Jenkkien legendaarinen urheiluauto Chevrolet Corvette ei tule aivan ensimmäisenä mieleen farmariautoista puhuttaessa. Vetten pohjalta on kuitenkin tehty jo vuosikymmenien ajan shooting brake -tyyppisiä sporttifarkkukonversioita, joiden takana ovat useimmiten olleet pienet koripajat. Corvetten nykyinen C7-korimalli esiteltiin kolmisen vuotta sitten, ja siitä ei ole vielä nähty pitkäkattoista mallia. Nyt asiaan saatiin kuitenkin muutos, kun maineikas Corvette-virittäjä Callaway julkaisi ensimmäiset kuvat AeroWagen-nimisestä paketistaan.
Callawayn kehittämä katonjatkopaketti sopii sekä tavalliseen Vetteen että Z06-sporttiversioon. Urheiluauton katon uusi takaosa on tehty yhdestä isosta palasta, joka on hiilikuitukomposiittia. Virityspaja lupaa, että se parantaa huomattavasti Corvetten tavarankuljetuskapasiteettia. Kattopala on vakiona hiilikuitupintainen, mutta se voidaan haluttaessa maalata samalla sävyllä kuin auton muu kori.
Farmarikonversio näyttää varsin massiiviselta muutokselta, mutta siinä käytetään auton alkuperäisiä tiivisteitä ja sarana- sekä lukkomekanismeja. Myös sisustan takaosasto säilyy ennallaan, ja katon targa-pala voidaan edelleen irrottaa tavallisen Corvetten tapaan. Katon uuden takaosan kerrotaan olevan helppo asentaa ja sen luvataan olevan myös vaivattomasti poistettavissa. Niinpä auto voidaan nopeasti palauttaa alkuperäiseen asuunsa, jos farkkumeininki alkaa kyllästyttää.
AeroWagen-pakettiin ei kuulu muita teknisiä muutoksia, eli farmariperäistäkin Vetteä vauhdittaa joko perusmallin 6,2-litarinen veekasi tai Z06:n mekaanisesti ahdettu pata samalla iskutilavuudella. Perusversion koneesta irtoaa 455 heppaa, ja Z06:ssa kaakkeja on peräti 650. Callawayn kattopalalla varustettu Corvette Z06 on siis takuuvarmasti maailman nopeimpia farkkumallisia autoja.
Suosittelemme
Kattokonversion hintaa ei ole vielä kerrottu, mutta virityspaja ottaa jo vastaan tilauksia AeroWagen-paketistaan. Asennusten suunnitellaan alkavan Kaliforniassa ja Connecticutissa loppuvuodesta, mutta kattopalan pystyy todennäköisesti myös tilaamaan erikseen tänne rapakon toiselle puolelle. Jäämme odottelemaan, koska Suomen teillä nähdään ensimmäinen uusi farmari-Corvette.