Koeajossa Cupra Tavascan VZ – tykimpi tyyliniekka

Volkswagen-konsernin hieman tavallista villimpi tuotos, Cupra Tavascan VZ, on läheistä sukua VW ID.5 GTX-mallille, mutta eroaa ilahduttavan paljon konsernisisarestaan. Ulkokuori on pari napsua ärhäkämmän näköinen, ja sisätiloissa kelpaa ihailla veistosmaista kojelautaa.

Tutulle VW-konsernin MEB-pohjalevylle rakennettu Tavascan omaa samoja teknisiä elementtejä, kuin konsernisisaruksensa, mutta tyyli on täysin omasta päästä temmattu. VZ-malli tarjoaa 340 hevosvoimaa yhdistettynä nelivetoon, mikä liikuttaa autoa vakuuttavasti menosuuntaan päin. Mukautuva ja säädettävä alusta antaa mahdollisuuden tasapainoilla mukavuuden ja urheilullisuuden välillä, ja ajotiloissa on selkeä ero toisiinsa nähden – varsinkin jos painetaan ohjauspyörässä sijaitsevaa Cupra-nappia, jolloin auton vastaus voimanpyyntiin on välitön, ja alusta tiukkenee ratahenkiseen suuntaan.

Cupra Tavascan VZ

Tyyli

Tavascan VZ näyttää siltä, kuin se olisi piirretty valmiiksi konseptiautoksi. Terävät kylkilinjat, takaviistoon kaartuvat kolmella kolmiolla kuvioidut valot, ja valkohain virnettä muistuttava keula valaistulla Cupra-merkillä antavat autolle asennetta ja massasta erottuvaa ilmettä.

Sisätiloissa jatkuu sama show – keskikonsoli näyttää leijuvan, kojetaulu on muotoiltu veistosmaisesti, ja matkustamoa ympäröivä ambient-valaistus tekee tilasta lähes klubimaisen. Materiaalina on käytetty paljon muovia, ja sen laatu ei aivan yllä saksalaisten premium-autojen tasolle, mutta tyylikäs design paikkaa paljon!

Suosittelemme


Cupra Tavascan VZ

 

Cupra Tavascan VZ

Tilat ovat etupainotteisesti hyvät: etuistuimet ovat sporttiset ja napakat. Takana pääntilaa on rajoitetummin, mutta jalkatilaa riittää vähintään keskikokoisille aikuisille. Tavaratila on viistoperämäiselle autolle kohtuullisen reilu, noin 540 litraa. Lastausaukko tosin on hieman ylhäällä, mikä ei helpota raskaimpien kamppeiden lastaamista.

Tunne

Tavascan on raikas poikkeus monien sähkökatumaasturien maailmassa. Se ei ole mikään marketin parkkipaikan yleisin näky, vaan enemmänkin korotettu “hot hatch” asenteella. Tykimmän VZ-mallin 340 hv:n teho ja neliveto takaavat ripeän kiihtyvyyden, ja 0–100 km/h taittuukin nopeimmillaan 5,6 sekuntiin.

Comfort-ajotilassa kaasuvaste ja ajaminen on miellyttävää, vaikka alusta voisi olla vielä aavistuksen pehmeämpi. Kuopat tuntuvat, mutta epämukavaksi alustaa ei kuitenkaan voi haukkua. Toisessa ääripäässä on tarjolla Cupra-ajotila, joka tuntuu jäykistävän alustan viimeistä osaa myöten, ja autoa on vaikea saada kallistelemaan nopeissakaan mutkissa. Kaasuvaste kasvaa myös selvästi, ja menohaluja löytyy!

Cupra Tavascan VZ

Cupra Tavascan VZ

Moottoritiellä auto on miellyttävän hiljainen ja suuntavakaa ajattava, eikä se juurikaan välitä urista tai sivutuulesta. Tyylikäs penkki on myös mukava istua ja siinä on hyvä sivuttaistuki – kuski pysyy paikallaan reippaammassakin menossa.

Sisätilojen maailma on virkistävän kaksijakoinen. Päivällä voi ihailla keskikonsolin ja kojelaudan veistosmaisuutta, ja auringonlaskun jälkeen voi istua tunnelmavalojen luomaan klubimaiseen ympäristöön, jonka teemaksi voi valita vaikka lempivärinsä, tai revontulia matkivan valoshown. Tässä jos missä on sitä wow-efektiä!

Cupra Tavascan VZ

Tekniikka

Cupran järjestelmien käyttö on VW-konsernin tuotteisiin tutustuneelle pääsääntöisesti helppoa, mutta eroavaisuuksia toki löytyy. Käyttöliittymä on haluttu myös tehdä oman näköiseksi, ja sitä se onkin. Visuaalinen ilme on hieno, mutta jotkut toiminnot ovat hieman liian syvällä valikoiden syövereissä, ja niiden löytäminen vaatii totuttelua.

Äänentoistojärjestelmä on Beatsin käsialaa, ja tarjoaa perushifiä paremman äänimaailman, ja säädöt, kuten musiikin kohdentamisen tiettyyn osaan autoa, sekä taajuuskorjaimen, jolla diskantit, keskiäänet, ja bassot saa oman korvan mukaisesti kohdalleen.

Neliveto toimii kuin ajatus, ja pitoa löytyy asvaltin ulkopuoleltakin. Regeneratiivinen jarrutus on säädettävissä, mutta ei aivan yhtä voimakas kuin joissain kilpailijoissa. Akkukoko 77 kWh on tämän luontoiseen autoon aika optimaalinen, eli paino pysyy kurissa, mutta silti toimintamatka on hyvällä tasolla, eli WLTP-syklin mukaisesti noin 520 kilometriä. Muistettakoon toki, että esimerkiksi moottoritieajo tekee katumaasturikoppaisesta autosta “janoisemman”, ja toimintamatka jää varmasti maksimilukemista.

DC-lataus 135 kW:n teholla ei kuulosta tänä päivänä järisyttävälle, mutta valtaosa tulee sillä varmasti toimeen. Akku latautuu pikalaturilla ihanneolosuhteissa 10-80% noin 30 minuutissa. Onneksi Cuprasta löytyy akun esilämmitys, mitä kannaattaakin käyttää erityisesti viileämmillä keleillä. Järjestelmä näyttää selkeästi maksimilatausnopeuden, ja osaa myös kertoa kuinka paljon nopeampi se voisi lämmitetyllä akulla olla.

Cupra Tavascan VZ

Tekniikka ja suorituskyky
Sähkömoottorit: etu-ja taka-akselilla, yhteisteho 250 kW (340 hv), neliveto
Akku: 77 kWh (netto)
Toimintamatka (WLTP): 521 km
0–100 km/h: 5,6 s
Huippunopeus: 180 km/h (rajoitettu)
Latausteho (DC): max. 135 kW
Latausteho (AC): max. 11 kW

Tilat ja mitat
Tavaratila: 540 l
Sisätilat: tilavat edessä ja takana
Pituus: 4644 mm
Leveys: 1861 mm
Korkeus: 1597 mm
Paino: 2220 kg (sis. kuljettaja)

Muuta
Hinta alkaen: 55 660 €
Koeajoauton hinta: 59 850 €

Tämä yllätti
Sisätilojen design on rohkea, ja näyttää upealta!

 

 



Lue lisää