Kävimme tutustumassa jo nyt uuteen BMW 5-sarjaan – tältä Detroitin autonäyttelyssä esiteltävä G30 näyttää ja tuntuu

0
2387

BMW 5-sarja on kuulunut baijerilaisten malliston peruspilareihin jo yli 40 vuoden ajan. Ensimmäinen Viitonen esiteltiin vuonna 1972 Münchenin olympialaisten aattona, ja nykyinen F10 edustaa mallisarjan kuudetta sukupolvea. Sen päivät alkavat nyt käydä vähiin, koska G30-koodinimen saanut seuraaja paljastetaan suurelle yleisölle tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä.

g30_2

Meidän ei kuitenkaan tarvinnut odottaa sinne asti, koska pääsimme tutkimaan uutta Viitosta jo tällä viikolla Tampereen Näsinneulassa järjestetyssä kutsuvierastilaisuudessa. Paikalle oli tuotu mm. Baltian maita ja Ruotsia kiertänyt esisarjan yksilö, josta ei valitettavasti saanut ottaa valokuvia. Siksi tässä jutussa on käytetty BMW:n virallisia promokuvia uutuudesta.

g30_4

Kutsuvieraille esitelty auto oli tietysti kunnon varusteilla ladattu yksilö, jonka tekniikkakin oli hieman toista maata kuin suurimmassa osassa kotimaassa myytävistä 5-sarjoista. Esittelyauto oli takavetoinen 540i, joka on nykyään malliston ainoa bensakuutonen. Turboahdetusta kolmilitraisesta rivikoneesta irtoaa 340 heppaa ja 450 newtonin huippuvääntö, mutta Suomen autoverotus nostaa 540i:n hinnan jo perusvarusteillakin lähes 84 000 euroon. Kotimaan kamaralla myytävä 540i on tosin aina nelivetoinen.

g30_7

Esittely-yksilössä oli myös M Sport -paketti, BMW Individualin 20-tuumaiset pyörät ja Bluestone-niminen uusi metalliharmaa sävy, joka pukee autoa mainiosti. Näsinneulassa käynyt Viitonen oli ulkoapäin käytännössä samanlainen kuin promokuvien auto, mutta ikkunoiden reunalistat ja etulokasuojien Air Curtain -lätkät olivat kiiltävän mustat. Uuden G30:n kattolinja on suorastaan hämäävästi samannäköinen kuin nykyisessä F10:ssä, mutta kyljessä on jo isoja eroja entiseen. Erikoisesti muotoillut pokkaukset muuttavat kaltevuuttaan kyljen eri kohdissa, ja harmaa metalliväri korostaa tätä muotoilukikkaa hienosti.

g30

Edestäpäin G30 muistuttaa 7-sarjan isoveljeänsä, mutta valojen yläreunat ovat suoremmat kuin edustusluokan Bemarissa. Uuden 5-sarjan munuaisten kehykset ovat lähes ennennäkemättömän paksut, ja ne myös työntyvät kolmiulotteisesti ulospäin. Takaapäin autossa on puolestaan vahvaa sukunäköä 3-sarjaan ja myös nykyiseen Viitoseen, mutta uutuuden takavalot ovat liiteämmät kuin niissä. Lisäksi G30:n takaluukun kansi näyttää olevan hieman viistommassa kulmassa kuin edeltäjässään.

g30_3

Sisusta on muuttunut entistä luksushenkisemmäksi, ja tyyli on pitkälti samaa kuin tuoreessa Seiskassa. Kojelauta on kuitenkin kallistettu voimakkaammin kuskia kohti auton sporttisemman habituksen mukaisesti. Esittely-yksilössä oli vaaleaa nahkaa sekä tummanruskeaa puuta, ja lisäksi sisustalistojen alla kiertävät valonauhat toivat lisäfiilistä kabiiniin. Edessä on luonnollisesti herraskaiset oltavat auton kokoluokan mukaisesti, ja takapenkilläkin viihtyy mukavasti. Takaistuin on hieman väljempi kuin edeltäjässä, ja myös takaluukun vetoisuus on kasvanut kymmenellä litralla 530 litran volyymiin.

g30_6

Sisätilojen laatuvaikutelmakin on kunnossa, ja halvannäköistä kovamuovia tai huonosti sovitettuja osia on hankala löytää mistään. Pahimpiin kilpakumppaneihin kuuluva E-luokan Mersu tarjoaa ehkä vielä hieman enemmän ylellisyyttä, mutta BMW on sporttisempi merkin imagon mukaisesti.

g30_5

Viitonen lanseerataan Suomessa helmikuun aikana, ja ensimmäiset asiakasautot toimitetaan maalis-huhtikuussa. Malliston hinnat alkavat 520d:n noin 50 000 eurosta, ja suurin osa kotimaassa myytävistä G30:istä lienee näitä nelipyttyisiä dieseleitä. Myöhemmin tarjolle tuleva 530e-pistokehybridi on kuitenkin mielenkiintoinen vaihtoehto sille, koska hybridin autovero on todella pieni minimaalisen päästölukeman ansiosta.