Kangaskaton paluu – uusi BMW 4-sarjan Cabriolet yhdistää rättikaton jättimunuaisiin

Ensimmäinen BMW 3-sarjan Cabriolet esiteltiin melko tarkalleen 35 vuotta sitten. Nykyään auton suorana jälkeläisenä toimii 4-sarjan avoversio, jossa palataan jälleen perinteiseen kangaskattoon.

BMW on käyttänyt rättikattoa keskiluokan nelipaikkaisessa avoautossa viimeksi E46-korimallin 3-sarjassa, joka poistui tuotannosta jo kohta 15 vuotta sitten. Sen jälkeen baijerilaiset siirtyivät takaluukkuun taittuvaan peltikattoon, johon luotettiin myös 4-sarjan ensimmäisessä sukupolvessa. Monimutkainen kattorakenne tuotti kuitenkin ongelmia painon ja tavaratilan volyymin suhteen, joten edessä on jälleen paluu kangaskattoon.

-- MAINOS --

Nyt esitellyssä toisen sukupolven 4-sarjan Cabrioletissa käytetään baijerilaisten mukaan uudenlaista kattoratkaisua, joka mahdollistaa perinteisiä rättikattoja paremman mukavuuden sekä hiljaisuuden että ilmastoinnin suhteen. Tavoitteena on kuulemma yhdistää kangaskaton ulkonäkö kovakaton käytännöllisyyteen, joten eristys on kattavaa. Perinteisen mustan lisäksi katon sävyksi tarjotaan hopeaefektillä höystettyä antrasiittia.

BMW kertoo, että kangaskatto on 40 prosenttia edeltäjän kovakattoa kevyempi. Muulle autolle on tullut kuitenkin sen verran lisämassaa, että esimerkiksi 420i Cabriolet on 1765 kilon massansa myötä vain 25 kiloa edeltäjämallia kevyempi. Rättikatto mahdollistaa myös kovakattoa tehokkaamman tilankäytön, ja niinpä tavaratilan kokoa pystyy muuttamaan säädettävän kattokotelon avulla. Volyymiä on parhaimmillaan 385 litraa, eli 15 litraa edeltäjämallia enemmän.

-- MAINOS --




Uusi 4-sarjan avo on kasvanut umpikattoisen sisarmallinsa tavoin joka suuntaan korkeutta lukuun ottamatta. Pituutta on 128 milliä entistä enemmän, kun taas akseliväli on venähtänyt 41 millillä ja leveys 27 millin verran. Aluksi avokattoista Nelosta saa 184-, 258- ja 374-heppaisilla bensakoneilla sekä 190 hevosvoiman tehon tuottavalla dieselillä.

-- MAINOS --

Neliveto on ainoastaan M440i xDrive-huippuversiossa, mutta kahdeksanvaihteinen Steptronic-automaatti on aina vakiona. Ensi vuonna valikoima täydentyy vielä kuutosdiselillä ryyditetyillä 430d- ja M440d-malleilla sekä kukkulan kuninkaaksi asettuvalla M4:llä, jossa on parhaimmillaan 510 heppaa. Ja jättimunuaiset löytyvät tämänkin Bemarin keulalta aina vakiona.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Amerikkalaisen Vector W8 -superauton luoja on kuollut

Kirveellä veistetyt 70- ja 80-lukujen eurooppalaiset superautot ovat silkkaa julistekamaa. Myös Yhdysvalloista kajahti, kun uskomattoman nopea Vector W8 ilmestyi. Kyseessä...

Transit-spesialisti otti käsittelyynsä uuden sähkö-Mustangin – levitetty ja madallettu Mach-E on sporttinen näky

Sähköautojakin tuunataan, mutta ainakin tähän asti virityspajat ovat tyytyneet lähinnä ulkokuoren muokkaukseen. Tällaisen tuning-paketin saa pian myös Fordin upouuteen...

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.