Kiinalaisista sähköautoista on tullut vakuutusalan ongelmatapauksia Isossa-Britanniassa

Vaikka Britanniaan tulvii kiinalaisia automerkkejä, monet vakuutusyhtiöt epäröivät vakuuttaa uusia sähköautoja.

Iso-Britannian vakuutusyhtiöt karttavat erityisesti kiinalaisia sähköautoja, sillä monet uudet mallit ovat käytännössä ilman vakuutusta, kun taas osan vakuutusmaksut ovat kohtuuttoman korkeat. Ilmiö johtuu ensisijaisesti korkeiden korjauskustannusten pelosta, teknisen tiedon puutteesta ja varaosien pitkistä toimitusajoista.

Auto Expressin raportista käy ilmi, että haastavia autoja vakuuttaa ovat muun muassa BYD Seal, GWM Ora 03 ja jotkin MG-mallit. Brittiläisen vakuutusalan rahoittama riskitietoyhtiö Thatcham Research pitää erityisen huolestuneena kiinalaisten autonvalmistajien tietämättömyyttä eurooppalaisista korjausprosesseista.

Thatcham Researchin johtaja Ben Townsend on myös huomauttanut, ettei autoissa itsessään ole välttämättä mitään vikaa. Sen sijaan hän uskoo, että uudet markkinoille tulevat sähköautojen valmistajat eivät ole asianmukaisesti sitoutuneita vakuutustoimialaan.

“Kollektiivinen viesti kiinalaisille, vietnamilaisille ja intialaisille organisaatioille on, että älkää noin vain tuoko autoa Ison-Britannian markkinoille”, Townsend täräyttää. ”Tulkaa ensin juttelemaan kanssamme, ymmärtäkää markkinoitamme ja vaiheita, jotka on käytävä läpi. Kun tuot ajoneuvon markkinoille, sinulla on oltava myös oikeanlainen logistiikka kunnossa. Meillä on oltava itsenäinen korjausverkosto, joka tarjoaa tukea huoltoihin, alentaa kokonaiskustannuksia ja varmistaa, että kuluttajat saavat arvoisensa tuotteen.”

Kyseessä eivät ole ainoastaan kiinalaiset sähköautot, jotka ovat joutuneet jättimäisten vakuutuskustannusten uhreiksi Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Aiemmin tänä vuonna julkaistu raportti osoitti, että sähköajoneuvojen omistajat maksavat lähes kaksinkertaisen vakuutusmaksun, kuin polttomoottoriautojen omistajat. Tiedossa on ainakin Teslan omistajien kauhutarinoita järisyttävistä vakuutusmaksuista, tai koko vakuutuksen saamisen vaikeudesta.

Suosittelemme

Uutisia on saatu myös tapauksista, joissa vakuutusyhtiöt hylkivät valtavirtaan kuuluvien länsimaisten autonvalmistajien autoja vähäisiksi luokiteltavien akkuongelmien vuoksi. Erityisesti ajoneuvot, jotka käyttävät akkuja rakenteellisina elementteinä, ovat kaikkein alttiimpia vakuutusyhtiöiden lunastuskohteiksi.

Ison-Britannian ajoneuvojen korjaamiseen keskittyneen yhdistyksen National Body Repair Associationin toiminnanjohtaja Martyn Rowley nostaa kuitenkin esiin juuri kiinalaiset valmistajat, ja ennen kaikkea osien puutteen. Rowley käyttää esimerkkinä GWM ORA 03 -mallia. “Meillä on korjaamoja, jotka ovat antaneet autolle porttikiellon hyvinkin typeristä syistä johtuen. Valitettavasti et vain saa osia niihin, sillä niitä ei yksinkertaisesti ole saatavilla kyseiseen ajoneuvoon. Tämä on naurettavaa, kun ottaa huomioon kyseessä olevan liikevaihdoltaan miljoonien arvoisen yrityksen.”

Auto Express äityikin kysymään GWM ORA:lta näistä ongelmista, ja yrityksen tiedottaja vahvisti, että he olivat tietoisia joistakin omistajista, ja heidän vaikeuksistaan saada autolleen vakuutusturvaa. Autonvalmistaja vakuutteli myös lupaavansa korjata asioita, vaikka yhtiö väittikin, että osien saatavuus on nyt jo taattu. GWM ORA ehdottaakin, että ongelma saattaa johtua vain brändin tuntemattomuudesta, sekä “kolmansien osapuolten viestintähäiriöistä”, jotka liioittelevat osien toimitusaikoja.

Kiinalaisten autojen kanssa törmätään muunkinlaisiin ongelmiin, sillä niiden kotimarkkinoilla ei aina ole saatavilla valmistajan dokumentaatiota ajoneuvojen korjaamisesta. Työvoimakulut ovat paljon alhaisemmat Kiinassa, minkä johdosta isojakin korikorjauksia voidaan pitää ”yksinkertaisena työnä”. Korkeampien työvoimakustannusten johdosta Euroopassa vastaavanalaisella korjaustoiminnalla ei kuitenkaan olisi taloudellisesta järkeä.

On selvää, että brittiläisen vakuutusalan käsityksen ja kiinalaisten autonvalmistajien odotusten suhteen on kuilu, jossa häviäjä on viime kädessä kuluttaja. Kiinalaisia suuryrityksiä uhkaavien tuontitullien ohella tämä voi osoittautua merkittäväksi tekijäksi kiinalaisten sähköautojen kilpailukyvyn heikkenemisessä Yhdistyneen kuningaskunnan ja Euroopan markkinoilla.

LähdeCarscoops

Lue lisää