Tätä upeaa vuoden 1930 Ford Model A -hotrodia on rakennettu kolmen vuosikymmenen aikana isältä pojalle

Haastattelimme isältä pojalle siirtyneen auton omistajaa, T.J. Grubishaa, Autot ja Viihde -viikonlopun yhteydessä.

Tämä Ford Model A hankittiin vuonna 1964 yhdysvaltalaiseen Grubishan perheeseen ja perheen isä aloitti auton kunnostamisen. Auto maksoi tuolloin sata dollaria ja isä oli auton toinen omistaja. Perheen poika T.J. Grubisha innostui autosta jo kahdeksanvuotiaana ja alkoi kunnostaa sitä isänsä kanssa.

Auton kunnostus on vaatinut lukemattomia tunteja ja niitä on kerrytetty peräti kolmen vuosikymmenen ajan. Autoon löydettiin moottori onnettomuuden kautta, sillä T.J:n veli romutti kolarissa -59 Corvettensa. Vetten moottori säilyi onneksi ehjänä ja se sai uuden kodin Fordin nokalta. Autoa rakennettiin isän ja pojan voimin vuosia, mutta välillä projekti unohtui muiden kiireiden alle. Kunnostusprojektia jatkettiin vuosien tauon jälkeen vuonna 2007 ja isä luovutti auton avaimet pojalleen vuonna 2010.





T.J. toi auton Suomeen vuonna 2016, kun hän aloitti työt Yhdysvaltain suurlähetystössä Helsingissä. Counselor for Press and Cultural Affairs -virassa toimiva T.J. kertoo ajavansa autolla niin usein kuin mahdollista, joten sitä nähdään Helsingin kaduilla myös jatkossa. Auto oli myös nähtävillä viime- ja tämän vuoden Autot ja Viihde -tapahtumassa, Yhdysvaltain suurlähetystön osastolla. Kävimme tapahtuman yhteydessä haastattelemassa auton nykyistä omistajaa T.J. Grubishaa.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...