Bentley Continental GT on ollut markkinoilla jo yli 20 vuotta. Nyt koittaa neljännen sukupolven vuoro, joka on todellisuudessa edeltäjämallin kattava facelift.
Tämän huomaa myös korista, jonka päämuodot ovat ennallaan. Kylkilinjassa ei ole juuri eroa etulokasuojien alaosista poistuneita koristeita lukuun ottamatta, mutta keula ja perä on laitettu kattavasti uusiksi. Tuore naamailme on saanut vahvoja vaikutteita rajoitettuna eränä valmistetusta Baturista, joka tehtiin edeltäjämallin Continental GT:n pohjalta. Niinpä edeltäjän pyöreät tuplaumpiot on korvattu ovaalin muotoisilla valoilla, joiden halki kulkee etulokasuojaan asti ulottuva päiväajovalonauha.
Etupuskurin tyyli on puolestaan lähellä edeltäjää, kun taas takanäkymiä hallitsevat entistä litteämmät takavalot ja uusiksi laitettu takapuskuri. Sisustaan on puolestaan lisätty äänieristystä, ja sähköinen ”arkkitehtuuri” on uusi. Lisäksi autossa on viimeisimmän tason mukaiset ajoavustimet ja kehittyneempi tietoviihdejärjestelmä, joka tarjoaa langattoman liitettävyyden sekä mahdollisuuden etäpäivityksiin. Continental GT:n tavaramerkkeihin kuuluva kääntyvä keskinäyttö on säilynyt autossa, eli 12,3-tuumaisen ruudun saa haluttaessa piilotettua kojelaudan sisään.
Sisätilojen kohokohtiin kuuluvat myös verhoilun uusi kuviointi, 20 suuntaan sähköisesti säätyvät istuimet ja kolme vaihtoehtoa äänentoistojärjestelmäksi. Huipputasoa edustaa Naimin 2200-wattinen systeemi 18 kaiuttimella. Sisustan materiaalit ovat Bentley-tyyliin huippuluokkaa, ja firman Mulliner-yksilöintiosasto tarjoaa mielellään palveluksiaan räätälintyönä tehtyä autoa kaipaaville asiakkaille.
Uusi Continental GT lanseerataan markkinoille Speed-tehoversion turvin. Edeltäjän W12 on saanut tehdä tilaa Ultra Performance Hybrid -nimen saaneelle pistokehybridivoimalinjalle, joka koostuu 600 hevosvoimaa tuottavasta nelilitraisesta tuplaturbokasista sekä kahdeksanvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kuoriin piilotetusta 190-heppaisesta sähkömoottorista. Paketti on vastaava kuin konsernisisar Porsche Panamera Turbo E-Hybridissä, mutta Bentleyssä on vielä enemmän potkua.
Suosittelemme
Kokonaisvoimavaroiksi kerrotaan 782 hevosvoimaa ja tasan 1000 newtonmetriä, mikä tekee uutuudesta kaikkien aikojen tehokkaimman merkkinsä edustajan. Taka-akselin taakse optimaalisen painonjakauman nimissä sijoitetun akun kapasiteetti on puolestaan 25,9 kWh. WLTP-standardin mukaiseksi sähköiseksi toimintamatkaksi kerrotaan 81 kilometriä, ja kaikkiaan autolla pääsee parhaimmillaan 859 kilometriä yhdellä tankilla ja latauksella.
Ajettavuutta kohentaa torque vectoring -toiminnolla varustettu neliveto, ja alustapuolen herkkuihin kuuluvat myös aktiivinen kallistuksenvaimennus, uusi kaksikammioinen ilmajousitus sekä esimerkiksi nelipyöräohjaus. Bentley mainostaa, että sekä mukavuus että ajettavuus ovat kohentuneet edeltäjään verrattuna. Hybriditekniikka tuo mukanaan 192 kilon lisämassan edeltäjämalliin nähden, mutta uusi Continental GT Speed tykittää silti 3,2 sekunnissa nollasta sataan ja yltää 335 km/h:n huippuihin. Kiihtyvyyslukemasta on siis viilautunut pois 0,4 sekuntia, kun taas huippunopeus on entisellään.
Tämän todisteeksi uusi Continental GT Speed vietiin Norjassa sijaitsevaan Ryfylken tunneliin, jossa auto kiihtyi paikaltaan 33 sekunnissa 335 km/:n nopeuteen. Samalla tuli tehtyä myös autojen epävirallinen tunnelinopeusennätys. Uuden GT Speedin ja avomallisen GTC Speedin asiakastoimitukset alkavat vielä tämän vuoden kolmannen neljänneksen aikana, mutta hinnat eivät ole vielä selvillä edes Ison-Britannian kotimarkkinoilla.