Juha Kankkusen vanha ralli-Lancia myytiin brittihuutokaupassa vajaalla 250 000 eurolla

Rallin MM-sarjan kulta-aikoja elettiin 1980-luvun puolessavälissä, kun legendaariset B-ryhmän kilpurit karjuivat pikataipaleilla jopa 600 hepan voimin. Aikakausi päättyi keväällä 1986 Lancia Delta S4:ää puikottaneen Henri Toivosen traagiseen ulosajoon Korsikalla, minkä jälkeen rallissa siirryttiin astetta miedompaan A-ryhmään. Siihen kehitetyt kilpa-autot olivat paljon lähempänä myynnissä olevia katumalleja, ja siviilissäkin nähtiin monia herkullisia luokitteluversioita.

-- MAINOS --

Lancian ase A-ryhmään oli neliovinen Delta HF Integrale, joka nousi yhdeksi aikakautensa menestyksekkäimmistä ralliautoista. Tehdaskilpurit olivat legendaarisen Abarthin rakentamia, ja tiimissä nähtiin myös suomalaisväriä. Mr. Maximum Attack Markku Alén ja Juha Kankkunen kuuluivat nimittäin kuskikaartiin, ja Kankkunen voitti Deltan ratissa maailmanmestaruuden vuosina 1987 ja 1991. Puolet Juhan maailmanmestaruuksista tuli siis Lancian puikoissa.

Vuonna 1990 hän saavutti Lancialla MM-sarjan pronssitilan. Kankkusen tuona vuotena käyttämä kilpuri oli heinäkuun lopulla tarjolla brittiläisen Silverstone Auctionsin järjestämässä huutokaupassa, ja onnellinen ostaja sai auton omakseen 225 000 punnan summalla. Euroissa hinta on vajaat 250 000, eli Deltasta maksettu summa ei kohonnut aivan astronomisiin lukemiin miljoonaklassikkoihin verrattuna.

-- MAINOS --




Myyntihinta oli kuitenkin tuplasti suurempi kuin etukäteen heitetty alin arvio. Delta ei ollut aivan Kankkusen kisakauden mukaisessa kunnossa, koska se oli modifioitu 16v-versiosta HF Evoluzione -speksien mukaiseksi jo vuonna 1992. Tämä yksilö oli aikanaan ensimmäinen näin paranneltu yksilö, ja muutostyön suoritti Lancia Abarthin virallinen yhteistyökumppani CECOMP Spa. Muutokset kohensivat auton käsiteltävyyttä sekä soralla että asfaltilla.

-- MAINOS --

Silverstone Auctionsin toimitusjohtaja Nick Whale kertoi, että muutkin tarjolla olleet kilpa-autot menivät hyvin kaupaksi, mutta Kankkusen legendaarinen Delta oli kuitenkin huutokaupan kohokohta. Toivottavasti Lancian uusi omistaja myös ajaa autollaan eikä säilö sitä pelkästään talliin pölyttymään.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.