Jäähyväiset Seatille – espanjalaismerkki lopettaa autonvalmistuksen jo lähivuosina

Seat on kuulunut Volkswagen-konsernille jo yli 30 vuoden ajan. Merkin asemointi on vaihdellut konsernin budjettibrändistä Alfa Romeon espanjalaiseksi haastajaksi, mutta Seat ei ole oikein onnistunut löytämään omaa paikkaansa markkinoilta.

Kuva: Seat

Myös VW-konsernin viime aikojen toimenpiteissä on näkynyt tietynlaista Seatin laiminlyöntiä. Suurin osa Espanjan suuntaan varatuista panoksista on satsattu Cupraan, joka on tehnyt komean nousun Seatin sporttiversioiden mallinimestä omaksi merkikseen. Cupra on startannut markkinoille varsin menestyksekkäästi ja se on Euroopan nopeimmin kasvanut autobrändi, joten Seat on jäänyt pahasti entisen mallinimensä jalkoihin.

Kuva: Cupra

Tämä on herättänyt spekulointia Seatin tulevaisuudesta jo jonkin aikaa, ja nyt huhut saivat vahvistuksensa. Volkswagen-konsernin ylin pomo Thomas Schäfer kertoi nimittäin Münchenin autonäyttelyssä, että Seatin nykymallit eivät saa enää seuraajia. Hänen mukaansa Cupra on Seatin tulevaisuus autopuolella, mutta perinteikästä Seatin nimeä ei heitetä kuitenkaan kokonaan roskakoriin.

Volkswagen-konserni aikoo kuulemma löytää Seatille uuden roolin, jonka tarkempaa sisältöä ei ole suostuttu vielä kertomaan. Julkisuuteen jo aiemmin tihkuneiden tietojen mukaan Seatista saattaa tulla erilaisia vaihtoehtoisia liikkumispalveluja kattava brändi, jonka valikoimaan voi kuulua esimerkiksi sähköskoottereita. Tarjolla on jo nyt Seatin nimellä markkinoitavia Mo-mallisarjan skoottereita, ja tätä valikoimaa saatetaan laajentaa tulevaisuudessa.

Kuva: Seat

Seatia voitaisiin hyödyntää myös mopoautojen luokkaan kuuluvien kevyiden nelipyörien merkkinä. Näin VW-konserni voisi haastaa esimerkiksi Citroën Amin ja samalta pohjalta tehdyt muut Stellantis-konsernin luomukset. Seat esitteli jo vuonna 2019 Minimo-nimisen konseptin, jonka vaihdettava akku mahdollisti kulkineelle 100 kilometrin sähköisen toimintasäteen.

Cupran myötä Volkswagen-konserni panostaa vahvasti Espanjaan jatkossakin, ja esimerkiksi Valenciaan rakennetaan 10 miljardia euroa maksava akkujen gigatehdas. Lisäksi maassa valmistetaan Cupran mallien lisäksi konsernin muitakin autoja, kuten Volkswagenin tulevaa ID.2:ta Seatin tuotantolaitoksena aiemmin toimineessa Martorellin tehtaassa.

Kuva: Cupra
Kuva: Seat
LähdeCarscoops

Lue lisää