Kiinalainen sähköautojätti BYD rakentaa suuren autotehtaan Unkariin

BYD:n Unkarin uusi tuotantolaitos pystyy valmistamaan jopa 200 000 ajoneuvoa vuodessa.

Kuva: BYD.

Kiinan suurin autonvalmistaja BYD (Build Your Dreams) aikoo rakentaa ensimmäisen eurooppalaisen henkilöautotehtaansa Unkariin. Sähköisiin ajoneuvoihin erikoistunut kiinalainen suuryritys pyrkii vyörymään Euroopan markkinoille toden teolla, ja lyömään luun kurkkuun perinteisille maanosaa hallinneille autonvalmistajille.

BYD on tarkkaillut monia Euroopan maita yli vuoden ajan, ja piti alun perin Saksaa ja Ranskaa otollisina maina tehtaalleen. Valinta kohdistui kuitenkin Szegedin kaupunkiin kuukausia kestäneiden neuvottelujen tuloksena Unkarin pääministerin Viktok Orbanin kanssa, joka vieraili lokakuussa kiinalaisvalmistajan päämajassa Shenzhenin maakunnassa Kiinassa.

Tehtaan koosta, sen kustannuksista tai valmistumisajankohdasta ei ole toistaiseksi julkistettu yksityiskohtia. Autonvalmistaja on kuitenkin jo lupaillut, että tehdas luo “tuhansia paikallisia työpaikkoja”. Unkarin ulkoministeri Peter Szijjarto lisäsi, että hallitus myöntää laitokselle tukea, mutta julkistaa summan vasta, kun Euroopan komissio hyväksyy sopimuksen.

Kuva: BYD.

Szijjarto hehkutti yhteistyötä “yhdeksi Unkarin taloushistorian suurimmista sijoituksista”. Asiaan perehtyneet asiantuntijat arvelevat, että kestää kahdesta kolmeen vuotta, kunnes tehdaskompleksi pystyy valmistamaan noin 200 000 ajoneuvoa vuodessa. BYD:llä on tällä hetkellä jo tehdas Unkarin kaupungissa Komaromissa, jossa se valmistaa sähköbusseja.

Unkarin pääministeri Viktor Orbán on tunnetusti ollut ristiriidassa EU:n kanssa useista eri kysymyksistä, kuten hänen edustamansa oikeusvaltion rapautumisesta. Orbán onkin viime vuosina hakenut aktiivisesti taloudellisia investointeja Venäjän ja Kiinan kaltaisista maista. Yksi Unkarin suurimmista investoinneista on ollut 7,3 miljardin euron akkutehdas, jota kiinalainen Contemporary Amperex Technology rakentaa parhaillaan Debrecenin kaupunkiin.

Suosittelemme

Uuden tehtaan perustaminen Unkariin voi auttaa kiinalaisjättiä välttämään kaikki mahdolliset tuontitullit, joita voitaisiin ottaa käyttöön Euroopan unionin kiinalaisia sähköajoneuvoja koskevan selvityksen seurauksena.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat