Katso ensimmäiset kuvat uudesta Audi RS 3 Sedanista

Audi RS 3 kuuluu kompaktiluokan tehotykkien ehdottomaan eliittiin. Ensimmäisen sukupolven RS 3 syöpyi fanien mieliin auton turboviitosen ainutlaatuisen murinan ansiosta, joka vei ajatukset 80-luvun legendaariseen ralli-Quattroon. RS 3 sai onneksi pitää viitoskoneensa mallivaihdoksen jälkeenkin, vaikka monissa kilpailijoissa käytetään ainakin paperilla taloudellisempaa turbonelosta. Nykyinen RS 3 paljastettiin vuosi sitten Geneven autonäyttelyssä, ja auton turboviitosesta irtoaa vajaat 370 heppaa.

Audi esitteli pari vuotta sitten nykyistä RS 3:a enteilevän A3 clubsport quattro -nimisen konseptin, jossa RS 3:n viitoskone ja nelivetotekniikka oli pakattu A3 Sedanin kuoriin. Konseptiauton maski, etupuskuri ja lokasuojanlevitykset olivat paljon villimmät kuin RS 3:n tuotantomallissa, mutta tärkeintä tutkielmassa oli porrasperäisen korin ja RS 3:n tekniikan yhdistäminen. Audi antoi jo tuolloin ymmärtää, että jotakin vastaavaa saattaisi olla tulossa tuotantoonkin.

Nyt RS 3 Sedanin tuotantoon ottaminen on huhujen mukaan vahvistettu Audin Amerikan työntekijöiden sisäisessä konferensissa. Pystyperäisiä ja farkkumallisia sportti-Audeja ei ole Amerikan markkinoilla juuri nähty, ja niinpä RS 3 saataisiin rapakon toisellakin puolella myyntiin sedan-korin myötä. Instagramiin vuosi myös pari valokuvaa upouudesta porrasperäisestä RS 3:sta, eli kuvat on ilmeisesti otettu samassa tilaisuudessa.


Otokset paljastavat lisäksi sen, että RS 3 Sedan tehdään nykyisen A3:n facelift-mallin pohjalle, jonka pitäisi tulla myyntiin vielä tämän vuoden aikana. Kompaktiluokan Audin etuvalot muuttuvat hyvin samannäköisiksi kuin A4:ssä, ja maski levenee sekä litistyy samaan tyyliin. Uudessa RS 3:ssa on nykyversion tavoin verkkokuvioinen maski, mutta maskin kehys vaikuttaa kolmiulotteisemmalta, ja quattro-teksti siirtyy itse maskista sen alareunaan. Myös etupuskurin ilmanottoaukot muuttavat muotoaan, ja niitä yhdistävä hopeanvärinen lista näyttää maskin tavoin entistä moniulotteisemmalta. Lisäksi sedan-mallissa on uudet vanteet, jotka muistuttavat vahvasti mm. RS 4:ssä ja RS 5:ssä käytettyjä pyöriä.

RS 3:n tehot kasvavat faceliftin ja sedan-version myötä todennäköisesti 400 hevosvoiman paremmalle puolelle, koska auto menetti hiljattain kompaktiluokan tehokkaimman mallin kruunun lisää potkua saaneelle Mercedes-AMG A 45:lle. Toivottavasti RS 3:sta saadaan tehtyä myös nykymallia hauskempi ajaa, koska autoa on moitittu tylsän puskevaksi hienoista soundeista ja komeasta teholukemasta huolimatta. VW-konsernista löytyy kyllä osaamista asian korjaamiseksi, koska RS 3:a huomattavasti edullisempi Volkswagen Golf R on jättänyt Audin taakseen useassa ratavertailussa, vaikka molemmissa autoissa on periaatteessa identtinen neliveto.

RS3_2

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...