Range Roveria on usein väitetty maailman ensimmäiseksi herrasmiesmaasturiksi, mutta tämä ei välttämättä pidä paikkaansa. Jeep esitteli nimittäin lähes vastaavalla reseptillä tehdyn Wagoneerin jo vuonna 1962 Atlantin toisella puolella, mutta ainakin vanhalla mantereella Range oli lähes ennennäkemätön ilmestys saapuessaan markkinoille vuonna 1970. Auto onnistui yhdistämään maantiellekin kelpaavan mukavuuden kunnon maastokykyihin, ja koko komeuden kehtasi vielä pysäköidä vaikkapa kartanon pihaan.
Buick-pohjaisella Roverin alumiinikasilla vauhditettu Range Rover sai myöhemmin kaksiovisen version rinnalle käytännöllisemmän neliovisen korimallin, joka jäi lopulta ainoaksi vaihtoehdoksi. Ensimmäisen sukupolven Rangen elinkaari venyi poikkeuksellisen pitkäksi, koska auto poistui tuotannosta vasta vuonna 1996 jo pari vuotta aiemmin esitellyn toisen sukupolven tieltä. Range Roverin toinen painos ei kuitenkaan koskaan yltänyt ensimmäisen sukupolven kulttimaineeseen, ja harrastekäytössä nähdyt yksilöt edustavatkin useimmiten ykköskoria.
Näitä autoja on myös modernisoitu monin eri tavoin. Nyt nettiin putkahti East Coast Defender -nimisen pajan tulkinta aiheesta. ECD-lyhenteellä tunnettu firma on tähän asti keskittynyt lähinnä vanhoihin Land Rover Defendereihin, joihin on puhallettu aivan uutta henkeä Corvetten veekaseilla. Myös ECD:n ensimmäisen sukupolven Rangen pellin alle on sovitettu GM:n jenkkikasi, mutta tässä tapauksessa se on peräisin Cadillacin Escalade-luksusmaasturista.
Project Gunniksi nimetyn auton nokalla puhiseva pannu tunnetaan L92-koodinimellä. Cadillac Escaladen lisäksi mm. GMC Yukonissa alun perin käytetty voimanlähde ammentaa 6,2 litran iskutilavuudesta 403 heppaa, jotka välitetään kuusipykäläisen automaatin kautta luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle. Soundeista huolehtii Borlan käsialaa oleva pakoputkisto, ja luomuksessa on myös säädettävä ilmajousitus.
Suosittelemme
Ulkokuorta koristaa Alpine White -sävyinen valkoinen maalipinta, joka saa kontrastia kiiltävän mustasta katosta ja kattopilareista. 18-tuumaiset vanteetkin ovat mustat, ja ne ovat peräisin Kahnin valikoimasta. Defend-nimiset kiekot on kietaistu 255/55-profiilisille Continetalin renkaille. Rangen keulalle on asennettu myös ledit valoautomatiikalla, mutta muuten ulkokuori on pitkälti alkuperäisasussaan.
Sisustasta löytyy puolestaan Torino Salsa Red -sävyistä syntisen punaista nahkaa, jota on täydennetty mustilla koristenauhoilla. Kojelauta on edelleen tehtaan jäljiltä, mutta mittarit on korvattu täysin uusilla ratkaisuilla. ECD ei kuitenkaan ole asentanut autoon modernia tietoviihdejärjestelmää, joten yhteydenpito ulkomaailmaan hoidetaan perinteisin keinoin.