Kesä on melkein ohi, mutta teiden johtotähdeltä tulee SUVi suloinen

Mercedes-Benz GLC jatkaa edeltäjänsä GLK:n tiellä, mutta määrittää samalla uusiksi oman kokoluokkansa muotokielen sekä laatu- ja suoritustason. GLC:n tuoreita muotoiluvaikutteita nähdään myöhemmin myös muissa uudistuvissa Mercedes-Benzin SUV-malleissa.

Auton mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 4656/1890/1639 mm. Akseliväli on 2873 milliä. Edeltävään GLK:hon verrattuna auto on pidentynyt 120 ja leventynyt 50 milliä. Akseliväli on 118 milliä pidempi, ja korkeuteen on tullut 9 milliä lisää.

GLC:n luonteenomaisia piirteitä ovat korin lihaksikas muotoilu, lyhyet etu- ja takaylitykset, kaksilamellinen pysty jäähdyttimen säleikkö, pidennetty matkustamo mataline ikkunalinjoineen sekä huomiota herättävät jopa 20-tuumaiset pyörät. Lisävarusteiset varustetasot ovat Exclusive ja AMG Line; lisäksi tarjolla ovat Night-, Off-Road- sekä Off-Road-Engineering –varustepaketit.

GLC:n ominaisuudet riittävät myös ajamiseen vaikeissa maasto-olosuhteissa. Etupuskurista on tarjolla kolme eri versiota: perusmalli, off-road-malli, jota käyttämällä auton lähestymis- ja jättökulmat ovat normaalia suuremmat, sekä urheilullinen AMG-versio. Takapuskurin muotoilu vaihtelee samaan tapaan. Vakiovarusteisina ajovaloina Suomessa on LED High Performance –valot, myös takana LED-valot ovat vakiovaruste.

Mercedes-Benz GLC 350e 4MATIC
Mercedes-Benz GLC 350e 4MATIC

Ylellinen matkustamo ja merkittävästi kasvanut tavaratila

GLC:n matkustamo on aikaisempaa tilavampi ja korkealaatuisempi. Sisäosien viimeistelyssä on käytetty varustetasosta riippuen Artico-tekonahkaa, nappanahkaa, Dinamica-mikrokuitukangasta ja aitoa puuta. Kuljettaja käyttää auton monia viihde- ja hyötyominaisuuksia lisävarusteisen touchpad-kosketuslevyn ja kojelaudan keskellä vapaasti seisovan värillisen 7-tuumaisen monitoiminäytön avulla. Näyttö sekä Audio 20 CD –mediajärjestelmä Frontbass-kaiuttimella on vakiovaruste. Tarjolla ovat lisäksi esimerkiksi Garmin Map Pilot –navigointi, Comand Online –multimediajärjestelmä sekä Linguatronic-puheohjaus.

Sekä etu- että takaistuimen tilat ovat kasvaneet; esimerkiksi takajalkatilaa on 57 ja etupenkin hartiatilaa 54 milliä aikaisempaa enemmän. Takaistuin taittuu alas 40/20/40-suhteessa. Tavaratilan peruskoko on kasvanut 550 litraan (+ 80 l) ja enimmäistilavuus 1600 litraan (+ 50 l). Tavaratilan enimmäispituus on 1320 mm ja –leveys 1100 milliä (+ 150 mm). GLC 350 e 4Matic -hybridimallin tavaratilan koko on 350–1445 litraa.

Suosittelemme

Valinnaisvarusteena auto voidaan varustaa laajalla panoraamakattoluukulla. Air Body Control –ilmajousituksen yhteydessä lastauskorkeutta voidaan alentaa 40 millillä, ja tarjolla on myös takaluukun hands-free-avaustoiminto.

Kulutus ja päästöt pudonneet, tarjolla myös ladattava hybridimalli

Mercedes-Benz GLC:stä on tarjolla kaksi diesel- ja yksi bensiinimoottorinen vaihtoehto. Mallien kulutus- ja päästötasot ovat pudonneet 12–19 prosenttia. Kaikki mallit täyttävät Euro 6 –päästönormit, ja start/stop-teknologia on vakiovaruste. Vaihtoehdot ovat:

GLC 220 d4 MaticGLC 250 d4 MaticGLC 2504 Matic
Teho kW/hv125/170150/204155/211
Vääntö, Nm400500350
Kulutus l/100 km5,0–5,5(6,1–6,5)5,0–5,5(6,1–6,6)6,5–7,1(7,5–7,9)
Kulutusero vrt. GLK, %–19–19–12
CO2, g/km129–143(159–169)129–143(159–169)152–166(173–180)
Päästöerovrt. GLK, %­–19–19–12
Kiihdytys 0–100 km, s8,3 (8,5)7,6(8,0)7,3(7,9)
Huippunopeus km/h210(205)222(210)222(215)

Ensimmäistä kertaa tässä segmentissä tarjolla on myös lataushybridimalli, GLC 350 e 4Matic. Poltto- ja sähkömoottorin yhdistelmä taakse sijoitettuine litiumioniakkuineen tarjoaa tehoa 155 + 85 kW (211 + 116 hv) ja 235 km/h huippunopeuden. Yhdistetty päästötaso jää kuitenkin vain 60 grammaan kilometrillä, ja pelkällä sähkövoimalla voi ajaa 34 kilometriä max. 140 kilometrin huippunopeudella. Käytössä olevat ajotilat ovat Hybrid, E-Mode, E-Save sekä Charge.

