Jaguar lopettaa farmarimallien tekemisen, koska edes eurooppalaiset eivät osta niitä

Jaguar-faneilla meinasi mennä kello viiden teet väärään kurkkuun, kun kissamerkki lanseerasi ensimmäisen farmarinsa reilut 10 vuotta sitten. Tuolloinen X-Type-farkku oli kaiken lisäksi vielä Ford Mondeo valepuvussa, joten perinnetietoisilla riitti sulattelemista auton suhteen. X-Type Estate haudattiin kaikessa hiljaisuudessa reilun viiden vuoden valmistuksen jälkeen, mutta Jaguar ei luopunut sen myötä farmarikorista. Brittimerkin seuraava pitkäkattoinen auto oli isompi XF Sportbrake, joka edusti tekniikkansakin puolesta aidompaa Jaguar-tyyliä.

XF:n uusi korimalli esiteltiin viime keväänä, mutta autosta tuli tarjolle pelkästään sedan-versio. Uudesta farkustakin on liikkunut huhuja, mutta ne on nyt torpattu viralliselta taholta. Jaguarin päämuotoilija Ian Callum paljasti nimittäin Automotive News Europelle, että britit eivät ole enää tekemässä farmaria mistään mallistaan. Päätöksen taustalla on Callumin mukaan se, että farmariautojen markkinat ovat kutistumassa massiivisesti. Hän kertoi, että Eurooppa on farmarimallien ainoa globaalisti merkittävä markkina-alue, ja Saksa erottuu vielä joukosta maailman suurimpana farkkumaana myyntilukujen osalta.

Saksassa on kuitenkin sellainen paha ongelma Jaguarin kannalta, että maan asukkaat ostavat lähinnä saksalaisia autoja. Brittimerkin farmarit ovat siis jääneet siellä pahasti Audin, BMW:n ja Mersun valmistamien kilpailijoiden jalkoihin. Jaguarin kotimaa Iso-Britannia on puolestaan Euroopan toiseksi suurin autojen markkina-alue, mutta britit eivät ole yhtä innostuneita farmariautoista kuin mm. itävaltalaiset ja sveitsiläiset saksalaisten ohella.

Kissamerkki keskittyy vastaisuudessa entistä enemmän SUV-luokan autoihin. Farmareita ei juuri myydä Jenkeissä tai Kiinassa, mutta katumaasturit menevät mukavasti kaupaksi lähes joka puolella maailmaa. Päämuotoilija Callum odottaakin, että pian myyntiin tuleva F-Pace-katumaasturi ohittaa XJ:n sekä X-Typen ja nousee tähän mennessä eniten myydyksi Jaguariksi. F-Pace on kissamerkin historian ensimmäinen SUV, mutta se ei varmasti jää lajinsa viimeiseksi.

Eri medioissa on nimittäin liikkunut huhuja F-Pacea pienemmästä katumaasturista, jonka nimeksi saattaa tulla varsin loogisesti E-Pace. Nimellä saataisiin samalla luotua myös mielleyhtymiä legendaariseen E-Typeen, vaikka 1960-luvun urheiluauto on mahdollisimman kaukana 2010-luvun katumaasturista. Päämuotoilija Callum lupaili jo, että Jaguarilla on suunnitteilla jännittäviä uutuuksia, joten jäämme odottelemaan, mitä tuleman pitää.

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat