Kimeran uusi tulkinta Lancia 037:stä myytiin jo loppuun – seuraavaksi tulossa ovat nelivetomalli ja rataspesiaali

Markku Alén nimesi aikoinaan Lancia 037:n maailman kauneimmaksi ralliautoksi, ja Lancian taika vetoaa faneihin vielä neljä vuosikymmentä myöhemminkin. Italialaisen Kimeran tekemä moderni EVO37-tulkinta 037:n pohjalta myytiin jo loppuun huimasta hinnasta huolimatta, mutta uusia versioita on luvassa.

Milanon Autoclassica-näyttelyyn osallistunut Kimera kertoi show’n kynnyksellä, että kaikki 37 valmistunutta EVO37:ää, tehokkaampi Martini 7 Edition -yksittäiskappale mukaan lukien, ovat jo löytäneet uudet omistajat. Samalla Kimera antoi lisätietoja tulevista malleistaan. EVO37 oli esikuvansa tavoin takavetoinen, mutta Kimeran seuraava luomus raapii joka nurkasta. EVO38-nimeä tottelevaa nelivetomallia kuvaillaan Lancia-termein ”integraleksi”, ja se on takavetoisen EVO37:n tavoin täysin katulaillinen.

Kuva: Kimera Automobili

Nelivetotekniikka tuo mieleen alkuperäistä 037:ää seuranneet Deltat, mutta Kimeran julkaisemien kuvien perusteella EVO38 pysyy ulkoisesti lähes ennallaan. Autossa on kuitenkin uusi korisarja, jonka pitäisi kohentaa ilman virtauksia, painonjakaumaa sekä ilmanvaihtoa. Sisustan puolella parannetaan ergonomiaa, ja autoon tulee myös oma käyttöliittymänsä voimanjaon säätöjä varten. Tekniikan muutoksiin kuuluvat nelivedon lisäksi isompi keskelle asennettu turboahdin sekä uusi pakoputkisto, jossa putket on sijoitettu pystysuuntaisesti takasiiven alle.

Kuva: Kimera Automobili

EVO38:n jälkeen vuorossa on vielä K-39, jota Kimera luonnehtii hyper-restomodiksi. Se on silhouette-tyyppinen kunnianosoitus Lancia Beta Turbolle, eli 037:n kanssa samaa peruskoria hyödyntäneelle ratakilpurille. Myös K-39 on tarkoitettu moottoriurheiluun, ja autolla aiotaan kuulemma osallistua yhteen viimeisistä legendaarisista moottoriurheiluhaasteista, mitä kisaa tällä sitten ikinä tarkoitetaankaan.

Kuva: Kimera Automobili

1:5-mittakaavaan tehdyn mallin perusteella luvassa on hyvin ratahenkinen auto isoine lokasuojanlevityksineen ja siipineen. Aerodynamiikkaosien myötä kori on myös pidempi kuin EVO37:ssä tai EVO38:ssa. Autoa aiotaan ilmeisesti valmistaa vain muutamia kappaleita onnekkaimmille asiakkaille, ja koria tulevat koristamaan Martini Racingin legendaariset värit.

Molemmista malleista annettiin esimakua Milanossa, ja virallisia ensi-iltoja lupaillaan ensi vuodelle. Tarkkoja hintoja ei ole vielä julkaistu, mutta hinnat tulevat varmasti olemaan vähintäänkin suolaiset puolen miljoonan euron hintaisen EVO37:n tavoin.

Kuva: Kimera Automobili
Kuva: Kimera Automobili
Kuva: Kimera Automobili
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat