Kaksi hengenvaarallista autoa saivat nolla tähteä törmäystestissä

Australiassa myydyistä MG 5:stä ja Mahindra Scorpionista puuttuu monia nykyajan autoille tärkeitä turvallisuusominaisuuksia.

Kiinalainen MG 5 ja intialainen Mahindra Scorpio ovat päätyneet kyseenalaiseen joukkoon, sillä ennen tätä parivaljakkoa löytyi vain yksi auto, joka oli ansainnut maineikkaat nollatähteä turvallisuudestaan Australasian New-Car Assessment (ANCAP) -törmäystestikokeessa. Näistä kahdesta MG kuuluu myös Suomessa myytyihin automerkkeihin.

Molempia autoja kritisoitiin “turvaominaisuuksien perustavanlaatuisesta puuttumisesta, jotka ovat olleet yleisiä uusissa autoissa useiden vuosien ajan”. ANCAP:n toimitusjohtaja Carla Hoorweg totesikin, että “molemmat merkit ovat arvioineet väärin nykyajan kuluttajien turvallisuusodotukset.”

Mitä vikaa autoista sitten löytyi?

Ensinnäkin MG 5 sai huonot arvosanat, jotka mittaavat kuljettajan rintakehän ja jalkojen vammautumisriskiä etuosan osittaisessa törmäystestissä, sekä myöskin huonot arvosanat takamatkustajan rinnalle ja jaloille täysimittaisessa etuosan törmäystestissä. Auto sai myös virhepisteitä rintakehän taipumisesta ja turvavyön kuormituksesta, joka ylitti loukkaantumisrajat. Myös kojelaudan rakenteen takana piilevät vaarat huomioitiin testissä.

Lisäksi lapsitörmäystestinukkejen pään ja kaulan kuormituksen havaittiin olevan “merkittävästi korkeampi, kuin useimmissa nykyisen sukupolven ajoneuvoissa”. Kolme neljästä testinukesta sai heikkoja tuloksia etu- ja sivutörmäystesteissä. Lisäksi Vibe-mallin perusversiossa ei ole turvavöiden esikiristimiä ja kuormanrajoittimia edessä eikä takana, kun taas keskihintaisessa Essencessä ne ovat puutteelliset takana. Lisäksi MG 5:ssä ei ole keskiturvatyynyä, kaistatukea, kuolleen kulman valvontaa, automaattista hätäjarrutusta on rajoitetusti tai ei ollenkaan, eikä siinä ole järjestelmää, joka valvoo kuljettajan valppautta.

Mitä tulee Mahindra Scorpioniin, se sai yhdistelmän hyvää, hyväksyttävää, marginaalista, heikkoa ja huonoa suojaa aikuisille matkustajille etuosan osittaisessa törmäystestissä, täysimittaisessa etuosan-, sivutörmäys- ja vinottaisessa sivupalkin törmäystesteissä. Autosta todettiin myös puuttuvan turvaistuimen kiinnistyspisteitä, eikä siinä ole keskiturvatyynyä etuosassa ja lisäksi sivutörmäystestissä kuljettajan turvavyö saattoi jopa avautua törmäyksen voimasta. Erityisen järkyttäväksi todettiin, että Uudessa-Seelannissa Scorpionista myydään seitsemänpaikkaista versiota, jossa on vain lantiovyö toisen penkkirivin keskipenkillä.

Suosittelemme

“MG 5 ja Mahindra Scorpio julkaistiin Australasian markkinoille ensimmäistä kertaa tänä vuonna, mutta on selvää, että niiden turvallisuustarjonta on muutaman sukupolven jäljessä siitä, mitä näemme lähes jokaisessa nykyisin myynnistä löytyvässä autossa”, toteaa Hoorweg. “Tämä on vakava muistutus siitä, että kaikki autot eivät tarjoa samaa turvallisuustasoa, vaikka ne olisivat aivan uusia malleja.”

Tässä autojen ANCAP-törmäystestivideot:

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat