Volvo on noussut viime aikoina uuteen kukoistukseen kiinalaisen Geelyn omistuksessa. Aiemmin VW-konsernin palveluksessa ollut saksalainen Thomas Ingenlath palkattiin merkin päämuotoilijaksi muutama vuosi sitten, ja hänen käsialansa on alkanut näkyä Volvon viimeisissä malleissa. Ensin ruotsalaismerkki esitteli muutaman näyttävän konseptin, ja iso katumaasturi XC90 sai kunnian olla ensimmäinen uuden aikakauden tuotantomalli.
Volvon uusi muotokieli on modernia ja skandinaavisen puhdaslinjaista. Tämä tyyli sai jatkoa, kun S80:n seuraaja S90 paljastettiin noin kuukausi sitten. Iso sedan pohjautuu samalle skaalautuvalle SPA-perusrakenteelle kuin XC90, ja pellin tarjotaan enää ainoastaan neloskoneita.
Bensa- ja dieselmoottoreissa käytetään yhteistä perustaa, ja iskutilavuus on aina kaksi litraa. T6-bensakoneessa on sekä turbo että kompressori, ja tehoa siitä irtoaa 320 heppaa. Tehokkaimmassa T8-versiossa lisävoimaa tuottaa vielä sähkömoottori, ja teholukema on yli 400 hevosvoimaa. Pienempitehoiset mallit ovat etuvetoisia, kun taas huippuversiot ovat aina nelivetoisia.
Uusi S90 esitellään suurelle yleisölle muutaman viikon päästä Detroitin autonäyttelyssä, ja V70:n korvaava farkkumalli V90 seuraa perässä pari kuukautta myöhemmin Genevessä. Nyt uudesta kartanoautosta vuoti jo julkisuuteen ensimmäinen kuva täysin ilman naamiointia. Otos julkaistiin ruotsalaisen Teknikens Värld -lehden nettisivuilla.
Huomio kiinnittyy ensin takalasiin, joka on paljon loivemmassa kulmassa kuin nykyisessä V70:ssä ja sen edeltäjissä. Perän tyylissä on paljon samaa kuin pari vuotta sitten esitellyssä Estate-konseptissa. Tämä saattaa verottaa jonkin verran tavaratilaa, mutta auto on kasvanut muilta mitoiltaan edeltäjäänsä verrattuna, joten ruuman kokonaistilavuus lienee kunnossa. Autoon suunniteltiin ensin Volvo-perinteiden mukaista pystympää perää, mutta lopulta linjakkuus vei voiton.
Peräpäätä lukuun ottamatta V90 vastaa muotoilultaan S90-sedania, ja myös tekniikan pitäisi olla pitkälti identtistä. Väistyvä V70 on ollut Suomessa yksi luokkansa myydyimipiä autoja, ja tämä asema halutaan säilyttää jatkossakin. Niinpä hintojen ei pitäisi nousta kovin paljon, vaikka auto ja mallimerkintä ovatkin kasvaneet.
Suosittelemme
Kuva: Teknikens Värld