Jaguarin ainoa urheiluauto uudistui – F-Typellä on nyt entistä vihaisempi ilme

Jaguar on edelleen leimallisesti urheiluautomerkki, vaikka valtaosa intialaisen Tatan omistaman brittibrändin myynnistä tulee nykyään katumaastureista muutaman sedanin ohella. Jaguarin mallistosta löytyy kuitenkin yksi pesunkestävä urheiluautokin, eli jo vuonna 2013 markkinoille lanseerattu F-Type. Kuten nimikin jo kertoo, auto toimii legendaarisen E-Typen suorana henkisenä perillisenä. F-Type on kuulunut muotoilunsa osalta nykyautojen parhaimmistoon, mutta ikä on alkanut viime aikoina jo painaa tätäkin kaunotarta.

Niinpä F-Type sai nyt ensimmäisen faceliftinsä malli-iän siinä vaiheessa, jossa normaalisti esiteltäisiin jo kokonaan uusi sukupolvi. Sitä täytyy kuitenkin F-Typen kohdalla odotella vielä useampi vuosi, joten kasvojenkohotus saa riittää. Tässä tapauksessa facelift-termi on harvinaisen osuva, koska kirurgin veitsi on kohdistunut lähinnä Jaguarin nokkaan. Keskellä etupuskuria komeileva verkkomaski vaikuttaa nyt entistä suuremmalta, ja samaa voidaan sanoa sitä reunustavista ilmanottoaukoista. Etuvalot ovat puolestaan litistyneet kapeiksi viiruiksi, mikä antaa autolle entistä vihaisemman ilmeen.

Myös konepelti on mennyt uusiksi, ja sama koskee vanteita sekä etulokasuojien kiduksiakin. Takapuskuriakin on hienosäädetty, ja takavaloissa ollut pyöreä osa on litistynyt. Sisällä on sen sijaan vähemmän uutta kerrottavaa. Suurin osa sisätiloista on entisellään, mutta kuskin edessä komeilee kuitenkin tuore 12,3-tuumainen digitaalimittaristo. Lisäksi tietoviihdejärjestelmä on päivitetty Jaguarin uusimpaan Touch Pro -nimiseen systeemiin, joka on yhteensopiva sekä Android Auton että Applen CarPlayn kanssa. Lisäksi tietoviihdejärjestelmää pystyy tulevaisuudessa päivittämään etänä.

Moottorivalikoima alkaa tuttuun tapaan kaksilitraisesta turbonelosesta, joka luovuttaa tasan 300 hevosvoiman huipputehon ja 400 newtonmetrin maksimiväännön. Näillä voimavaroilla kissapeto pinkaisee nollasta sataan hieman yli 5,5 sekunnissa, ja huippuja riittää 250 km/h:n verran. Suurin muutos pellin alla on se, että aiemmin tarjolla olleet kuutoskoneet on jätetty Euroopan valikoimasta kokonaan pois. Nelosen vaihtoehdoksi tarjotaan viisilitraista kompressorikasia, jonka 450 heppaa ja 580 newtonia kiidättävät F-Typen 4,6 sekunnissa nollasta sataan. Tämän mallin saa haluttaessa myös nelivetoisena.

SVR-huippuversio tunnetaan puolestaan jatkossa pelkkänä R:nä. Moottorin voimavarat ovat kuitenkin ennallaan, eli ahdetusta veekasista irtoaa 575 heppaa ja 700 newtonmetriä. Nelivetoinen urheiluauto kiihtyy vain 3,7 sekunnissa satasen nopeuteen, kun taas huippunopeudeksi kerrotaan tasan 300 km/h. R:n alustaa on kuulemma päivitetty kattavasti, ja muutosten listalle kuuluvat uusien mukautuvien iskunvaimentimien lisäksi mm. jäykemmät olka-akselit takana. Ärrässä on myös muita malleja leveämmät 20-tuumaiset vanteet. Naapurisovun ylläpitämiseksi molemmissa V8-malleissa on lisäksi uusi Quiet Start -toiminto, joka mahdollistaa nimensä mukaisesti hiljaisemman käynnistämisen pakoputkiston suljetuilla läpillä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...