Kuten kaikki varmasti tietävät, Kalle Rovanperä voitti viime kaudella rallin maailmanmestaruuden historian nuorimpana kuljettajana. Nyt rallimenestystä juhlistetaan myös Toyotan siviiliautopuolella kahden uuden erikoismallin voimin.
Nykyinen GR Yaris jatkaa takavuosien A-ryhmän Celica GT-Fourin jalanjäljissä, josta tehtiin menestyksen huippuvuosina Carlos Sainz Edition myytäväksi asti. Vaikka tämänhetkisellä Rally 1 -tykillä ei olekaan teknisesti juuri mitään yhteistä GR Yariksen katuversion kanssa, mielikuvatasolla yhteys on kuitenkin vahva. Niinpä Toyota jatkaa erikoismallien perinteitä Tokion Auto Salonissa julkistetun parivaljakon myötä.
Tällä kertaa autojen nimet ovat Kalle Rovanperä Edition ja Sébastien Ogier Edition. Ne juhlistavat Toyotan kahta viimeisintä mestaruutta, koska ennen Kallea ykkössijalle kaasutteli vielä kestomestari Ogier kaudella 2021. Erikoismallit tulevat tarjolle vain Japanin kotimarkkinoilla, mutta myynnin aloitusajankohdasta ei ole sielläkään vielä tietoa.
Ogier Editionin ulkokuorta koristaa mattaharmaa sävy, joka saa kontrastia ovien mustista Toyota Gazoo Racing -tarroista. Lisäksi autossa on siniset jarrusatulat, ja vanteissakin on erikoismallin statuksesta kertovat tarrat. Myös sisustaa on hienosäädetty sinisillä, valkoisilla ja punaisilla kontrastiompeleilla sekä keskikonsolin laatalla.
Rovanperä Editionin värimaailma on puolestaan paljon lähempänä Toyotan tehdasralliautoja. Värimaailmassa yhdistellään valkoista, punaista sekä harmaata rallitarroihin. Lisäksi autossa on punaiset jarrusatulat sekä erityinen aerodynamiikkapaketti, joka pitää sisällään isomman etusplitterin sekä kookkaan takaspoilerin. Sisustan kontrastiompeleet ovat puolestaan siniset sekä hopeanväriset, ja Rovanperä Editionissakin on erikoismallista muistuttava laatta keskikonsolissa.
Suosittelemme
Sekä Ogier että Rovanperä Edition pohjautuvat Japanissa myynnissä olevaan GR Yaris RZ:aan. Autoja vauhdittaa kolmipyttyinen 1,6-litrainen turbokone, jonka tuottamat noin 270 heppaa ja 390 newtonmetriä välitetään kaikille neljälle pyörälle rallimalliin. Toyota tarjoaa japanilaisille ostajille myös mahdollisuutta säätää kaasupoljin, neliveto ja ohjaus oman ajotyylin mukaisesti.