Kännykän lataaminen sähköautotyyliin pidentää akun elinikää





Kännykän akku on aina lopussa. Kahviloiden ja ravintoloiden pistorasiat täyttyvät latureista ja ihmiset kantavat mukanaan tiiliskiven kokoisia energiapakkeja tien päällä ladatakseen. Voisiko kännykän akku kestää yli vuoden?

Kännyköissä käytetään litiumioniakkuja, joiden elinikään vaikuttaa ratkaisevasti se kuinka niitä käytetään. Akun elinikä lyhenee merkittävästi jos se ladataan aina 100% asti, säilytetään täyteen ladattuna, ja käytetään tyhjäksi asti. Pikalataus suurella virralla pahentaa sekin tilannetta.

Kännykän kohdalla akku joutuu kaikkein kovimmalle. Yleensä kännykkä laitetaan yöksi latautumaan, jolloin akku täyttyy 1-2 tunnissa jonka jälkeen puhelin odottelee akku täynnä aamua. Päivän aikana luuria käytetään surutta kunnes akku loppuu, jonka jälkeen se kytketään pikalaturiin. Kuulostaako tutulta?

Kännykkä menee vaihtoon joko akun kuoltua tai puhelimen pudottua. Jälkimmäinen estettiin tyylikkäillä blingbling-kuorilla. KUVA: Joose Luukkanen

Kännykän lataaminen sähköautotyylillä

Mitä jos asian tekisi toisin? Sähköautojen akuissa käytetään samaa tekniikkaa, mutta niiden elinikä on paljon pidempi. Akunhallintaohjelmisto eli BMS (Battery Management System) varmistaa akun pysymisen kunnossa. Se ei anna sähköauton akun ikinä latautua täyteen saakka, eikä myöskään päästä akkua tyhjenemään kokonaan. Käyttäjää suositellaan lataamaan akku vain 80-90% tasoon saakka, ellei edessä ole pidempää reissua jossa koko kapasiteettia tarvitaan.

Kesällä 2018 olin ajanut muutaman kuukauden Teslalla, ja sitä kautta tutustunut miten monin eri keinoin akun elinikää pyritään pidentämään. Niinpä loppukesällä uuden puhelimen ostettuani päätin kokeilla kuinka kännykän akun elinikä pitenee, jos sitä lataa kuten sähköauton akkua ladataan. Uusi puhelimeni oli Huawein silloinen lippulaiva P20 pro, jossa on massiivinen 4000 mAh akku. Akku riittää normaalikäytössä helposti kaksi työpäivää, joten pelivaran jättäminen molempiin päihin on vaivatonta eikä häirinnyt elämää. Jossain kohtaa päivää oli helppo kytkeä puhelin pariksi tunniksi laturiin. Yleensä latasin noin 80% tasoon saakka.

Kännykän lataaminen kannattaa tehdä oikein.
En käyttänyt puhelimen lataukseen Huawei P20 Pron mukana tullutta 3A-laturia, vaan tyydyin lataamaan kolmasosan pienemmällä virralla. Pienempi latausteho pidentää akun elinikää. KUVA: Joose Luukkanen

Tähän mennessä en ole huomannut akun mitenkään hiipuneen. Akku riittää edelleen kahdeksi päiväksi tarpeen mukaan, ainoastaan pelaaminen ja videoiden katselu syövät tehokkaasti isonkin akkua. Näyttö on virtasyöppö etenkin kirkkaassa auringonpaisteessa.
Nykyisin kännykän käyttö on lisääntynyt unenlaatua seuraavaa sovellusta käyttäessä (vie 10% akusta yön aikana) ja etäpalavereihin ja koulutuksiin riippumatosta käsin osallistuessa. Kun puhelinkin alkaa pikkuhiljaa ikääntyä, päätin siirtyä pikalataukseen aikaa säästääkseni: jos luuri on käytössä enää vuoden-puolitoista, niin käytetään se sitten loppuun asti!

Paljonko akku on kulunut?

Sitä ennen kuitenkin halusin selvitää miten akku on selvinnyt – oma tutina oli, että hyvin. Litiumioniakun kapasiteettia ei voi suoraan mitata, mutta sitä voidaan arvioida latausvirtaa mittaamalla. Törmäsin AccuBattery -sovellukseen jolla tämän voi tehdä ainakin karkealla tasolla, ja päätin kokeilla.

Vaikka akku tuntui olleen vielä hyvässä iskussa, yllätyin silti tuloksista. Alun toistakymmentä pitkää latausta tehtyäni akun kunto alkoi sovelluksen mukaan hahmottua 95% tasolle, mitä pidän erinomaisena tuloksena. Yleisesti litiumioniakun kapasiteetista nimittäin katoaa 5% ensimmäisen vuoden aikana, joten jos tulos on edes suunnilleen oikealla hehtaarilla, niin käytännössä akun kuluminen on tällä lataustekniikalla minimaalista!

