Audi RS 3 kuuluu kompaktiluokan tehotykkien ehdottomaan eliittiin. Ensimmäisen sukupolven RS 3 syöpyi fanien mieliin auton turboviitosen ainutlaatuisen murinan ansiosta, joka vei ajatukset 80-luvun legendaariseen ralli-Quattroon. RS 3 sai onneksi pitää viitoskoneensa mallivaihdoksen jälkeenkin, vaikka monissa kilpailijoissa käytetään ainakin paperilla taloudellisempaa turbonelosta. Nykyinen RS 3 paljastettiin vuosi sitten Geneven autonäyttelyssä, ja auton turboviitosesta irtoaa vajaat 370 heppaa.
Audi esitteli pari vuotta sitten nykyistä RS 3:a enteilevän A3 clubsport quattro -nimisen konseptin, jossa RS 3:n viitoskone ja nelivetotekniikka oli pakattu A3 Sedanin kuoriin. Konseptiauton maski, etupuskuri ja lokasuojanlevitykset olivat paljon villimmät kuin RS 3:n tuotantomallissa, mutta tärkeintä tutkielmassa oli porrasperäisen korin ja RS 3:n tekniikan yhdistäminen. Audi antoi jo tuolloin ymmärtää, että jotakin vastaavaa saattaisi olla tulossa tuotantoonkin.
Nyt RS 3 Sedanin tuotantoon ottaminen on huhujen mukaan vahvistettu Audin Amerikan työntekijöiden sisäisessä konferensissa. Pystyperäisiä ja farkkumallisia sportti-Audeja ei ole Amerikan markkinoilla juuri nähty, ja niinpä RS 3 saataisiin rapakon toisellakin puolella myyntiin sedan-korin myötä. Instagramiin vuosi myös pari valokuvaa upouudesta porrasperäisestä RS 3:sta, eli kuvat on ilmeisesti otettu samassa tilaisuudessa.
Otokset paljastavat lisäksi sen, että RS 3 Sedan tehdään nykyisen A3:n facelift-mallin pohjalle, jonka pitäisi tulla myyntiin vielä tämän vuoden aikana. Kompaktiluokan Audin etuvalot muuttuvat hyvin samannäköisiksi kuin A4:ssä, ja maski levenee sekä litistyy samaan tyyliin. Uudessa RS 3:ssa on nykyversion tavoin verkkokuvioinen maski, mutta maskin kehys vaikuttaa kolmiulotteisemmalta, ja quattro-teksti siirtyy itse maskista sen alareunaan. Myös etupuskurin ilmanottoaukot muuttavat muotoaan, ja niitä yhdistävä hopeanvärinen lista näyttää maskin tavoin entistä moniulotteisemmalta. Lisäksi sedan-mallissa on uudet vanteet, jotka muistuttavat vahvasti mm. RS 4:ssä ja RS 5:ssä käytettyjä pyöriä.
RS 3:n tehot kasvavat faceliftin ja sedan-version myötä todennäköisesti 400 hevosvoiman paremmalle puolelle, koska auto menetti hiljattain kompaktiluokan tehokkaimman mallin kruunun lisää potkua saaneelle Mercedes-AMG A 45:lle. Toivottavasti RS 3:sta saadaan tehtyä myös nykymallia hauskempi ajaa, koska autoa on moitittu tylsän puskevaksi hienoista soundeista ja komeasta teholukemasta huolimatta. VW-konsernista löytyy kyllä osaamista asian korjaamiseksi, koska RS 3:a huomattavasti edullisempi Volkswagen Golf R on jättänyt Audin taakseen useassa ratavertailussa, vaikka molemmissa autoissa on periaatteessa identtinen neliveto.