Jokamies testaa: Teslan energiakulutus eri nopeuksissa

Sähköautojen yleistymistä vastustaa ennen kaikkea pelko matkan katkeamisesta akun loppuessa. Kännyköiden vuodessa kuolevat akut lisäävät vääriä ennakkoluuloja, vaikka akkua suojellaan autoissa kaikin mahdollisin keinoin. Akun kestoikää pidennetään mm. sillä, ettei akkua koskaan ladata täyteen asti, ja toisaalta sitä ei myöskään päästetä tyhjäksi. Kuljettaja voi auttaa asiaa lataamalla akun vain 60-90% varaukseen arkiajossa, ja täyttää akun kokonaan vain, kun sitä oikeasti tarvitaan.

Jokamies-Tesla-kulutustesti-lataus
Tesla on erinomainen matka-auto, ja normaaliajossa täysi akku kantaa 300-400 km päähän. Suomessa on Superchargereita ja pikalatauspisteitä niin paljon, että sähköautolla pääsee käytännössä mihin tahansa. KUVA: Joose Luukkanen

Tesla Model S on ensimmäinen massatuotettu sähköauto, joka myös käytännön ajossa kykenee yli 300-400 km ajomatkaan. Testiautona toimii 180 000 km ajettu Model S 85, jonka akkukapasiteetti ei ole enää ihan uutta vastaava, mutta riittää edelleen 370 km ajoon ajotietokoneen mukaan. Auto on takavetoinen, eli taka-akselilla on yksi suuri 360 hevosvoiman tehoinen sähkömoottori. Samaa autoa saa myös nelivetoisena, jolloin etuakselin pieni moottori vastaa matka-ajosta, ja pienentää virrankulutusta muutamilla prosenteilla.

TestiautoTesla Model S 85
Vuosimalli2014
Moottori & voimansiirto1x 270 kW / 360 hv oikosulkumoottori, takaveto
Renkaat19″ tuumaa, profiili 245/45
Lämpötila24 C, ilmastointi päällä
Testin paikka100 ja 120 km/h testit:
VT3, Hyvinkää – Nurmijärvi – Hyvinkää80 km/h testi:
Tie 130, Hyvinkää – Nurmijärvi (Ilvesvuori) – Hyvinkää140 ja 170 km/h testit:
Saksa, Bremen – Hampuri
Muut koejärjestelytNopeus asetettu vakionopeussäätimellä.
Ajo normaalin liikenteen mukana, nopeus pyrittiin pitämään mahdollisimman tasaisena muusta liikenteestä huolimatta.

 

Ajonopeus on tärkein ajomatkaan vaikuttava tekijä. Testasimme ajonopeuden vaikutusta ajamalla moottoritiellä n. 40 km lenkkiä 100 ja 120 kilometrin todellista nopeutta vakionopeussäätimen avustuksella. Sen lisäksi ajoimme maantiellä saman välin edestakaisin 80 km nopeudella. Arkiliikenteessä tehdyssä mittauksessa jouduttiin väkisin ajamaan jonkun matka muiden imussa 80 km/h testiä lukuun ottamatta, samoin käännökset ovat mukana, eli tulokset eivät ole mitään jumalan sanaa. Tavoitteena on saada suuntaa antava tulos auton kantamasta eri nopeuksilla. Ilmastointi ja musiikki pidettiin päällä, nuuka saisi lunastettua hikipisaroilla jokusen lisäkilometrin, käytännön vaikutus on luokkaa 10Wh per kilometri.

Jokamies Tesla kulutustesti 80
Matkanopeuden ollessa 80 km/h akku piisaa testin mukaan 450 km/h ajoon. Kiireetön pääsee pitkälle. KUVA: Joose Luukkanen

Pisimmälle päästään rauhassa ajaen. Ajettaessa 80 km/h nopeudella kulutus on alle 160 Wh per km. Mikäli matkalle osuu sopivasti vaikkapa rekka vetoapua antamaan, riittää akullinen yli 500 km siivulle. Satasen nopeudellakin päästään testin mukaan vielä noin 400 km matkaan, vaikka kulutus nousee 175 Wh per km lukemiin. Tasainen 120 km/h nostaa kulutuksen jo yli 200 Wh per kilometri, ja kantama kutistuu tietokoneen lupaamalle 350 km tasolle.

Jokamies Tesla kulutustesti 100
Satanen lasissa vie sekin täydellä akulla yli 400 km päähän. Tämän olen toteuttanut myös käytännössä ajamalla 385 km matkan, jonka jälkeen akkuun jäi vielä 5% pelivaraa. Kulutusero 80-100 km/h on 17 Wh/km. KUVA: Joose Luukkanen

Kun nopeus nostetaan 140 km/h lukemiin, nousee kulutus jyrkästi ja on 240 Wh per kilometri (testattu Saksassa). 170 cruisessa kulutus nousee jo yli 300 Wh per km ilmanvastuksen puuttuessa peliin, ja useat kiihdytykset ja nopeuden vaihtelu hitaampien osuessa eteen tyhjentää akkua entisestään. Kahdensadan nopeuksilla akku on pakko vetää täyteen asti, mikäli aikoo selvitä seuraavalle Superchargerille!

Suosittelemme

Jokamies Tesla kulutustesti 120
Moottoritienopeuksissa kulutus alkaa nousta nopeasti, mutta 120 nopeudella pääsee edelleen heittämällä 300 km matkan. Kulutusero 100-120 km/h on kuitenkin jo 29 Wh/km. Tuhmasti ajavat saavat varautua tiheneviin lataustaukoihin. KUVA: Joose Luukkanen

Testi osoittaa, että tasanopeudella pääsee pitkälle. Olen itsekin ajanut yhdellä latauksella (ja jäi vielä 5% varaa) 385 km matkan sen kummemmin hidastelematta: kyseisen reissun marssinopeus maantiellä oli 110 ja moottoritiellä 130, ja niiden vastapainona oli jonkin verran jono- ja kaupunkiajoa. Tämä onnistui tasaisesti ajaen, mutta jos ajo on nykivää ja kuski käyttää joka tilaisuuden painaa lapun lattiaan, ei 400 km rajapyykille ole asiaa. Kantaman puolelta ei siis kannata pelätä sähköauton hankkimista, etenkin kun hinnat alkavat käytettyjen kohdalla laskea itse työmatkansa ajavien kukkarolla sopiviksi.

Nopeus km/h80100120140*170*
Ajomatka (km)40,438,838,1
Kulutus (kWh)6,46,87,8
Kilometrikulutus (Wh/km)158175204240310
Kilometrikulutus (kWh/ 100 km)15,817,520,4
Laskennallinen ajomatka täydellä akulla (km)449406348296229
Kustannus per 100 km (€)1,58 €1,75 €2,04 €2,40 €3,10 €
Oletukset:
Sähkön hinta 0,10€/kWh
Testiauton akkukapasiteetti 71 kWh
*Mitattu Saksassa

Lue lisää