Kiinnostaisiko farmarimallinen Corvette – nyt sellaisen saisi jenkkivirittäjältä

Jenkkien legendaarinen urheiluauto Chevrolet Corvette ei tule aivan ensimmäisenä mieleen farmariautoista puhuttaessa. Vetten pohjalta on kuitenkin tehty jo vuosikymmenien ajan shooting brake -tyyppisiä sporttifarkkukonversioita, joiden takana ovat useimmiten olleet pienet koripajat. Corvetten nykyinen C7-korimalli esiteltiin kolmisen vuotta sitten, ja siitä ei ole vielä nähty pitkäkattoista mallia. Nyt asiaan saatiin kuitenkin muutos, kun maineikas Corvette-virittäjä Callaway julkaisi ensimmäiset kuvat AeroWagen-nimisestä paketistaan.

Callawayn kehittämä katonjatkopaketti sopii sekä tavalliseen Vetteen että Z06-sporttiversioon. Urheiluauton katon uusi takaosa on tehty yhdestä isosta palasta, joka on hiilikuitukomposiittia. Virityspaja lupaa, että se parantaa huomattavasti Corvetten tavarankuljetuskapasiteettia. Kattopala on vakiona hiilikuitupintainen, mutta se voidaan haluttaessa maalata samalla sävyllä kuin auton muu kori.

vette_2

Farmarikonversio näyttää varsin massiiviselta muutokselta, mutta siinä käytetään auton alkuperäisiä tiivisteitä ja sarana- sekä lukkomekanismeja. Myös sisustan takaosasto säilyy ennallaan, ja katon targa-pala voidaan edelleen irrottaa tavallisen Corvetten tapaan. Katon uuden takaosan kerrotaan olevan helppo asentaa ja sen luvataan olevan myös vaivattomasti poistettavissa. Niinpä auto voidaan nopeasti palauttaa alkuperäiseen asuunsa, jos farkkumeininki alkaa kyllästyttää.

AeroWagen-pakettiin ei kuulu muita teknisiä muutoksia, eli farmariperäistäkin Vetteä vauhdittaa joko perusmallin 6,2-litarinen veekasi tai Z06:n mekaanisesti ahdettu pata samalla iskutilavuudella. Perusversion koneesta irtoaa 455 heppaa, ja Z06:ssa kaakkeja on peräti 650. Callawayn kattopalalla varustettu Corvette Z06 on siis takuuvarmasti maailman nopeimpia farkkumallisia autoja.

vette_3

Kattokonversion hintaa ei ole vielä kerrottu, mutta virityspaja ottaa jo vastaan tilauksia AeroWagen-paketistaan. Asennusten suunnitellaan alkavan Kaliforniassa ja Connecticutissa loppuvuodesta, mutta kattopalan pystyy todennäköisesti myös tilaamaan erikseen tänne rapakon toiselle puolelle. Jäämme odottelemaan, koska Suomen teillä nähdään ensimmäinen uusi farmari-Corvette.

vette_4

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...