ja jarrutuksissa, on niillä leveyttä edessä 255 mm, ja takana peräti 295 mm. Toki niin halutessaan autoa saa myös pienemmällä rengaskoolla.

Tyylikkyys jatkuu myös sisätiloissa, ja se näkyy laadukkaina materiaaleina, ja omannäköisenä muotoiluna. Kojelaudan pehmusteiden, ja istuinten pintamateriaalien saumat on ommeltu koristeväritikkauksin, ja erityisesti etuistuinten kokonaismuotoilu saa kulmakarvat nousemaan positiivisessa mielessä. Viimeistely on huippuluokkaa, ja kokonaisuudesta jää laadukas fiilis.

Maserati Grecale Folgore sisätilat

Persoonallisesti muotoillusta kojelaudasta löytyy kolme näyttöä, joista kaksi on kosketusnäyttöjä. Keskinäytöistä ylempi on keskittynyt informaation tuottamiseen, ja alempi virtuaalisiin painikkeisiin. Painikkeet säilyvät alemman näytön näkymässä, vaikka ylemmän näkymä muuttuisi, mikä on hieno innovaatio, eikä kuljettajan tarvitse esimerkiksi poistua navigointinäkymästä säätääkseen auton lämpötilaa.

Edellä mainittujen lisäksi kojelaudasta löytyy vielä yksi pieni näyttö, nimittäin keskellä oleva digitaalinen kello, joka voi analogisen tai digitaalisen ajan näyttämisen lisäksi toimia myös kompassina, G-voimamittarina, tai ajanottonäyttönä.

Maserati Grecale Folgore sisätilat

Grecalen matkustamo tarjoaa mukavasti tilaa. Edessä kuljettajan ja kartanlukijan välissä on reilu kaistale, ja takana jalkatilaa jää pitkänkin kuljettajan jäljiltä runsaasti. Takaosan muotoilu on onnistunut, sillä takamatkustajan pää ei osu kattoon, ja tavaratilaakin löytyy 535 litraa. Tyylikkäät penkit ovat myös mukavat istua, ja hyvä ajoasento löytyy vaivattomasti.

Maserati Grecale Folgore sisätilat

Tunne

Grecale Folgore lähtee käyntiin painamalla ohjauspyörän keskiön vasemmalla puolella olevaa “Start Engine” -painiketta, mikä on polttomoottorimallin peruja. Vanha “bensalenkkari” jää odottamaan moottorin hyrähtämistä käytiin, mutta sitä ei luonnollisesti tapahdu sähköauton ollessa kyseessä. Kojelauta herää nopeasti eloon, ja auto on pienen fanfaarin saattelemana valmis käyttöön.

Kosketus kaasupolkimeen tekee heti selväksi auton tehovarat, ja Grecale Folgore hyökkää elegantisti, mutta erittäin päättäväisesti eteenpäin. Syvempi painallus herättää välimeren yllä pauhaavan myrskyn viimeistään Sport-tilassa, ja silloin kuljettajalla on hyvä olla toinen silmä nopeusmittarissa, sillä vauhtia kertyy ja nopeasti.

Kaksi ja puolituhatta kiloa painavan katumaasturin luulisi kallistelevan vauhdikkaissa käännöksissä, mutta näin ei vaan käy. Urheilullisen alustan racing-juuret ovat todellakin aistittavissa. Alusta on urheilullisuudestaan huolimatta mukava, ja pitkänkin matkan taittaminen GT-moodissa on mieluisaa. Sport-moodi herkistää voimalinjan reagointia, ja jäykistää alustan, jolloin kurvailu mutkaisella asvalttitiellä tuntuu nautinnolliselta. Ohjaamo on asiankuuluvasti äänieristetty, ja ainoastaan koeajoauton suurikokoisten 21″ renkaiden tuottamat äänet kantautuvat moottoritienopeuksissa jonkin verran kuljettajan korviin,  mutta toki autoa saa myös aavistuksen pienemmällä rengastuksella, jos siltä tuntuu.

Maserati Grecale Folgore sisätilat

Jos Grecale Folgore kiihtyy ja kulkee, niin se myös pysähtyy nopeasti. Hitaassa ajossa tämä näkyy niin, että reilu jarrupolkimen painallus saattaa yllättää tottumattoman kuljettajan, mutta parin mutkan ja risteyksen jälkeen jalka tottuu jo oikeaoppiseen pysäytysvoiman annosteluun. Tehokkaat jarrut tulevat kuitenkin tarpeeseen, kun puhutaan turvallisuudesta, ja auto pysähtyy tarvittaessa nopeasti kovastakin vauhdista.

Kokonaisuudessaan Grecale Folgore jätti koeajajaan lähtemättömän vaikutuksen niin tunteen, laadun, tilojen kuin suorituskyvynkin suhteen, eikä parantamisen varaa jäänyt mieleen. Grecale Folgoren hinta alkaa 129 900 eurosta, perusvarustelukin on jo miellyttävällä tasolla, ja tyylikäs sisustus kuuluu hintaan. Hinta sisältää auton lisäksi myös kolmen vuoden huollot.

Maserati Grecale Folgorea Suomessa myy: Luxury Collection Automobiles.

Maserati Grecale Folgore

Tekniikka ja suorituskyky
Täyssähkö, akku 105 kWh
Neliveto, automaattivaihteisto
Teho 550 hv / 800 Nm
0–100 km/h 4,1 s / 220 km/h
Toimintasäde noin 500 km

Tilat ja mitat
Sisätilat: hyvät, sopii perheelle
Tavaratila 535 L
Pituus 4865 mm
Leveys 1948 mm
Korkeus 1651 mm
Akseliväli 2903 mm
Paino 2555 kg

Muuta
Vetomassa 750 / 1800 kg
Takuu 3 vuotta
Hinnat alkaen 129 900 e, sisältäen kolmen vuoden huollot ja kotilatausaseman

Tämä yllätti
Vauhti ei tunnu, joten kannattaa seurata nopeusmittaria!

Lue lisää