Katso salavalokuvamme talvitesteistä – Mersun kuumat uutuudet bongattiin Rovaniemen kylmyydessä

Talvi ei ole vielä kunnolla ehtinyt Etelä-Suomeen, mutta Lappi on jo tukevasti lumen peitossa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että autonvalmistajien talvitestikausi on päässyt käynnistymään. Monet merkit testaavat salaisia uutuuksiaan sekä Suomen että Ruotsin Lapissa, ja silloin tällöin naamioituja testiprotoja voi bongata myös Ivalon testikeskusten ulkopuolella. Kuvaajamme onnistui vangitsemaan alkuviikosta linssille Mersun kaksi uutuutta aivan Rovaniemen keskustassa.

Niistä ensimmäinen on tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä esiteltävä uusi G-luokka. Jo 39 vuoden kunnioitettavaan ikään ehtinyt maasturi-ikoni korvataan vihdoinkin täysin uudella mallilla, joka näyttää lähes identtiseltä nykyversion kanssa. Auto laitetaan kuitenkin täysin uusiksi, ja se muuttuu esimerkiksi entistä leveämmäksi. Ahdas ohjaamo onkin ollut yksi G-luokan suurimpia ongelmia turhankin maastohenkisten alustaratkaisujen ohella. Alustakin tuodaan malliuudistuksessa tälle vuosituhannelle, joten mukavuuden pitäisi kohentua huomattavasti.

Myös maastokelpoisuuden luvataan parantuvan, ja tekniikan osalta autoon tulee ns. miedon hybridin mahdollistavia ratkaisuja 48 voltin sähköjärjestelmän myötä. Pellin alla hyödynnetään Mercedeksen upouusia suoria kuutosia sekä bensa- että dieselversioina, ja muskelihenkiset AMG-mallitkin saavat jatkoa. Ne ovat muodostaneet melkoisen osan maasturin myynnistä, joten isoista bensakoneista ei haluta luopua vieläkään. Sisustankin tyyli säilyy ulkokuoren tavoin lähes ennallaan, mutta tietoviihde- ja muut laitteistot päivitetään samalle tasolle Mersun uusimpien henkilöautojen kanssa.

Toinen Rovaniemellä bongattu testiproto on ensi keväänä esiteltävän neljännen sukupolven A-luokan konttiperäinen sedan-versio. Sellaista ei ole ennen nähty Mercedeksen pienimmän mallisarjan pohjalta, mutta nyt stuttgartilaiset haluavat heittää kunnon haasteen mm. Audi A3:n porrasperämallille. A-luokan sedanista on annettu jo aiemmin esimakua konseptin avulla, ja tuotantoauton päälinjat seuraavat pitkälti tutkielman jalanjälkiä. Toki valojen ja peilien kaltaiset yksityiskohdat muuttuvat astetta tavanomaisemmiksi, mutta auto näyttää varsin sopusuhtaiselta jopa naamioituna.

Suosittelemme

Sedanin tekniikka on pitkälti identtistä tulevan hatchbackin kanssa, mutta huippusporttista AMG 45 -mallia siitä ei välttämättä nähdä. A-luokan porrasperän tulo tarkoittaa myös sitä, että neliovisen CLA Coupén seuraava sukupolvi asemoidaan nykymallia arvokkaammaksi sisäisen kilpailun välttämiseksi. CLA:n munamainen muotoilu on jakanut vahvasti mielipiteitä, mutta perinteisemmän oloisen porrasperäisen A-luokan pitäisi sopia myös Mersun isompien sedaneiden linjoihin tottuneille. Jäämme odottelemaan, milloin Mercedeksen mallivalikoiman edullisin porrasperä tuodaan julkisuuteen koko komeudessaan.

Kuvat: Jani Siivola

Lue lisää