Kia helpottaa siirtymistä sähköautoihin bensiininkatkuisella hajusteella

Autoilun tulevaisuus sähköistyy, mutta menneisyyden tuoksut eivät katoa – ainakaan Kian mielestä. Kia-autoja Suomeen maahantuova Astara Auto Finland on lanseerannut uuden kampanjan, jossa sähköauton ostaja saa mukaansa bensiinintuoksuisen hajusteen.

Kia EV4:n ostajille jaettava tuoksu on suunniteltu pilke silmäkulmassa, mutta vakavalla ymmärryksellä siitä, että siirtymä polttomoottorista sähköön ei ole kaikille pelkkä tekninen päätös – se on myös tunneasia. Astara Auto Finlandin kaupallinen johtaja Klaus Pohjala sanoo sen suoraan: Polttomoottoriautosta luopuminen voi tuntua isolta askeleelta, aivan kuten monesta muustakin tutusta asiasta luopuminen.

Ja mikä olisikaan tutumpaa kuin bensiinin tuoksu? Sen tietää myös Suomen ainoa parfymööri Max Perttula, joka sai tehtäväkseen luoda tuoksun, joka ei ole pelkkä vitsi vaan kunnianosoitus autoilun kulttuurille. Perttulan resepti kuulostaa enemmän alkemialta kuin kosmetiikalta: moottoriöljypohja, metallinen vivahde, jasmiinin haihtuvat yhdisteet ja lopuksi ripaus koivuntervaa ja galbanumia. Rakensin autokorjaamoa muistuttavan ympäristön, Perttula kuvailee.

Suosittelemme


Kia EV4 GT-Line hatchback
Kia EV4 GT-Line hatchback. Kuva: Kia

Kia EV4 ei kuitenkaan ole mikään nostalgiakapseli, vaan osa sähköautoilun eturintamaa modernilla tekniikalla varustettuna. Brändin muut sähkömallit ovat niittäneet palkintoja: EV3 on Vuoden Auto Suomessa ja Maailmassa 2025, EV6 voitti Euroopan Vuoden Auto -tittelin 2022 ja EV9 nappasi saman maailmanlaajuisesti vuonna 2024. Suomessa sähköautojen osuus Kian uusista asiakastilauksista on jo yli 30 prosenttia.

Kia jatkaa määrätietoista työtään sähköisen liikkumisen edistämiseksi, kehittäen teknologioita, jotka tukevat autoilijoiden siirtymää kohti vähäpäästöisiä vaihtoehtoja. Vaikka sähköautojen määrä kasvaa tasaisesti, suomalaisessa autokannassa fossiiliset polttoaineet ovat kuitenkin yhä valtavirtaa. Kesäkuun 2025 lopussa ladattavien henkilöautojen osuus oli 11,5 prosenttia, joista alle viisi prosenttia oli täyssähköisiä – loput ladattavia hybridejä. Uusien autojen ensirekisteröinneissä täyssähköautot muodostivat jo 34 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla, mikä osoittaa, että muutos on selvästi käynnissä ja etenee vauhdilla.



Kia ei unohda niitä, jotka vielä epäröivät. Kampanja on kuin lämmin kädenpuristus: Me ymmärrämme, että muutos voi tuntua suurelta. Siksi haluamme tehdä siitä helpomman – ja hauskemman, Pohjala kiteyttää.



Lue lisää