Jaguar XE edustaa keskikokoista premium-luokkaa ja se täyttää aiemmin mallistosta poistuneen X-Typen paikan.
XE on aito Jaguar, sillä se on valmistajan ensimmäinen Ford-omistuksen jälkeinen auto, joka on tehty täysin tehtaan omien nuottien ja muottien mukaisesti. Mutta, onko se enemmän business vai pleasure? Siitä läksimme ottamaan selvää.
Ennakkotunnelmat
En ollut istunut muutamaan vuoteen Jaguarin puikoissa, joten autoa lähdettiin katsastamaan lähestulkoon puhtaalta pöydältä. Mielikuva autosta oli kuitenkin selkeä, odotukset kohdistuivat mukavuuteen, ajettavuuteen sekä tinkimättömään valmistuslaatuun ja viimeistelyyn. Vastaisiko Jaguar odotuksia?
Koeajoautona oli Jaguar XE 20t Aut Prestige, varustettuna kaksilitraisella bensaturbolla, kahdeksanportaisella automaatilla ja huomattavalla määrällä lisävarusteita. Kyseisen mallin perushinta on hinnaston mukaan 54 265 euroa, mutta muhkean lisävarustepaketin ansiosta loppuhinta asettui lukemaan 69 950e.
Teho 147 kW / 200hp, 8-portainen automaatti, kiihtyvyys 7.7 sekuntia, huippunopeus 237 km/h, kulutus 7,5l/100km.
Suosittelemme
Koeajoauton lisävarusteisiin kuului mm. navigaattori, pysäköintiavut, ratin ja tuulilasin lämmitys, nahkapenkit, tunnelmavalot, kromilistat, 19″ vanteet, Xenonit, kaistavahti ja takaa tulevan liikenteen tunnistus.
Maahantuoja piti lyhyen esittelyn autoa vastaanotettaessa ja kertoi XE:n olevan ennen kaikkea ajajan auto. Hyvä, sillä jos auto olisi tehty jotain muuta kuin kuljettajaa varten, olisi koeajo pitänyt suorittaa takapenkiltä.
Ensipuraisu
Koeajoauto oli syksyn pimeydessä lähes näkymätön Utimate Black- mustaksi maalattuna ja mustilla Venom -vanteilla, mutta huomaamaton se ei ollut.
Jaguar XE:n olemus on vakuuttava. Keulasta löytyy tuttu Jaguarin ärhäkkä ilme, jota hallitsee suuri ilmanottoaukko ja kissamaisesti vaanivat ajovalot. Sivuprofiili on linjakas ja se päättyy sulavasti takaluukun kannessa olevaan, maltillisen kokoiseen ilmanohjaimeen. Vaikka auto on sedan, perä on niin virtaviivainen, että se näyttää sivusta katsottuna viistoperältä.
Sitten tullaan takaosaan. Autoa suoraan takaapäin katsottaessa käsi hiipii leuan alle. Siinä on jotain säröä vaikka pitäisi olla särmää. Se ei näytä yhtä täydelliseltä, kuin auton muut linjat. Syynä voi kenties olla jättimäiset takavalot, jotka tekevät perän ilmeestä hieman ahtaan.
Sisätilat ovat laadukkaat ja modernit. Ohjaamo on tuttu aiemmin julkistetusta XF-mallista. Vanhoista Jaguareista tuttua ilmettä ei ole jäljellä ripaustakaan, mikä on pelkästään hyvä asia. Ei sillä, että vanha olisi mitenkään huonoa, se vain ei sovi tähän autoon ja tähän päivään.
Mustalla nahalla verhoillut penkit ja kädenlepuuttimet on viimeistelty punaisella tikkauksella, mikä tuo piristystä tummanpuhuvaan sisustaan. Kojelauta hallintalaitteineen on selkeä ja toimiva, mutta joitakin lapsuksia löytyy, kuten penkinlämmittimien säätö. Kaikkia muita lämmittimiä voidaan säätää nappuloista, mutta penkinlämmittimet saa päälle vain kosketusnäytöstä.
Startti ja menoksi
Ajoasennon hakeminen 10-suuntaisella sähköpenkillä onnistuu hetken räpläämisen jälkeen ja oikean asennon löydyttyä, penkki helli syyssateessa kolottavaa alaselkää.
Kaksilitraiselta bensakoneelta on turha odottaa mitään miehisiä murinoita, mutta moottorista ja pakosarjasta tuntui käynnistettäessä kantautuvan kaukainen Jaguarin murahdus. Saattaa myös olla, että se murahdus kuului toimittajan vatsasta, koska lounas oli vielä syömättä.
