Jenkkiseriffi joutui tukalaan paikkaan – yli 700-heppainen Dodge Charger Hellcat on USA:n oikeuministeriön mielestä liian arvokas poliisiautoksi

Dodge Challenger ja Charger SRT Hellcat kuuluvat nykymuskelien ehdottomaan aateliin ainakin teholukemiensa puolesta. Autojen pellin alla muriseva 6,2-litrainen veekasi tuottaa nimittäin mekaanisen ahtimen ansiosta peräti 707 hevosvoiman tehon, mikä on enemmän kuin monissa superautoissa. Charger on harvoja neliovisia takavetoisia nykyjenkkejä, joten se on myös USA:n poliisivoimien suosiossa Fordin ja Chevroletin klassisten full size -takavetomallien tuotannon lopettamisen jälkeen.

Chargereita on mennyt poliisikäyttöön niin paljon, että Dodge on räätälöinyt lainvalvojia varten Pursuitiksi nimetyn erikoisversion. Lähtöhinnaltaan reilun 32 000 dollarin arvoista poliisi-Chargeria vauhdittaa 3,6-litrainen Pentastar-V6, josta irtoaa autoa jo suhteellisen mukavasti liikuttavat 292 hevosvoimaa. Charger Pursuitin suosiosta poliisiautona kertoo, että esimerkiksi Kalifornian osavaltio tilasi niitä peräti 580 kappaletta pari vuotta sitten.

Georgian osavaltiossa sijaitsevan Gwinnettin piirikunnan seriffi ei kuitenkaan tyytynyt V6-koneiseen Chargeriin, ja ahtamattomalla Hemi-V8:lla varustettu mallikaan ei tullut kyseeseen uutta poliisiautoa hankittaessa. Seriffi Butch Conway päätyi nimittäin suoraan Charger SRT Hellcatiin, joka maksaa yli tuplasti enemmän kuin poliisikäyttöön räätälöity Pursuit-versio. Hellcatin hintalapussa Atlantin toisella puolella lukee reilut 69 000 dollaria, mikä on vielä hyvin kohtuullinen summa tehoihin nähden, mutta kuitenkin liikaa Yhdysvaltain oikeusministeriölle.





Ministeriö vaati auton ostoon käytettyjä rahoja palautettavaksi, koska Hellcat oli virkamiesten mielestä tarpeettoman kallis hankinta. Chargerin osto rahoitettiin takavarikoidun omaisuuden avulla, jota pitäisi käyttää veronmaksajilta saatujen rahojen tavoin. Butch Conwaylla oli kuitenkin ainakin omasta mielestää hyvä syy muskeliauton ostoon. Sitä on nimittäin tarkoitus hyödyntää poliisilaitoksen ”Beat the Heat” -nimisessä valistuskampanjassa, jonka puitteissa järjestetään liikennevalistusta palvelevia kiihdytyskisoja. Tavoitteena on varoittaa paikallisia kuskeja kaahailun vaaroista ja pitää heidät poissa laittomista katukiihdyttelyistä.

Vaikka tarkoitus saattoi olla hyvä, Gwinnettin viranomaiset aikovat nyt totella oikeusministeriötä ja palauttaa Chargerin ostoon käytetyt rahat vaatimuksen mukaisesti. Seriffi Conway on kuitenkin edelleen sitä mieltä, että auto oli asianmukainen hankinta. Se tekee kuulemma piirikunnan maanteistä turvallisempia, ja vajaan 70 000 dollarin ostohinta on vain pisara meressä poliisilaitoksen 92 miljoonan dollarin budjettiin suhteutettuna. Jäämme odottelemaan, joutuuko seriffi palauttamaan rahojen lisäksi myös Charger SRT Hellcatinsa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Tältä näyttää ralli-versioksi tuunattu ”Venäjän Rolls-Royce”

Venäläinen Aurus Senat on ilmiselvä Rolls-Royce Phantom -kopio, mutta mielenkiintoinen sellainen. Kun tämä luxus-auto muutetaan näyttämään ralliohjukselta, ei lopputulosta...

Nyt on tyyli hukassa – jenkkipaja tekee Tesla Model 3:sta kotikutoisen näköisen avon

Teslan taru alkoi Lotus Elisen pohjalta tehdyllä Roadsterilla, ja lähes hyperautoluokkaan kurkottava uusi Roadster on luvassa lähivuosina. Tällä hetkellä...

Tässä on todellinen super-SUV – Alpina XB7 tarjoaa 621 heppaa ja tilat seitsemälle hengelle

BMW:n hovivirittäjiin jo vuosikymmenet kuulunut Alpina pitäytyi pitkään baijerilaismerkin matalampikattoisissa malleissa, mutta lopulta katumaasturien kutsu kasvoi Alpinallekin liian suureksi....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...