Lomakoeajossa Renaultin ensimmäinen crossover – Renault Captur

Renault Captur on merkin ensimmäinen crossover ja sen lähimmät kilpailijat luokassaan ovat Nissan Juke ja Opel Mokka.

Koeajoimme Capturin lomamatkan yhteydessä Espanjassa ja vuokrasimme auton paikallisesta Goldcar-vuokraamosta kahdeksi viikoksi. Autolla oli vastaanotettaessa ajettu noin 6500 kilometriä, joten se oli kuin pakasta vedetty.

ULKONÄKÖ

Captur edustaa uutta Renaultin designia ja on kiinnostavan näköinen auto joka puolelta katsottuna. Keulan ilme on todella moderni ja persoonallinen, mutta siinä ei ole mitään häiritsevää, kuten ehkä kilpailijassaan Nissan Jukessa. Kyljet on muotoiltu sähäkästi ja takaosakin on ihan ok, vaikka jääkin auton tylsimmäksi näkymäksi.

Capturin värivalikoima on mielenkiintoinen, sillä autoon saa korin värin lisäksi joko mustan tai valkoisen katon ja saman väriset pilarit. Koeajoauton kermainen väri ei herättänyt innostusta, mutta joku sähäkkä oranssi tai sininen mustalla katolla antaisi autolle huomattavasti enemmän luonnetta.

Auton alla oli menevännäköiset 17″ -aluvanteet 205/55 -renkailla, jotka toimivat alustankin kanssa hyvin yhteen ja tarjosivat jämäkkyyden lisäksi myös hieman mukavuutta. Suurempia ja/tai matalaprofiilisempia renkaita ei tähän autoon kannattaisi laittaakaan.

Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur

SISÄTILAT

Capturissa on pieneksi crossoveriksi hyvät sisätilat. Kun edessä on 180 senttinen kuljettaja, taakse jää vielä yllättävän hyvin jalkatilaa. Tavaratilaan mahtuu pari matkalaukkua ja vähän muutakin tavaraa. Parhaiten se riittää pienen perheen tarpeisiin, mutta esim. neljä aikuista matkatavaroineen vaatii jo kekseliäisyyttä.

Suosittelemme

Lisävarustepaketin myötä autoon saa keskikonsoliin sijoitetun viihdekeskuksen kosketusnäyttöineen, josta äänijärjestelmän ja navigaattorin ohjaus onnistuu vaivatta. Perustoiminnot, kuten ilmastointi hoidetaan tavanomaisilla säätimillä, mistä annamme plussaa. Pieni miinus tulee radion äänenvoimakkuuspyörylän puutteesta – äänen säätö hoituu kahdella pienellä napilla näytön yläpuolelta tai piilosta ratin takaa, mikä osoittautui käytännössä hankalaksi.

Säilytyslokeroiden määrä on erinomainen. Hansikaslokeron lisäksi kojelaudan päältä löytyy kohtuullisen kokoinen kannellinen lokero, vaihdekepin edestä paikka kännykälle tai lompakolle ja käsijarrun vierestä pikkurahan tai muun tilbehöörin säilytyskuppi, sekä kaksi erikokoista juomapullon pidikettä. Ovista löytyy myös hyvänkokoiset lokerot.

Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur
Renault Captur

AJETTAVUUS / TEKNIIKKA

Auton alusta toimii mallikelpoisesti, se tarjoaa sopivasti jämäkkyyttä, olematta kuitenkaan pintakova tai muuten epämukava. Hidastetöyssyt ja kuopat eivät tunnu pahalta ja auto on varsinkin kaupungissa erinomainen ajettava.

Maantiellä Captur etenee puuskittaisessa sivutuulessakin nätisti ja vaikka ohjaus on hieman pehmeä, se kuitenkin sopii kokonaisuuteen ja autoa on helppo ajaa kovemmassakin vauhdissa. Tien ja renkaiden äänet eivät juuri kuulu ohjaamoon, mutta tässä yhteydessä täytyy korostaa, että koeajo tehtiin Espanjan teillä, jotka ovat pinnaltaan huomattavasti pehmeämpää asvalttia kuin Suomessa.

Koeajoauton 66kW/90hv:n bensaturbon voima riittää kaupunkiajoon mainiosti, mutta maantiellä ja kuormattuna jäimme kaipaamaan lisäpotkua. Kolme matkalaista kera laukkujen toi sen verran lisää kokonaispainoa, että ohituksissa piti ottaa kunnolla ennakkoa ja varata riittävästi tilaa.

Capturista on saatavilla myös 87kW/120hv:n versio, mikä tuntuisi kyllä yleiskäyttöä ajatellen paremmalta vaihtoehdolta. Isomman moottorin yhteyteen saa myös kuusiportaisen automaatin, mikä kyllä nostaisi auton ajomukavuutta roppakaupalla.

Renault Captur tuntui olevan vuokraamoiden suosikki, sillä matkan varrella vastaaviin, vuokraamon tarroilla varustettuihin Captureihin törmäsi vähän väliä. Myös tämän jutun kuvaan osui kaupungilla kaksi identtistä rellua. Captur on hyvä valinta lomalaisen vuokra-autoksi ja miksi ei jopa omaksi.

Jos olet vuokraamassa autoa lomareissun ajaksi, lue myös tämä: Autonvuokraus lomamatkalla – vinkit huolettomaan vuokra-autoiluun.

Lue lisää