Jäähyväiset kylpyammeelle – avomallinen VW T-Roc ei saa seuraajaa

Volkswagenilla on pitkät perinteet avoautojen osalta, mutta tällä hetkellä niiden lippua pitää korkealla enää todellinen erikoisuus eli crossover-korinen T-Roc Cabriolet. Se on joutunut jakamaan saman kohtalon vastaavalla reseptillä aiemmin yrittäneiden Nissan Muranon ja Range Rover Evoquen avoversioiden kanssa.

Avoautojen kysyntä on ollut muutenkin melko mollivoittoista viime vuosina, ja katottomat crossoverit tai katumaasturit ovat osoittautuneet varsinaisiksi flopeiksi merkistä riippumatta. Avomallinen T-Roc on ollut tarjolla vuodesta 2020 lähtien, ja viime vuoden tammi-marraskuun välillä sitä saatiin Euroopan markkinoilla kaupaksi reilut 11 000 yksilöä. T-Roc oli tämän lukeman myötä kylläkin vanhan mantereen toiseksi eniten myyty avoauto avomallisen Minin jälkeen, mutta lukema on silti marginaalinen T-Rocin kokonaismyyntimäärään verrattuna.

Kuva: Volkswagen

Se oli samalla aikavälillä yli 191 000 autoa, joten kovin montaa T-Rocin ostajaa ei hieman kylpyammetta muistuttava Cabriolet kiinnostanut. Niinpä ei ole mikään suuri yllätys, että avomalli ei ole saamassa seuraajaa. Uusi umpikattoinen T-Roc nähdään sen sijaan lähivuosina, ja se on jäämässä Volkswagenin toimitusjohtaja Thomas Schäferin mukaan merkin viimeiseksi uudeksi polttomoottoriautoksi.

Seuraavan T-Rocin perusrakenteena palvelee tuttu MQB Evo, jota hyödynnetään jo nykyisessä Golfissa ja äskettäin debytoineissa Passatin sekä Tiguanin uusissa painoksissa. Uuden T-Rocin testiprototyyppejä ei ole näkynyt vielä julkisuudessa, joten muotoilu on hämärän peitossa. Sama koskee voimanlähdevalikoimaakin, mutta pistokehybridi lienee ainakin melko varma lisä mallistoon. Myös entistä kehittyneempi mukautuva alusta saattaa olla tulossa, ja sisusta noudattanee Passatista ja Tiguan-isoveljestä tuttuja päälinjoja.

Kuva: Volkswagen

Nykyisestä T-Rocista on ollut tarjolla myös 300-heppainen joka nurkasta raapiva R, jossa luotetaan seitsemännen sukupolven Golf R:stä tuttuun ahdettuun bensakoneeseen. Jos seuraajastakin nähdään vielä vastaava malli, voimanlähde päivittynee kahdeksannen sukupolven Golf R:stä tuttuun tuoreempaan kaksilitraiseen bensaturboon, joka tuottaa 320 tai 333 heppaa.

Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat