Italialainen muotoilu on käsite muodin lisäksi myös automaailmassa. Saapasmaan design-studioiden ja koriräätälien luomukset ovat hurmanneet jo vuosikymmenten ajan puhdaslinjaisella tyylikkyydellään, johon ei ole monessa muussa maassa ylletty. Myös japanilaiset autonvalmistajat käyttivät Italian koriräätälien apua jo 1960-luvulta alkaen, kun niiden maailmanvalloitus alkoi. Vähitellen japsien omakin muotoiluosaaminen kehittyi, mutta italialaisstudioiden apuun turvauduttiin edelleen silloin tällöin myöhempinäkin aikoina.
Lopputulokset olivat useimmiten huomattavasti japanilaisten omia tuotoksia kauniimpia, mutta tähänkin sääntöön löytyy poikkeuksensa. Yksi niistä on 1980-luvun lopussa alkunsa saanut Autech Zagato Stelvio AZ1, joka olisi saanut jäädä suunnittelijoidensa piirustuspöydälle. Zagato on tullut yli satavuotisen historiansa aikana kuuluisaksi Aston Martin DB4 GT:n ja Alfa Romeon TZ-mallien kaltaisista mestariteoksista, joissa on ollut aina näkyvillä koriräätälin persoonallinen ote. Nissanin pohjalta tehdyn Autech AZ1:n kanssa tässä mentiin kuitenkin jo liian pitkälle.
Harva on edes kuullut koko Autech-brändistä, joka luotiin 1980-luvulla Nissanin arvokkaamman pään sporttimerkiksi Japanin kotimarkkinoille. Autechin erottuvin malli oli Nissan Leopardin pohjalta kehitetty Zagato Stelvio AZ1, joita naputeltiin kasaan vain 104 kappaletta vuodesta 1989 lähtien. Tässä tapauksessa pieni valmistusmäärä oli suoranainen onni, koska auto on kaikkea muuta kuin kaunista katseltavaa.
AZ1 edustaa Zagaton 80-luvun lopun näkemystä modernista automuotoilusta sekä ulkokuoren että sisustan osalta. Autossa on esimerkiksi simpukan mallinen konepelti, joka istuu paikoilleen harvinaisen huonosti. Heikosta sovituksesta kertovat raot joka puolella peltiä eivät ole kuitenkaan ainoa ongelma, vaan myös maskin ilme on harvinaisen tökerö. Kauheus viimeistellään konepellin molemmilla reunoilla komeilevilla tötteröillä, joiden jalona tarkoitusperänä oli kätkeä sisälleen sivupeilit.
Suosittelemme
Muotoilu on muutenkin kauniisti sanottuna persoonallista. Vanteita peittävät 80-luvun aerodynamiikkaihanteen mukaiset umpinaiset kapselit, ja pyöränaukotkin ovat varsin kulmikkaat muun muotoilun tavoin. Linjoista voi löytää joitakin yhtäläisyyksiä Zagaton käsialaa olevaan Aston Martin V8:aan samalta aikakaudelta, ja Autechinkin sisusta on Astonin tapaan lähes luksushenkinen. Kermanvärinen nahka saa kontrastia tummasta puuviilusta, ja herkkuihin kuuluvat myös mm. sähköpenkit ja aikansa premium-tasoa edustanut äänentoistojärjestelmä.
Kulusta vastaa persoonallisen pellin alla muriseva V6, joka tuottaa muhkeat 280 heppaa kahden turbon ansiosta. Todellinen teholukema voi olla jopa ilmoitettua suurempi perinteiseen japsitapaan, ja voima välitetään takapyörille ylivaihteella varustetun nelipykäläisen automaatin kautta. Zagato jäi uutena harvinaiseksi näyksi, mihin vaikutti muotoilun ohella auton hinta. Siitä pyydettiin nimittäin 18 miljoonaa jeniä, eli halvemmalla olisi saanut esimerkiksi Honda NSX Type R:n.
Suurin osa Zagatoista majailee edelleen Japanissa, mutta eBayssa olisi nyt tarjolla Amerikkaan päätynyt sinertävän hopea yksilö. 72 000 mailia ajetusta erikoisuudesta pyydetään 49 500 dollaria, mikä on kohtuullinen summa aidosta Zagatosta. Autechin muotoilu on kuitenkin niin erikoista, että ostajia ei välttämättä riitä ihan jonoksi asti.