Lähes superautomaisen suorituskyvyn tarjoava BMW i4 M50 on saksalaismerkin ensimmäinen sähköauto, joka on saanut legendaarisen M-mallimerkinnän. Tässä yhteydessä merkintä ei todellakaan tarkoita pelkkää varustelupakettia, vaan kätkee sisäänsä kokonaisuuden, minkä ei pitäisi jättää ketään kylmäksi.
Ennen jutun kommenttiosaston täyttymistä on syytä avata hieman otsikkoa. BMW i4 M50:n alkaen 69 270 euron hinta, ja varsinkaan koeajoauton Supercharged “kaikilla herkuilla” -mallin 92 400 euron hinta, ei ehkä kuulosta edulliselle, mutta sillä saa etu- ja takapenkin, neljä ovea, asiallisen tavaratilan, superautomaiset 400 kW (544hv) tehoa / 795 Nm vääntöä, ja nelivedon. 100 km/h:n nopeus on saavutettavissa vain 3,9 sekunnissa, ja ratapäivillekin osallistuminen on mahdollista, sillä tehon lisäksi M-merkin asettamat vaatimukset täyttyvät myös ajo-ominaisuuksien osalta. Kun i4 M50:n hintaa verrataan polttomoottorisen M3 Competition xDrive:n 145 851 euron hintaan, niin sähköinen M50 on peräti 76 581 euroa sisarmalliaan edullisempi, mutta tarjoaa muun muassa enemmän tehoa.

Tyyli
BMW i4 M50:n yleisilme on suorituskykyynsä nähden jopa hillitty, ja varsinkin perusvärisenä auto sulautuu aika hyvin massaan. Tämä ei tosin pidä paikkaansa keulan osalta, mikä suorastaan huutaa edellä ajavan taustapeiliin: “Päästä ohi tai syön sinut!”. Hiilikuitusomisteet, erikoisvanteet, sekä kyljistä ja takapäästä löytyvät M-merkit kertovat mallin olevan tavallista urheilullisempi, mutta monelle asia paljastuu vasta kun voimapoljinta survotaan syvemmälle. Koeajoauton 2480 euron Individual Frozen Portimao Blue metallic -erikoisväri sopii hienosti urheilullisen Bemarin väriksi, ja saa tämän yksilön erottumaan paremmin harmaasta massasta.
Suosittelemme
Sisätiloissa vallitsee harmonisen tyylikäs tunnelma, jota rikkoo hieman uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmän suuri kaksoisnäyttö. Näyttö tarjoaa toki hurjan määrän informaatiota ja viihdettä, mutta sen muotoiluun olisi voinut käyttää hieman enemmän aikaa ja vaivaa – ja vähemmän viivotinta. Hallintalaitteet ovat Bemarimiehille tuttuja, ja tärkeimmille toiminnoille löytyy myös oikeita nappeja.
Näyttävästi muotoillut urheiluistuimet tarjoavat huomion lisäksi myös tukea tiukoissa tilanteissa, ja mukavuutta pidemmällekin matkalle. Edessä tilat ovat jopa väljät, mutta pitkäjalkaiset takapenkkiläiset saattavat hieman kärsiä jalkatilan puutteesta. Tavaratilaa löytyy auton käyttötarkoituksen huomioiden reilusti.
Tunne
BMW i4 M50 on auto, jonka voi hankkia sekä järki- että tunnesyistä. Järkisyihin mennään myöhemmin, mutta puhutaan hetki tunteista. Vaikka ohjaamo ei juuri anna viitteitä siitä mitä tulee tapahtumaan, kun auton voimavaroja kutsutaan tosissaan, herättää se tinkimättömällä viimeistelyllään luottamusta. Kuljettajan syleilyynsä hellästi ottava laadukas urheiluistuin luo turvallisuudentunnetta, ja ratti istuu käteen kuin hanska.
Rauhallinen ajo kaupunkialueella sujuu eleettömästi, ja urheilupainotteinen alusta osaa olla tarvittaessa myös mukava. Normaalissa arkiajossa on helppo unohtaa auton superlatiiviset voimavarat, ja nauttia vain hiljaisuudesta ja mukavuudesta.

Mutta, tämä kaikki muuttuu, kun kaikki 544 sähköistä hevosta päästetään Sport Boost -ajotilan avulla valloilleen, ja voimapoljin survaistaan pohjaan. M50 hyökkää sekunnin murto-osassa, ja turvallisuudentunne vaihtuu äkkiä pelonsekaiseksi. Kiihtyvyys paikaltaan on todella rajua, mutta nelivedon ja hyvien ajo-ominaisuuksien ansiosta auto pysyy silti hienosti hallinnassa. Selkä painuu yhä syvemmälle istuimeen ja pysyy siellä, kunnes kuljettaja keventää oikeaa jalkaansa. Voimaa tuntuu riittävän lähes loputtomiin, ja kantti loppuu yleensä ensin kuskilta, kuten tässäkin kohtaa.
Pulssin laskettua normaalille tasolle ja hengityksen palauduttua normaaliksi ensimmäisen täyskaasulla tehdyn kiihdytyksen jälkeen, on aika kokeilla hieman mutka-ajoa. Reipas ajo syrjäisellä ja mutkaisella asvalttitiellä tuo hymyn huulille. Akkujen tuomasta lisäpainosta huolimatta M50 suoriutuu mutkista eleettömästi ja varmalla otteella. Fysiikan lait kannattaa tosin pitää mielessä rajoja etsittäessä, vaikka auton järjestelmät täydentävätkin kuljettajan ajotaitojen puutteita lähes huomaamattomasti.
BMW i4 M50 toimii hienosti joka ajotilanteessa, ja on M-lätkästään huolimatta myös erinomaisen mukava auto, joka sopii mainiosti päivittäiseenkin käyttöön.
Tekniikkaa
BMW i4 M50 liikkuu eteenpäin nelivetoisena kahden sähkömoottorin avulla, joiden yhteisteho on 400 kw/544 hv, ja maksimivääntö 795 Nm. Kiihdytys 0-100 km/h tapahtuu nopeimmillaan 3,9 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 225 km/h lukemaan.
Sähköinen toimintamatka on noin 80 kWh:n akulla olosuhteista riippuen 415 – 520 kilometriä (valmistajan ilmoittama). Maksimi AC-latausteho on 11 kW, ja suurin DC-pikalatausteho on 205 kW, mitä voidaan pitää kiitettävänä lukemana.
BMW i4 M50 hinta alkaa 69 270 eurosta, mutta nousee “kaikilla herkuilla” yli 90 000 euron. Jutun kirjoitushetkellä maahantuojan ilmoittamat toimitusajat i4-malleille ovat jopa 10 kk, mutta tämä ei ole vallitsevassa maailmantilanteessa mitenkään poikkeuksellista. Mikäli siis haluaa itselleen auton, joka saa pulssin nousemaan sekunnin murto-osassa, niin on syytä käydä laittamassa nimi tilauskirjaan mahdollisimman nopeasti.