Jokamiehen autokoulu osa 4 – Ohittaminen

Autokoulun neljännessä osassa opitaan ohittamaan. Yllättävän monelle ohittaminen on vaikea asia monista eri asioista johtuen. Kannattaa kuitenkin opetella ohittamaan tai vähintäänkin huomioimaan ohittajat, jolloin liikenne on paljon sujuvampaa ja turvallisempaa.

Ajellaan eri nopeudella

Liikenteessä ollaan menossa paikasta A paikkaa B – kukin omalla tavallaan. Joku tykkää hinustella, toinen noudata joka ikistä rajoitusta, ja kolmas suorittaa matkan minimaalisessa ajassa. Harva saa nautintoa itse autossa istumisesta, vaan käyttäisi ajan mieluummin jotenkin toisin.

Suomalainen ei siedä erilaisuutta eikä voi ymmärtää muita. Sääntöuskovainen jaksaa lässyttää ettei ohittaminen muka kannata (isot pojat puhuvat että säästyneessä kolmessa minuutissa ehtii tehdä vaikka millaiset temput) ja nopsasti liikkuva ihmettelee miten joku jaksaa nyhvätä 20 alle rajoituksen. Muiden arvostelemisen sijaan voisi keskittyä omaan ajoon: jos hitaampi antaisi nopeamman mennä menojaan estelyn sijaan eikä nopeampi roikkuisi persiissä valoja vilkuttaen, niin kaikilla olisi kivempaa.

Ohittaminen ei ole keneltäkään muulta pois, eikä se ole oikein tehtynä vaarallista. Pikemminkin pitäisi miettä, että jos auton kiihdyttäminen, ohjaaminen ja taas vauhdin hidastaminen tuntuu hankalalta ja vaaralliselta, niin ei kannata ajaa ollenkaan (sitäpaitsi koska bussilippuja saa jo eurolla). Jos itse haluaa ajaa tietyllä nopeudella, niin miksi pitäisi pakottaa muut samaan?

Vilkku ohittaessa

Vilkku on edelleen autoilijan paras kaveri. Sillä kerrot muille aikeistasi, jolloin ohittaminen ei tule yllätyksenä kenellekään. Ohitustilanteessa maantiellä vilkkua käytetään tuttuun tapaan sekä vastaantulijan kaistalle siirtyessä että sieltä palatessa.

Ohittaminen ohituskaistatiellä

Ohittaminen ohituskaistatiellä on mutkatonta, jos vain ohitettava osaa ajaa. Usein ohituskaista on tehty ylämäkeen, jolloin ainakin henkilöautolla on helppo mennä raskaasta kalustosta ohi. Jos oma mylly on hinnat alkaen -mallia, niin kannattaa toki miettiä onko järkeä tukkia koko ohituskaista vaiko pyrkiä suosiolla ohi vasta tasaisella.

Suosittelemme

Ohituskaista johtaa usein kilvanajoon, kun aiempi tientukko intoutuu irroittamaan moottorista karstoja. Jos ennen ohituskaistaa ajaa 75, niin ohituskaistalla on ihan turha nostaa nopeutta päiväsakkorajalle. Jos vedät perässäsi jonoa, niin älä hyvä ihminen kiihdytä kaistan tullen, vaan mieluummin vaikka laske nopeutta ja päästä muut ohi, jos sinulla itselläsi ei kerran ole kiire!

Leveäkaistatie

Nykyisin leveäkaistateitä ei enää rakenneta, koska ne eivät (yllättäen) oikein sovellu suomalaiseen liikennekulttuuriin. Ideaalitilanteessa leveäkaistatiellä ajetaan aivan tien oikeassa reunassa, jolloin samalle kaistalle mahtuu kaksi henkilöautoa rinnakkain ja ohittaminen onnistuu myös vastaantulijoiden kohdalla. Käytännössä hinupetterit kuitenkin kihnuttavat keskellä kaistaa (tai pahimmillaan keskiviivalla) ja sotkevat näin hyvän idean tyystin.

Ohittaminen kaksikaistaisella ajoradalla

Kaksikaistaisella tiellä ohittaminen vaatii liikennesilmää ja auton hallintaa. Siinä missä ohituskaistalla (ja useimmiten myös leveäkaistatiellä) voi koheltaa kaikessa rauhassa kaasun ja vaihteiden kanssa, niin kaksikaistaisella tiellä alkaa hirvittää viimeistään siinä kohtaa kun missaa vaihteenvaihdon kesken ohituksen ja vastaan tuleva tukkirekka lähestyy nopeasti.

Ohituspaikan valinta

Ohitus alkaa hyvän ohituspaikan valinnalla. Näkyvyyttä täytyy olla riittävästi, jotta koko ohituksen ehtii tehdä, vaikka vastaantulija ilmestyisi näkyviin jo ohitukseen lähdettyä. Paras paikka on vasemmalle kaartuva mutka, koska silloin edessäajavat eivät peitä näkyvyyttä ja ajolinja pysyy loivana.

