Markku Alén nimesi aikoinaan Lancia 037:n maailman kauneimmaksi ralliautoksi, ja Lancian taika vetoaa faneihin vielä neljä vuosikymmentä myöhemminkin. Italialaisen Kimeran tekemä moderni EVO37-tulkinta 037:n pohjalta myytiin jo loppuun huimasta hinnasta huolimatta, mutta uusia versioita on luvassa.
Milanon Autoclassica-näyttelyyn osallistunut Kimera kertoi show’n kynnyksellä, että kaikki 37 valmistunutta EVO37:ää, tehokkaampi Martini 7 Edition -yksittäiskappale mukaan lukien, ovat jo löytäneet uudet omistajat. Samalla Kimera antoi lisätietoja tulevista malleistaan. EVO37 oli esikuvansa tavoin takavetoinen, mutta Kimeran seuraava luomus raapii joka nurkasta. EVO38-nimeä tottelevaa nelivetomallia kuvaillaan Lancia-termein ”integraleksi”, ja se on takavetoisen EVO37:n tavoin täysin katulaillinen.
Nelivetotekniikka tuo mieleen alkuperäistä 037:ää seuranneet Deltat, mutta Kimeran julkaisemien kuvien perusteella EVO38 pysyy ulkoisesti lähes ennallaan. Autossa on kuitenkin uusi korisarja, jonka pitäisi kohentaa ilman virtauksia, painonjakaumaa sekä ilmanvaihtoa. Sisustan puolella parannetaan ergonomiaa, ja autoon tulee myös oma käyttöliittymänsä voimanjaon säätöjä varten. Tekniikan muutoksiin kuuluvat nelivedon lisäksi isompi keskelle asennettu turboahdin sekä uusi pakoputkisto, jossa putket on sijoitettu pystysuuntaisesti takasiiven alle.
EVO38:n jälkeen vuorossa on vielä K-39, jota Kimera luonnehtii hyper-restomodiksi. Se on silhouette-tyyppinen kunnianosoitus Lancia Beta Turbolle, eli 037:n kanssa samaa peruskoria hyödyntäneelle ratakilpurille. Myös K-39 on tarkoitettu moottoriurheiluun, ja autolla aiotaan kuulemma osallistua yhteen viimeisistä legendaarisista moottoriurheiluhaasteista, mitä kisaa tällä sitten ikinä tarkoitetaankaan.
1:5-mittakaavaan tehdyn mallin perusteella luvassa on hyvin ratahenkinen auto isoine lokasuojanlevityksineen ja siipineen. Aerodynamiikkaosien myötä kori on myös pidempi kuin EVO37:ssä tai EVO38:ssa. Autoa aiotaan ilmeisesti valmistaa vain muutamia kappaleita onnekkaimmille asiakkaille, ja koria tulevat koristamaan Martini Racingin legendaariset värit.
Molemmista malleista annettiin esimakua Milanossa, ja virallisia ensi-iltoja lupaillaan ensi vuodelle. Tarkkoja hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta hinnat tulevat varmasti olemaan vähintäänkin suolaiset puolen miljoonan euron hintaisen EVO37:n tavoin.