Joka vuosi yli puoli miljardia kertakäyttöistä muovipulloa päätyy Ford autojen lattiamatoksi

Ford on kasvattanut vuosi vuodelta kierrätysmateriaalien käyttöä autoissaan ja hyötykäyttää muun muassa muovipulloja autojen lattiamattojen valmistuksessa. Jo kuuden vuoden ajan, Ford on jauhanut vuosittain hiutaleiksi yli miljardi muovipulloa, joista 650 miljoonaa pulloa on päätynyt Ford EcoSport SUV -automallin lattiamattoiksi.

Muovin käyttö matoissa vaatii ensin sekä pullojen että korkkien pilkkomista pieniksi hiutaleiksi. Tämän jälkeen hiutaleet kuumennetaan 260°C lämpötilaan ja sulatetaan ennenkuin niistä muotoillaan hiuksen vahvuista kuitua. Kuidut kehrätään langaksi kiertämällä useita kuituja yhteen – ja tästä materiaalista kudotaan matot.

– Kuluttajien tietoisuus pois heitetyn muovin aiheuttamasta vahingosta on kasvanut todella paljon – mutta meillä on jo pitkään ollut tavoitteena lisätä kierrätettyjen ja uusiutuvien materiaalien käyttöä jokaisessa autossa, jonka valmistamme, sanoo Tony Weatherhead, Materials Engineer, Ford Motor Company.

Ford aloitti kierrätetyn muovin käytön Mondeossa yli 20 vuotta sitten, ja nykyään Ford kierrättää maailmanlaajuisesti jopa 1,2 miljardia pulloa vuosittain.

Aihepiirin uusimmat

Kiinalaiset sähköautot valtaavat maailmaa, mutta Yhdysvalloissa niitä ei ole nähty

Arvioiden mukaan Kiina tuottaa jo 60 prosenttia kaikista myydyistä sähköautoista tänä vuonna. Pohjois-Amerikassa kadut kuitenkin kumisevat tyhjyyttään kiinalaisista sähköautoista.

DEFA Power: Älykäs ja edullinen sähköauton latausasema

DEFA toi tänä vuonna markkinoille uuden latausaseman kiinteällä latauskaapelilla. Uusia sähköautojen latausasemia julkaistaan ​​koko ajan, eikä valinta ole kuluttajana helppoa. Hinnat ja ominaisuudet vaihtelevat paljon.  DEFA...

Sähköautokanta jatkaa kasvuaan – näitä sähköautoja rekisteröidään eniten Suomessa

Suomen täyssähköisten autojen osuus autokannasta jatkaa kasvuaan. Tuoreessa Sähköinen liikenne ry:n teettämässä raportissa kerrotaan, että jo yli joka kolmas Suomen teillä liikkuva sähköauto on...

Kerrankin kevyt sähköauto – David Brownin muokkaama klassikko-Mini painaa vain 640 kiloa

Suurin osa sähköautoista on merkittävästi polttomoottorivastineitaan painavampia möhkäleitä, mikä on melkoisessa ristiriidassa ympäristöä säästävän ekoauton idean kanssa. Asia on kuitenkin toisin, kun sähköauton lähtökohta on esitelty vuonna 1959.

Tyyliniekan uusimmat