Kalifornian sähköautojen myynnin hiipuminen säikäytti autonvalmistajat

Kalifornia on ollut sähköautoistumisen mallioppilas Yhdysvalloissa, ja nyt sikäläisen myynnin alamäki on erityisen tarkkailun alla.

Sähköajoneuvojen suosio Amerikassa on ollut melkoista nousukiitoa viime vuosina, mutta vuoden 2023 kaksi viimeistä vuosineljännestä palauttivat autonvalmistajat takaisin maan pinnalle. Jopa sähköautojen luvatussa osavaltiossa Kaliforniassa täyssähköautojen myynti supistui vuoden toisella puoliskolla.

Vaikka uusien sähköautojen markkinaosuus kasvoi viisi prosenttia vuonna 2023 vuoteen 2022 verrattuna, oli samaisen vuoden viimeinen neljännes vähemmän positiivinen. Viimeisellä neljänneksellä uusia sähköautoja rekisteröitiin kymmenen prosenttia vähemmän kuin vuoden kolmannella neljänneksellä. Vielä pahempaa on, että kolmannen vuosineljänneksen rekisteröinnit laskivat verrattuna toiseen neljännekseen.

“Kun ajattelen Kalifornian yleistä tilannetta, tämä on vain osa käynnissä olevaa muutosta”, Cox Automotiven teollisuuden näkymien johtaja Stephanie Valdez Streaty summaa myynnin vähenemistä. ”Jos kuitenkin näemme lisää tällaisia neljänneksiä, on se varma merkki hidastumisesta.”

Täyssähköautot hallitsivat viime vuoden lopussa 21,4 prosenttia Kalifornian uusien ajoneuvojen markkinoista. Samaan aikaan pelkästään polttomoottorikäyttöisten ajoneuvojen osuus laski 7,7 prosenttiyksikköä vuoteen 2022 verrattuna, mikä on 63,9 prosenttia vuoden 2023 kokonaismyynnistä.

Tämä viittaa kaikesta huolimatta ladattavien hybridiajoneuvojen ja kaksipyöräisten hybridiajoneuvojen määrän kasvuun. Varsinkin jälkimmäisen luokan myynti kasvoi merkittävästi vuonna 2023, ja sen osuus osavaltiossa myydyistä ajoneuvoista oli 11,1 prosenttia. Kaiken kaikkiaan sähköistetyt ajoneuvot hallitsivat viime vuonna 35,9 prosenttia Yhdysvaltojen automarkkinoista.

Suosittelemme

Vaikka yhden osavaltion kahden neljänneksen myyntiluvut eivät riitä kokonaisen suuren valtion markkinoiden tarkasteluun, on Kalifornian rooli sähköautojen käyttöönoton johtajana Amerikassa merkittävä. Tämä tarkoittaa, että sikäläinen autoteollisuus tutkii osavaltion myynnin kehittymistä suurennuslasilla. Kaikki merkit viittaavat nyt, että Pohjois-Amerikan autoteollisuus on peloissaan, mikäli kehitys jatkuu samanlaisena.

Vastauksena kasvavaan kiinnostukseen hybridiajoneuvoja kohtaan GM ilmoitti vastikään, että autojätti hidastaa sähköistyssuunnitelmiaan. Nyt tavoitteena on esitellä tulevina vuosina lisää plug-in -hybridiajoneuvoja amerikkalaisille jälleenmyyjille. Tähän muutokseen ovat myös sijoittajat suhtautuneet myönteisesti.

Reuters on uutisoinut, että osakkeenomistajat ovat yhä vähemmän kiinnostuneita yrityksiä kohtaan, jotka keskittyvät pelkästään sähköautoihin. Sen jälkeen kun Tesla myönsi, että sen myynnin kasvu saattaa hidastua vuonna 2024, sen markkina-arvosta leikattiin huimat 80 miljardia dollaria taivaan tuuliin.

Samaan aikaan perinteiset autonvalmistajat, kuten Ford ja Renault muuttavat sähköautosuunnitelmiaan maailmanlaajuisesti. Ford ajaa alas ajoneuvojensa tuotantoa, kun taas Renault luopui sähköajoneuvoliiketoimintansa Amperen listautumisannista, koska osakemarkkinat eivät yksinkertaisesti ollut menestys.

Kiinassa puolestaan sähköautojen valmistajat joutuvat testaamaan vallitsevia markkinaolosuhteita entistä ankarammin. Akkujen valmistaja CATL ennustaa hitaampaa kasvua kuin vuonna 2022, mitä myös maan suurin sähköautojen valmistaja BYD on myötäillyt. Myös Etelä-Koreassa kemianteollisuusyritys LG Chemical ennusti hitaampaa kasvua tälle vuodelle vuoteen 2023 verrattuna.

Vaikka kukaan ei odottanut sähköautomarkkinoiden kasvun olevan täysin tasaista näyttää tällä hetkellä siltä, että autonvalmistajat toivoivat kuumeisesti, että nousukiito olisi kestänyt pidempään, ja olisi ollut nykyistä rahakkaampaa kuin mitä käytäntö on osoittanut.

LähdeCarscoops

Lue lisää