Ison kissan paluu – DS Automobilesin uuteen lippulaivaan haetaan inspiraatiota klassisesta Citroënista

Stellantis-konsernin ranskalaishaaran luksusbrändi DS erotettiin taannoin Citroënista omaksi merkikseen, mutta DS:n tuotteisiin ei ole saatu tarpeeksi erottuvuutta myynnin nostamiseksi kunnolla lentoon. Seuraavaksi tuota erottuvuutta aiotaan hakea katsomalla taustapeiliin.

DS:stä puhuttaessa useimmille ihmisille ei taida vieläkään tulla mieleen Stellantiksen nykyinen luksusbrändi, vaan sille nimensä antanut Citroënin lippulaiva joka pysyi myynnissä parikymmentä vuotta Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 1955 tapahtuneen esittelynsä jälkeen. Citroën DS oli lanseeraushetkellä niin paljon aikaansa edellä, että auto ei tuntunut vanhentuneelta vielä 1970-luvun puolellakaan.

Citroën DS
Kuva: Stellantis

Tärkeä osa ajattomaan ilmeeseen on auton aerodynaamisilla muodoilla, jotka ovat tallentuneet monille verkkokalvoille todellisena ranskalaisen designin ikonina. Nyt DS Automobilesin toimitusjohtaja Olivier François ilmoitti, että klassinen DS saa toimia muusana DS Automobilesin tulevalle täyssähköiselle lippulaivalle, ja tiettyjä muotoiluelementtejä aiotaan hyödyntää myös merkin muussa mallistossa.

Hyödyntämällä ainutlaatuista historiaa DS pystytään erottamaan nykyistä paremmin Stellantiksen muusta valikoimasta ja alalle pyrkivistä uusista brändeistä. Lisäksi liukkaalle aerodynamiikalle on sähköautossa vielä suurempi tarve kuin takavuosien ”isossa kissassa”, joten esikuvan valintaa voisi kutsua varsin loogiseksi. Uuden sähköauton komponentit valitaan lippulaivastatuksen mukaisesti konsernin ylähyllyltä, ja Françoisin mukaan uutuudessa käytetään ensimmäisten joukossa Stellantiksen viimeisintä akkupakettia.

Citroën DS ja Concorde
Kuva: Stellantis

Sen pitäisi mahdollistaa yli 700 kilometrin toimintasäde, joten kyseessä lienee sama 98 kWh:n akku joka on jo nähty uudessa Peugeot E-3008:ssa. Lisää erottuvuutta haetaan DS:n omilla alustan säädöillä, ja François mainitsi tässä yhteydessä jopa alkuperäisen DS:n ja sen seuraajien korkeussäädettävän kaasunestejousituksen. Tällainen systeemi tekisi myös sisään astumisesta helpompaa katumaasturien tyyliin. Kaasunestejousitusta ei uutuuteen kannata kuitenkaan välttämättä odottaa, mutta vastaava toiminnallisuus saataisiin aikaan myös edistyksellisellä aktiivijousituksella jossa painotettaisiin muuten perinteiden velvoittamaa mukavuutta.

DS Automobiles on jo vahvistanut, että siltä on tulossa STLA Medium -perusrakenteen varaan tehtävä uusi täyssähköauto vielä tämän vuoden aikana. Huhujen mukaan DS8-nimen saava uutuus on ainakin salavalokuvien mukaan nykymuodin mukainen fastback-tyylinen crossover, joten toivottavasti Olivier Françoisin tarkoittama uusi iso kissa on omaleimaisempi ja kokonaan eri auto.

Suosittelemme

Citroën DS Fantomas ja uusi DS-tutkielma
Kuva: Stellantis

Tämän puolesta puhuu se, että mahdollisen DS8:n testiprotoissa ei ole nähtävissä häivähdystäkään Françoisin mainostamasta retrotyylistä. Sitä löytyy sen sijaan roppakaupalla DS Automobilesin huhtikuussa 2023 julkaisemasta luonnoskuvasta, joka esitti vuoden 1965 Fantomas-elokuvan lentävän Citroën DS:n modernia tulkintaa. Olivier Françoisin viimeaikaisten lausuntojen valossa tuo kuva saattaa hyvinkin olla ensimmäinen tiiseri DS Automobilesin tulevasta retrohenkisestä lippulaivasta. Sopiva lanseeraushetki sille olisi ensi vuoden syksy, jolloin alkuperäisen Citroën DS:n ensi-illasta tulee kuluneeksi tasan 70 vuotta.

LähdeCarscoops

Lue lisää