BMW:n uusi M3/M4-mallisto on jäänyt odottelemaan perinteiden mukaista avoversiota. Nyt sekin esiteltiin, ja perinteitä edustaa myös paluu klassiseen kangaskattoon.
Rättikatto on nähty viimeksi E46-korisessa M3 Cabriossa, mutta kahdessa seuraavassa sukupolvessa siirryttiin enemmän tilaa vievään ja painavampaan peltikattoon. Tämä kohensi ehkä ympärivuotista käytettävyyttä, mutta autojen massalle ja ulkonäölle takaluukkuun taittuva katto ei tehnyt hyvää. Niinpä uudessa M4 Cabriossa on jälleen kangaskatto 4-sarjan tavallisempien avoversioiden malliin.
Mustana tai hopeanhohtoisen antrasiitinvärisenä saatava katto avautuu tai sulkeutuu 18 sekunnissa, ja homma onnistuu myös vauhdissa 50 km/h:n nopeuteen saakka. Kangaskaton pitäisi olla 40 prosenttia edeltäjän peltikattoa kevyempi, ja lisäksi tavaratilan volyymi kasvaa katto avattuna 220:stä 300 litraan. Katto suljettuna kontin vetoisuudeksi kerrotaan puolestaan 385 litraa. Avokorin tukevuutta on kohennettu takapään jäykisteillä, ja vakiovarusteisiin kuuluva mukautuva iskunvaimennuskin on säädetty uudelleen.
Katto auki ajamisen pitäisi onnistua viileämmälläkin kelillä, koska nahkaisiin sporttipenkkeihin saa niskanlämmityksen. Kuumalla auttaa puolestaan istuimiin tarjolla oleva tuuletus. Avo-M4:n myynti starttaa 510-heppaisen Competitionin voimin, jossa on takapainotteinen M xDrive -neliveto. Siitä saa sporttimoodissa vieläkin takapainoisemman, ja haluttaessa myös renkaiden savuttelu pelkän takavedon voimin onnistuu. Luistoneston puuttumiskynnystä voi puolestaan säätää 10 eri asentoon.
Suosittelemme
Joka nurkasta raapiva M4 Competition Cabrio pinkaisee 510 hevosvoiman ja 650 newtonmetrin turvin 3,7 sekunnissa nollasta sataan, ja 250 km/h:n lukemaan asetetun huippunopeusrajoittimen voi nostaa M Driver’s Packagen myötä 280 km/h:n vauhtiin. Vaihteistona palvelee edeltäjän kaksoiskytkinlaatikon sijasta kahdeksanpykäläinen Steptronic-automaatti. Myöhemmin tulossa on myös takavetoinen ”perusversio”, jossa on 480 heppaa ja 550 newtonia. Siihen saa myös traditionalistien arvostaman kuusivaihteisen manuaalin.
Ulkoisesti avo ei sisällä yllätyksiä, koska kaikki on jo tuttua umpikattoisesta M4:stä tai 4-sarjan avomalleista. Niinpä keulailme on hyvin aggressiivinen jättimunuaisten myötä, ja takapäätäkin koristaa neljän putkenpään reunustama massiivinen diffuusori. Sen verran hillitympi Cabrio kuitenkin on, että takaluukun kanteen ei ole tuotu minkäänlaista spoilerilippaa.
Vaikka rättikatto pienentää auton massaa, nelivetoinen M4 Competition Cabrio painaa karvan alle 2000 kiloa. Mm. hiilikuitukeraamiset jarrut ja kevyemmät takovanteet mukanaan tuova M Race Track -paketti pienentää lukemaa 25 kilolla, mutta eroa lienee hyvin hankala havaita käytännössä. Nelivetoisen Competition Cabrion myynti starttaa heinäkuussa, mutta 480-hevosvoimaisen takavetoversion osalta aikataulu on vielä auki.