Malli päihittää selkeästi edeltäneen, bensiinimoottorilla varustetun GLK 350 4Matic –version arvot:

GLK 350 4MaticGLC 350 e4MaticMuutos %
Teho kW/hv225/306155 + 85211 + 116*+ 4,6
Vääntö Nm370560*+ 51,4
Kulutus l/100 km8,1–8,62,6– 70
CO2 g/km189–19960– 70
0–100 km/h6,55,9– 9,2

Mercedes-Benz GLC:n ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on vain 0.31 (GLK 0.34). Kori on keventynyt 50 kiloa alumiinin ja ultralujien teräslaatujen ansiosta ja auton kokonaispaino 80 kiloa. Alumiinia on käytetty muun muassa etulokasuojissa, konepellissä, oven saranoissa ja alustavaimennuksessa; esimerkiksi taka-akseli on keventynyt 5 kilolla. Vakiona tuleva 9G-Tronic-automaattivaihteisto on magnesium-rakenteensa ansiosta 12 kiloa aikaisempaa vaihteistoa kevyempi. GLC 350 e 4Matic –mallissa käytetään 7G-Tronic-vaihteiston viimeisintä kehitysversiota.

Mercedes-Benz GLC 350e 4MATIC
Mercedes-Benz GLC 350e 4MATIC

Tarjolla ilmajousitus ja monipuoliset maastoajo-ohjelmat

GLC:ssä on vakiona Agility Control –alustanvaimennus, joka perustuu teräsjousiin ja ajotilanteen mukaan säätyvään vaimennustasoon. Valinnaisvarusteena autoon saa – ainoana tässä kokoluokassa – sähköisesti säätyvän Air Body Control –ilmajousituksen. Dynamic Select –valitsimen avulla kuljettajan käytössä on viisi ajotilaa: Eco, Comfort, Sport, Sport + sekä Individual.

Tarjolla on myös kokonaan uusi Off-Road Engineering –paketti, jossa on viisi erityisesti maastoajon eri tilanteisiin sovitettua ajo-ohjelmaa: Slippery (liukkaat alustat), Off-road (helpohko maasto, alusta nousee 15 mm), Incline (nousut ja rinteet, alusta nousee 15 mm), Rocking Assist (irtipääsy heijaamalla jos auto jää kiinni, alusta nousee 50 mm) sekä Trailer (perävaunun vetäminen maastossa). Paketilla varustetuissa autoissa on myös Gemtexin valmistama alleajosuoja sekä DSR-alamäkihidastin. Off-Road Engineering –varusteltujen autojen sekä GLC 350 e 4Matic –hybridimallin maavara on perustasollakin 20 milliä korkeampi kuin muissa GLC-malleissa.

Kaikki GLC-mallit on varustettu 4Matic-nelivedolla, jossa vetosuhde jakautuu etu- ja taka-akselin välillä suhteessa 45:55. Käytössä on myös tasauspyörästön monilevykytkin, joka tarvittaessa lisää pitoa lumi- ja jääpinnoilla 50 Nm:n lukitusvoimallaan.

Luokkansa kattavin turvavarustelu suojaa myös heikoimpia

Lähes kaikki Mercedes-Benzin C-, E- ja S-sarjoista tutut turvavarusteet ja avustinjärjestelmät ovat saatavissa myös uuteen GLC-malliin. Vakiovarusteisiin kuuluvat Collision Prevention Assist Plus (CPA) –törmäyksenestoavustin, sivutuuliavustin, ajovaloavustin sekä vireystila-avustin, joka toimii 60–200 kilometrin nopeusalueella. Autossa on myös täysautomaattinen eCall-hätäkutsujärjestelmä sekä turvatyynyjärjestelmään kuuluva kuljettajan polviturvatyyny. Uusi varuste on kuljettajan heijastusnäyttö (Head-up Display).

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden törmäysturvallisuutta lisää GLC:n aktiivinen konepelti, joka törmäyshetkellä kohoaa 80 milliä pehmentääkseen kolarin aiheuttamaa iskua vasten autoa. Kevyestä liikenteestä varoittavat myös valinnaisvarusteiset BAS Plus –hätäjarrutusavustin sekä jalankulkijatunnistuksella varustettu Pre-Safe-jarrujärjestelmä, joka jarruttaa ja pysäyttää auton automaattisesti 50 km/h nopeudesta saakka ja kykenee hidastamaan vauhtia 72 km/h nopeudesta asti.

Älykkään ILS-ajovalojärjestelmän yhteydessä tarjolla ovat myös ajotilanteisiin mukautuvat ajovalot, jotka eivät häikäise vastaantulijaa. Valinnaisvarusteisiin kuuluvat lisäksi esimerkiksi 360 asteen kamerajärjestelmä sekä aktiivinen pysäköintiavustin. Monet ajamista helpottavat ja turvallisuutta lisäävät järjestelmät saa kootusti Driving Assistance Plus –varustepaketissa. Siihen kuuluvat esimerkiksi Distronic Plus –etäisyysavustin, BAS Plus -avustin risteävän liikenteen tunnistuksella sekä aktiiviset katve- ja kaista-avustimet.

Uuden Mercedes-Benz GLC:n myynti Euroopassa ja Suomessa alkaa syyskuussa. Hinnat vahvistetaan tulevina viikkoina.

Lue lisää