Kännykän lataaminen kuluttaa väärin tehtynä akkua.
AccuBatteryn mukaan kapasiteetti on hyvin lähellä alkuperäistä. Jos tulos pitää paikkansa, ei akun kapasiteetista ole kadonnut kuin se 5%, joka uudesta akusta väkisin katoaa ensimmäisen vuoden aikana. KUVA: Joose Luukkanen

Tulos on kuitenkin vain suuntaa-antava, sillä sovelluksen tapa mitata latausvirtaa ei ole luotettavin mahdollinen. Todennäköisesti kaikkia häviöitä ei huomioida, ja pelkästään prosenttien perusteella laskeminen aiheuttaa suuren pyöristysvirheen aina kun akkua ei ladata tyhjästä täyteen. Vaikka mittausvirhe olisi 10% luokkaa, niin silti tulos on puolitoista vuotta vanhassa puhelimessa erinomainen. Olin tätä edeltävän puhelimeni käytettynä, ja sen akun edellinen omistaja oli käytännössä tuhonnut alle puolessa vuodessa. Tällä latausprofiililla akku sen sijaan kestäisi niin pitkään, että puhelin olisi jo romurautaa!

Kännykän lataaminen oikein kannattaa.
AccuBattery mittaa latausvirtaa ja laskee akkuun karttuneiden prosenttien perusteella akun kunnon. Tapa ei ole tarkin mahdollinen, joten tulosta voi pitää vain suuntaa antavana. KUVA: Joose Luukkanen

Ohjeet kännykän akun eliniän pidentämiseen

Miten temppu käytännössä tehdään? Itse noudatin seuraavia helppoja periaatteita:

  1. Kännykkää ei ladata öisin, jotta akku ei joudu olemaan 6-7 tuntia 100% varauksessa
  2. Akun varausta ei päästetä alle 10% eikä sitä ladata yli 90% (tavoite 20-80% väli)
  3. Akkua ei pikaladata. Puhelimen mukana tulleen 3A laturin sijaan käytetään vain 0,5-1A virran antavaa laturia

Kännykän akun järkevä lataaminen kannattaa. Nykyisten puhelinten akunvaihto ei ole helppo operaatio, koska akkua ei ole suunniteltu vaihdettavaksi kuten vanhaan hyvään aikaan oli tapana. Puhelin on pakko viedä ammattilaiselle ja maksaa operaatiosta satasia. Lataamalla fiksusti akku kestää hyvänä vuosikausia, akunvaihtoon hukkuvat satalappuset jäävät omaan taskuun, ja puhelimen käyttöikä pitenee.

Onko tämä vaikeaa? Ei ole. Esimerkiksi tämän käyttämäni sovelluksen voi asettaa hälyttämään tietyn latausrajan täyttyessä, joten laturissa olevaa puhelinta ei edes tarvitse kytätä. Suosittelen!

Joose Luukkanenhttp://sahkoautokirja.fi
Sähköautoileva Huippumyyjä tarinoi Teslan ratin takaa matkakokemuksia ja raportoi uusista jutuista sähköautorintamalla. Syksyllä 2020 Alfamer julkaisee Joosen kirjan Sähköautoista.

2 KOMMENTIT

  1. Minulla on läppärissä asetus, joka lataa akun vain 60% täyteen, eikä lataa uudelleen ennen kuin ollaan alle 50%. Koska akku kuluu oikeastaan vain siirryttäessä pistorasialta toiselle, lataus käynnistyy ehkä kerran viikossa. Neljän vuoden jälkeen kapasiteetti on ennallaan. Tosin Windows syö nyt enemmän sähköä.

    Kännykkään olisi hyvä saada lataukselle rajoitus sähköautojen tyyliin. Itse lataisin varmaan 70-80% korville ja lataisin kesken päivän tarvittaessa, jos uhkaa mennä alle 30%. Vain jos on oikeasti liikkeellä, tarvitsee täyttä akkua aamulla. Rajoituksen kanssa voisi pitää luurin johdon päässä huoletta.

    Älykelloa lataan suihkun ajan muutaman päivän välein. Tyyliin 50%->80%. Näppärää, ja akkuystävällistä.

    • Kiitos esimerkeistä: juuri näin kannattaa toimia kaikkien akkulaitteiden kanssa!

      Yleensä läppäri roikkuu johdon päässä 100% ladattuna, tabletti ladataan vasta kun se sammuu, ja akkuporakone odottelee ulkovajassa akku tyhjänä käyttöä. Ei ihme, ettei akku kestä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Bulgari Octo Roma on tyyliniekan elegantti valinta

Bulgari on italialainen luksusmerkki, joka tekee korujen, hajuvesien ja asusteiden lisäksi rannekelloja. Octo Roma on valmistajan helpoimmin lähestyttävin mallisto,...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...