Kaliforniassa myydään aivan erityistä BMW:tä vuodelta 1987 – tämän M5:n ensimmäinen omistaja oli Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa

Ruotsin kuningas Kaarle Kustaa tunnetaan kovan luokan autofanina, jonka kokoelmaan on kuulunut esimerkiksi useampi Porsche 911, Ferrareita, aito AC Cobra ja M-Bemareita. Nyt yksi näistä autoista on huutokaupattavana Kaliforniassa.

Ruotsin monarkin kaasujalka on ollut välillä turhankin raskas esimerkiksi V12-moottorisen Ferrarin ratin takana, ja E46-korimallin BMW M3 CSL lipsahti puolestaan Kaarle Kustaalta Volvo V70:n perään liikenneympyrään hidastettaessa. Tämän jutun BMW selvisi kuitenkin kolhuitta kuninkaan omistusaikana. Kyseessä on M5:n ensimmäisen sukupolven, eli E28-koodilla tunnetun korimallin tummanvihreä yksilö vuodelta 1987.

Kuva: Bring a Trailer

BMW edustaa aivan tämän sukupolven loppupäätä, koska E34-koodia totellut seuraaja esiteltiin jo vuonna 1988. Kyseessä on harvinainen auto ilman maineikasta ensimmäistä omistajaakin, koska E28-korisia M5:ia tehtiin vain reilut 2200 yksilöä. M5 rekisteröitiin kuninkaan nimiin tammikuussa 1987, ja Kaarle Kustaa halusi ilmeisesti pitää matalaa profiilia autonsa kanssa. Ulkoväriksi valittiin hillitty tummanvihreä Malachite Green, ja auto tilattiin myös ilman takaluukun mallimerkintää ja M5:n vakiovarusteisiin kuulunutta takaspoileria.

Kuva: Bring a Trailer

Jossakin vaiheessa Bemariin asennettiin kuitenkin vakiovanteita näyttävämmät kolmiosaiset 16-tuumaiset BBS RS:t kullanvärisillä keskiöillä, ja myös VHF-skanneri sekä Blaupunktin stereot löysivät tiensä autoon. M5:ssä ei myöskään ole kattoluukkua, mutta sisätiloista löytyy ehtaa luksushenkeä puhvelinnahalla verhoiltujen sähkösäätöisten sporttipenkkien myötä. Nahkaa on käytetty istuinten lisäksi myös kojelaudassa, keskikonsolissa, aurinkolipoissa sekä ohjauspylväässä. Lisäksi M5:n takalasilla on sähköinen aurinkoverho estämässä paparazzien katseita.

Kuva: Bring a Trailer

Aikansa supersedania vauhdittaa S38-koodia totteleva 3,5-litrainen suora kuutonen, joka tuottaa Euroopan versiossa 286 hevosvoiman huipputehon. Näillä eväillä pyrähdettiin parhaimmillaan 6,5 sekunnissa nollasta sataan, jos viisipykäläistä manuaalia sai vain hämmennettyä tarpeeksi nopeasti. Tätä nykyä M5:llä on ajettu jo 252 000 kilometriä, mutta autoa on myös huollettu kattavasti. Bring a Trailer -sivustolta löytyvän myynti-ilmoituksen mukaan BMW:hen on asennettu viime aikoina esimerkiksi uusi akku, jäähdyttimen paisuntasäiliö sekä apulaitteiden uudet hihnat. Autoon on tehty lisäksi äskettäin öljyn, jarrunesteiden ja ilmastoinnin kylmäaineen vaihto.

Kuva: Bring a Trailer

Vasta tämän vuoden aikana Atlantin toiselle puolelle laivatun BMW:n mukana tulee huoltokirja, edellisistä omistajista kertovia dokumentteja sekä lehtileike M5:n luovutushetkestä Ruotsin kuninkaalle. Tätä kirjoitettaessa autosta jätetty korkein tarjous on vasta 45 000 dollaria, mutta huutokauppaa on vielä kolmisen päivää jäljellä.

Kuva: Bring a Trailer
Kuva: Bring a Trailer
LähdeCarscoops

Lue lisää