Innostuvatko Hiace-miehet tästä – Toyota esitteli legendaarisen pakun manttelinperijän

Toyota Hiace kuului vuosikymmenien ajan Suomen myydyimpien pakettiautojen joukkoon. Auton myynti oli kuitenkin pakko lopettaa EU-alueella muutama vuosi sitten, kun japsipaku ei enää täyttänyt uusimpia päästönormeja ja kokonaan uuden koneen kehittäminen vain Eurooppaa varten olisi tullut turhan kalliiksi. Hiacen korvaajaksi tarjottiin Proacea, joka oli vain kevyesti meikattu versio ranskalaisen PSA-yhtymän ja Fiatin yhteistyönä syntyneestä pakusta.

Japanilaisen luotettavuuden nimiin vannovat Hiace-miehet eivät kuitenkaan pitäneet seuraajamallia aitona Toyotana, ja japanilaismerkki lupasikin, että Toyota pääsee vaikuttamaan paljon enemmän seuraavan Proacen kehitystyöhön. Uuteen pakettiautoon pohjautuva tilaversio esiteltiin jo muutama viikko sitten Geneven autonäyttelyssä, ja nyt japanilaiset paljastivat tuoreen pakettimallinsa.

proace_2

Paku on edellisen Proacen tavoin kehitetty yhdessä Peugeotin ja Citroënin kanssa, mutta Fiat on tällä kertaa jätetty kuvion ulkopuolelle. Hiacen manttelinperijän sisarmalleja ovat siis Peugeot Expert ja Citroen Jumpy, mutta Toyotan valttikorttina on paljon laajempi versioiden kirjo. Uutta Proacea saa nimittäin kahdella eri varustetasolla, kolmen kokoisella korilla ja kahdella akselivälivaihtoehdolla.

Lyhyin versio on nimeltään Compact, ja sen pituus on 4,6 metriä ja akseliväli 2,9 metriä. Pituuden mainostetaan olevan pienin luokassaan, mutta tavaratilaa on silti mukavat 4,6 kuutiometriä. Seuraava korikoko on loogisesti Medium, jonka strategiset mitat ovat 4,9 metrin pituus, 3,2 metrin akseliväli ja 5,3-5,8 kuutiometrin tavaratila. Pisin versio tunnetaan Longina, ja siinä on sama akseliväli kuin keskipitkässä mallissa. Auton peräylitystä on kuitenkin jatkettu, mikä nostaa kokonaispituuden 5,3 metriin. Longiin mahtuu muhkeat 6,1 kuutiometriä tavaraa, ja tilaa saa vielä kasvatettua 6,6 kuutiometriin Toyotan Smart Cargo -järjestelmän avulla.

proace_3

Suosittelemme

Saman systeemin saa lyhyempiinkin malleihin, ja uutta Proacea tarjotaan eri pakettiversioiden lisäksi mm. yhdeksänpaikkaisena pikkubussina sekä lava-autona kahdella eri ohjaamovaihtoehdolla. Moottorivalikoimakin on varsin laaja, ja viiden tarjolla olevan dieselin tehoskaala ulottuu 95:stä 180 heppaan. Koneiden mainostetaan olevan luokkansa pienipäästöisimpiä, ja niiden pariksi saa joko manuaalin, robottivaihteiston tai automaattilaatikon. Toivottavasti Toyotan uuden pakun eurooppalainen syntyperä ei tällä kertaa pelästytä Hiace-faneja liiaksi.

proace_4

Lue lisää