Kiinalainen Zedriv GT3 -sähköauto on kuin Nissanin ja Porschen jälkeläinen

Shanghain autonäyttelyssä esitelty kiinalainen Zedriv GT3 -konseptiauto on pieni kaksiovinen täyssähköauto, joka ei mallimerkinnästään tai vauhdikkaasta ulkonäöstään huolimatta leveile suorituskyvyllään. Ulkonäöstä löytyy muista urheiluautoista tuttuja elementtejä, joten muiden jäljittelyyn tottuneet kiinalaiset eivät tee poikkeusta tälläkään kertaa.

Ensimmäisenä huomion kiinnittää Zedrivin kameleonttimaalaus, joka saa auton ikään kuin vaihtamaan väriä katselukulmasta ja valaistusolosuhteista riippuen. Ehkä sen tarkoitus on myös hämätä katsojaa, koska auton linjat näyttävät yllättävän tutuilta. Sivuprofiili tuo mieleen upeasti muotoillun Nissan 370 Z -urheiluauton, ja takaa katsottaessa Zedriv on kuin ilmetty minikokoinen Porsche 911. Itse asiassa auton peräpää takavaloineen on suorastaan räikeä kopio legendaarisesta 911:sta, mikä saattaa saada vannoutuneen Porsche-fanin haukkomaan henkeään. Keulan sivuilla olevat ilmanottoaukot ovat taas peräisin 370 Z:sta, ja konepellin muotoilussa on nähtävissä Porschea. Keulan kokonaisuudesta tulee “yllättäen” mieleen myös Tesla Model 3.





Sporttisen näköinen Zedriv tuottaa lievän pettymyksen suorituskyvyllään, sillä tehoa löytyy maltilliset 98kW, eli reilut 130 hevosvoimaa. Kiihdytys 0-100 km/h sujuu 7,6 sekunnissa ja huippunopeutta löytyy 160 km/h. Vaikka sähköautomaailmassa on totuttu koviin suoritusarvoihin, ovat nämä kuitenkin riittäviä lukemia autolle, joka on suunniteltu enemmän bulevardeille, kuin autobaanoille.

Akkupaketti varastoi 33,9 kWh edestä virtaa ja täyteen ladattuna autolla pystyy ajamaan noin 260 kilometrin matkan – ihan kohtalainen lukema sähköiselle bulevardisportille.

Zedriv GT3

Zedriv GT3 pähkinänkuoressa:

  • Valmistusmaa Kiina
  • Käyttövoima sähkö
  • Pituus 4000 mm, leveys 1650 mm, korkeus 1280 mm
  • Paino 1150 kg
  • Teho 98 kW (131 hv), vääntö 175 Nm
  • Toimintasäde 260 km
  • Hinta ?
Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Uusimmat

Flippaaja.fi – kelloharrastajan markkinapaikka

Kelloharrastamiseen kuuluu olennaisena osana flippaaminen, eli kellojen myyminen ja vaihtaminen toiseen. Kellojen flippaamista varten löytyy useita kansainvälisiä palveluita, sosiaalisen...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...