Moottori reagoi kaasupolkimen painallukseen mukavasti jo perussäädöilläkin ja 200 hevosvoimainen bensaturbo vakuuttaa hereillä olollaan. Moottorin laaja vääntökäyrä, kahdeksan portaisen automaatin säestäessä, tekee autosta helpon ja mukavan ajettavan.
XE:n alusta ottaa hienosti kuopat ja töyssyt vastaan. Vaikka alusta on hengeltään sporttinen, se ei ole pintakova vaan tekee työnsä varmasti ja eleettömästi.
Kaupungissa ja maantiellä
Jaguar pärjää myös betoniviidakossa. Edes kaupungin kuluneet mukulakivikadut, ahtaat pysäköintihallit tai täyttämistä jo kolmatta vuotta odottaneet routakuopat, eivät saa kissapetoa hätkähtämään.
Jaguar XE on kuin kotonaan moottoritiellä. Se ei häiriinny urista tai sivutuulesta, se pitää vauhdista ja hallitsee myös äkkitilanteet. Vauhtia kasvatettaessa, renkaista ja tiestä kantautuva ääni alkaa hieman rikkoa, muuten aika hiljaisen, ohjaamon harmoniaa. Koeajoautossa oli alla 19-tuumaiset, edessä 225- ja takana 255 millimetriä leveät kesärenkaat, joten kyllä niistä sopii ääntä lähteäkin.
Jaguarin dynaaminen kaarreajoavustin auttaa mutkaisilla teillä. Se hidastaa mutkan sisäpuolella olevia pyöriä ja saa auton kääntymään mutkaan terävämmin. Kokeilimme ajoa mutkaisella maaseututiellä ja emme löytäneet käyttäytymisestä moitteen sijaa. Takavetoinen XE tottelee hienosti ja kuuliaisesti.
Tilat
Etupenkillä 180-senttinen kuljettaja löytää helposti itselleen mieluisan asennon ja taaksekin jää vielä hyvin polvitilaa samanpituiselle matkustajalle. XE:ssä on mukavasti leveyttä (2075mm), joten kyynärpäät eivät kolise ihan heti yhteen.
Takapenkki on muotoiltu kahdelle, joten kolmatta pyörää ei välttämättä kaivata kuin lyhyille reissuille. Istuma-asento on miellyttävä. Pääntilaa takana jää 180cm pitkälle henkilölle viitisen senttiä, joten sitä pidemmillä katto tulee vastaan nopeasti.
Tavaratila ei ole järin suuri (455 litraa), mutta riittänee mainiosti, jos autoa ei ole tarkoitus käyttää esimerkiksi nelihenkisen perheen lomareissuihin. Yritimme koemielessä ahtaa 43-tuumaista taulutelevisiota konttiin, mutta se jäi senteistä kiinni.
Business or pleasure?
Jaguar XE:tä markkinoidaan eritoten business-käyttöön, mutta yleensähän työsuhdeautolla ajellaan myös omat huviajot. Työsuhdeautoilija valitsisi todennäköisimmin alleen diesel-version, joita onkin tarjolla toistakymmentä variaatiota.
Monikäyttöiseksi perheautoksi Jaguar XE:stä ei ole, eikä sitä ole siihen luotukaan. XE:stä on tulossa myöhemmin myös farmariversio, joka sopinee paremmin aktiiviselle perheenisälle tai -äidille. Mikäli tämäkään ei riitä, niin tulossa on myös F-PACE katumaasturi, joka perustuu samaan modulaariseen rakenteeseen XE:n kanssa.
Oli auton omistajana sitten yritys tai yksityinen, molempia ilahduttaa tieto XE:n kauppaan kuuluvasta kolmen vuoden kuukausimaksuttomasta huoltosopimuksesta.
XE on mukava kumppani pitkillä matkoilla, mutta antaa myös mahdollisuuden irtautua arjesta mutkaisilla teillä. Vahva suositus business-käyttöön. Viihdekäyttöä ajatellen, odottaisimme farmaria.
Jaguar XE hinnat alkaen 39 990 euroa.
Koeajovideot ja 360-panoraamat
360-sisäkuva (Toteutettu Ricoh Theta S -kameralla ja Flycamin Skyview-sovelluksella. Toimii Chrome, Safari ja Firefox -selaimilla)
360-video (Kuvattu Ricoh Theta S -kameralla. Toimii Chrome, Safari ja Firefox -selaimilla. Saattaa vaatia videon avaamisen Youtubessa.)