Ylämäki on paras paikka ohittaa raskasta liikennettä, joiden nopeus usein hyytyy mäessä. Jos oma auto on tehoton, esim. täyteen lastattu Hiace, niin ohitus ylämäkeen voi olla tekemätön paikka. Silloin täytyy odottaa riittävän pitkää tasaista suoraa ja kerätä vauhtia jo omalla kaistalla. Raskaan kaluston ohittaminen alamäkeen voi tuottaa yllätyksen, jos ei osaa ennakoida vauhdin nousemista.

Ennen ohitukseen lähtöä pitää tietysti myös seurata peilejä ja varmistaa, ettei takaa tuleva ole jo lähdössä ohi samassa raossa.

Vasemmalle kaartuva mutka on loistava ohituspaikka. Ajolinja pysyy ohituksen aikana loivana ja näkyvyys on hyvä. KUVA: Google

Kiihdytä jo omalla kaistalla

Ohitettaessa kannattaa jättää riittävä rako ohitettavaan, jolloin nopeutta voi nostaa jo omalla kaistalla. Silloin vastaantulijoiden kaistalla vietetty aika minimoituu eikä ohitukseen tarvita niin pitkää rakoa. Käytännössä ohittaminen on mahdollista millä tahansa nuhapumpulla kunhan vaan osaa ennakoida.

Vilkun voi laittaa vasemmalle jo silloin, kun kiihdytät nopeutta omalla kaistalla tarkoituksenasi kerätä riittävä nopeusero jo ennen vastaantulijan kaistalle siirtymistä. Silloin sekä vastaantulija että ohitettava tietävät mitä tuleman pitää. Myös takaatuleva tietää silloin sinun olevan menossa ohi, eikä vastaantulijan kaistalle synny ryysistä.

Ohittaessa on ihan turha vilkuilla nopeusmittaria vaan kerätä riittävä nopeusero. Kun nopeuseroa on 15-20 km/h, niin ohitus ei vie aivan tolkutonta aikaa. Vaikka nopeus lipsahtaisi ohituksen aikana rikesakon puolelle, niin todennäköisyys sakolle on häviävän pieni. Parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa!

Ohitusta ei kannata tehdä suurimmalla vaihteella, vaan kannattaa valmiiksi tiputtaa 2-3 pykälää pienemmälle jo ennen ohitusta. Pienemmällä vaihteella auto kiihtyy nopeammin ja ohitus sujuu rivakasti. Useimmissa autoissa 3- tai 4-vaihde on oikein mainio ohitusvaihde. Ei haittaa, vaikka kierrokset nousevat lähelle punarajaa ohituksen ajaksi.

Jätä riittävä väli

Vastaantulijan etupuskurin viistäminen on paitsi vaarallista myös epäkohteliasta. Siksi kannattaa jättää riittävä väli jos liikennetilanne vain sen sallii. Etenkin rapakelillä ohitettu arvostaa sitä, että maltat palata omalle kaistalle vaikka vasta sataa metriä edempänä.

Älä ole skodamies – jätä riittävä väli kun palaat omalle kaistalle. KUVA: Jokamies

Huomioi muut

Suomalainen hinupetteri roikkuu edelläajavan puskurissa ja kiroaa väliin tulevaa ohittajaa. Hinustaja ei jätä turvaväliä eikä katso peiliin, joten ohitus on yleensä yllätys. Ohitse menneelle kiukuttelu valoja välkyttämällä tai torvea soittamalla ei ole fiksua käytöstä, koska koko episodin olisi voinut estää jättämällä riittävän raon ja seuraamalla liikennettä.

Liikenteen sujuvuuden kannalta on harvoja ruuhkahuippuja lukuunottamatta järkevää ohittaa hitaampi. Silloin vältytään pitkien jonojen muodostumiselta ja kaikilla on mukavampaa. Jos et kuitenkaan aio mennä hitaammasta ohi, niin silloin on ehdottoman tärkeää jättää riittävä väli, jotta takaatulevat pääsevät niin halutessaan ohitse sekä sinusta että edelläajavasta.

Jokamiehen vinkit ohittamiseen

  1. Valitse turvallinen ohituspaikka
  2. Kiihdytä nopeutta riittävästi jo omalla kaistalla
  3. Jätä riittävä väli ohitettavaan

 

Juhan toiveesta videolla musiikkia: BjoKib – Defessus

Seuraavaksi moottoritielle

Autokouluun pääset kerran viikossa jokamies.fi sivustolla. Ensi viikolla siirrymme moottoritielle. Tervetuloa mukaan!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat