Kangaskaton paluu – uusi BMW 4-sarjan Cabriolet yhdistää rättikaton jättimunuaisiin

Ensimmäinen BMW 3-sarjan Cabriolet esiteltiin melko tarkalleen 35 vuotta sitten. Nykyään auton suorana jälkeläisenä toimii 4-sarjan avoversio, jossa palataan jälleen perinteiseen kangaskattoon.

BMW on käyttänyt rättikattoa keskiluokan nelipaikkaisessa avoautossa viimeksi E46-korimallin 3-sarjassa, joka poistui tuotannosta jo kohta 15 vuotta sitten. Sen jälkeen baijerilaiset siirtyivät takaluukkuun taittuvaan peltikattoon, johon luotettiin myös 4-sarjan ensimmäisessä sukupolvessa. Monimutkainen kattorakenne tuotti kuitenkin ongelmia painon ja tavaratilan volyymin suhteen, joten edessä on jälleen paluu kangaskattoon.

-- MAINOS --

Nyt esitellyssä toisen sukupolven 4-sarjan Cabrioletissa käytetään baijerilaisten mukaan uudenlaista kattoratkaisua, joka mahdollistaa perinteisiä rättikattoja paremman mukavuuden sekä hiljaisuuden että ilmastoinnin suhteen. Tavoitteena on kuulemma yhdistää kangaskaton ulkonäkö kovakaton käytännöllisyyteen, joten eristys on kattavaa. Perinteisen mustan lisäksi katon sävyksi tarjotaan hopeaefektillä höystettyä antrasiittia.

BMW kertoo, että kangaskatto on 40 prosenttia edeltäjän kovakattoa kevyempi. Muulle autolle on tullut kuitenkin sen verran lisämassaa, että esimerkiksi 420i Cabriolet on 1765 kilon massansa myötä vain 25 kiloa edeltäjämallia kevyempi. Rättikatto mahdollistaa myös kovakattoa tehokkaamman tilankäytön, ja niinpä tavaratilan kokoa pystyy muuttamaan säädettävän kattokotelon avulla. Volyymiä on parhaimmillaan 385 litraa, eli 15 litraa edeltäjämallia enemmän.

-- MAINOS --




Uusi 4-sarjan avo on kasvanut umpikattoisen sisarmallinsa tavoin joka suuntaan korkeutta lukuun ottamatta. Pituutta on 128 milliä entistä enemmän, kun taas akseliväli on venähtänyt 41 millillä ja leveys 27 millin verran. Aluksi avokattoista Nelosta saa 184-, 258- ja 374-heppaisilla bensakoneilla sekä 190 hevosvoiman tehon tuottavalla dieselillä.

-- MAINOS --

Neliveto on ainoastaan M440i xDrive-huippuversiossa, mutta kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaatti on aina vakiona. Ensi vuonna valikoima täydentyy vielä kuutosdiselillä ryyditetyillä 430d- ja M440d-malleilla sekä kukkulan kuninkaaksi asettuvalla M4:llä, jossa on parhaimmillaan 510 heppaa. Ja jättimunuaiset löytyvät tämänkin Bemarin keulalta aina vakiona.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.