Klassista tyyliä Corvetten modernilla tekniikalla – Zagato luovutti ensimmäisen uuden Iso Rivoltan sveitsiläiselle asiakkaalle

Italialaisten automerkkien joukkoon kuului vuosikymmeniä sitten myös Iso-niminen valmistaja. Tehtailija Renzo Rivoltan luotsaama merkki tuli parhaiten tunnetuksi 1960-luvun urheiluautoista, joissa italialainen design yhdistyi amerikkalaiseen V8-tekniikkaan.

Iso meni lopulta konkurssiin vuonna 1974, mutta nyt se tekee comebackin aivan tuorein voimin. Tällä kertaa Ison nimeä hyödyntää milanolaislähtöinen koripaja Zagato, joka päätti luoda uuden tulkinnan tehtailija-Renzon mukaan nimetystä 1960-luvun Rivoltasta. Moderni painos on ristitty Iso Rivolta GTZ:ksi, ja inspiraation lähteenä on kuulemma toiminut erityisesti vuonna 1963 päivänvalon nähnyt Iso Rivolta A3.

Iso Rivolta GTZ

Kyseinen auto saavutti menestystä myös kilparadoilla, koska sillä yllettiin Le Mansin 24 tunnin kisan kahteen peräkkäiseen luokkavoittoon vuosina 1964 ja 1965. Lisäksi Berlinetta Stradale -katuversio toimi aikansa jet setin näyttäytymisvälineenä la dolce vitan kultaisina vuosina. A3:n elegantin kaartuvilla linjoilla oli oma vaikutuksensa myös automuotoiluun, koska esimerkiksi vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura ja seuraavana vuotena esitelty Alfa Romeo 33 Stradale saivat designiinsa ilmiselviä vaikutteita Iso Rivolta A3:sta.

Uuden ajan Rivolta GTZ:ssa on yritetty tuoda 1960-luvun klassiset linjat 2020-luvulle sortumatta liiallisiin retrokliseisiin, ja lopputulosta voi kutsua onnistuneeksi. Koko kori on tehty ainoastaan kahdesta hiilikuituosasta, jolloin turhat saumat eivät pilaa muotoja ja auton paino on saatu pidettyä kurissa. Monza Green -sävyllä maalattu luomus seuraa esikuviensa jalanjälkiä myös tekniikan osalta, koska Rivolta GTZ:aa vauhdittaa amerikkalainen veekasi. Se on peräisin Corvette Z06:sta, ja myllyä ei ole lähdetty virittämään.

Suosittelemme

Suurempaa tarvetta virittämiselle ei ollutkaan, koska 6,2-litraisesta LT4-pannusta kirnutaan jo tehtaan jäljiltä 660 hevosvoiman huipputeho ja 881 newtonmetrin maksimivääntö mekaanisen ahtimen avulla. Satasen nopeus on taulussa 3,7 sekunnissa, ja huipuiksi kerrotaan 315 km/h. Vaihteistosta Zagato ei ole antanut tarkempia tietoja, mutta C7-koriseen Corvette Z06:een sai joko Tremecin valmistaman seitsemänpykäläisen manuaalin tai GM:n oman kahdeksanvaihteisen automaatin. Vihreässä Iso Rivolta GTZ:ssa näyttäisi olevan automaatti nyt julkaistuista kuvista päätellen.

Monza Green -värinen ensimmäinen yksilö on jo luovutettu Sveitsin Luzernissa asuvalle keräilijälle, ja perässä seuraa 18 muuta yksilöä. Niistä 10 on vielä myymättä. Hintaa ei ole kerrottu, mutta Zagato paljastaa summan varmasti tosiostajan koputellessa ovelle.

LähdeCarscoops

Lue lisää