Innostuvatko Hiace-miehet tästä – Toyota esitteli legendaarisen pakun manttelinperijän

Toyota Hiace kuului vuosikymmenien ajan Suomen myydyimpien pakettiautojen joukkoon. Auton myynti oli kuitenkin pakko lopettaa EU-alueella muutama vuosi sitten, kun japsipaku ei enää täyttänyt uusimpia päästönormeja ja kokonaan uuden koneen kehittäminen vain Eurooppaa varten olisi tullut turhan kalliiksi. Hiacen korvaajaksi tarjottiin Proacea, joka oli vain kevyesti meikattu versio ranskalaisen PSA-yhtymän ja Fiatin yhteistyönä syntyneestä pakusta.

Japanilaisen luotettavuuden nimiin vannovat Hiace-miehet eivät kuitenkaan pitäneet seuraajamallia aitona Toyotana, ja japanilaismerkki lupasikin, että Toyota pääsee vaikuttamaan paljon enemmän seuraavan Proacen kehitystyöhön. Uuteen pakettiautoon pohjautuva tilaversio esiteltiin jo muutama viikko sitten Geneven autonäyttelyssä, ja nyt japanilaiset paljastivat tuoreen pakettimallinsa.

proace_2

Paku on edellisen Proacen tavoin kehitetty yhdessä Peugeotin ja Citroënin kanssa, mutta Fiat on tällä kertaa jätetty kuvion ulkopuolelle. Hiacen manttelinperijän sisarmalleja ovat siis Peugeot Expert ja Citroen Jumpy, mutta Toyotan valttikorttina on paljon laajempi versioiden kirjo. Uutta Proacea saa nimittäin kahdella eri varustetasolla, kolmen kokoisella korilla ja kahdella akselivälivaihtoehdolla.

Lyhyin versio on nimeltään Compact, ja sen pituus on 4,6 metriä ja akseliväli 2,9 metriä. Pituuden mainostetaan olevan pienin luokassaan, mutta tavaratilaa on silti mukavat 4,6 kuutiometriä. Seuraava korikoko on loogisesti Medium, jonka strategiset mitat ovat 4,9 metrin pituus, 3,2 metrin akseliväli ja 5,3-5,8 kuutiometrin tavaratila. Pisin versio tunnetaan Longina, ja siinä on sama akseliväli kuin keskipitkässä mallissa. Auton peräylitystä on kuitenkin jatkettu, mikä nostaa kokonaispituuden 5,3 metriin. Longiin mahtuu muhkeat 6,1 kuutiometriä tavaraa, ja tilaa saa vielä kasvatettua 6,6 kuutiometriin Toyotan Smart Cargo -järjestelmän avulla.

proace_3

Saman systeemin saa lyhyempiinkin malleihin, ja uutta Proacea tarjotaan eri pakettiversioiden lisäksi mm. yhdeksänpaikkaisena pikkubussina sekä lava-autona kahdella eri ohjaamovaihtoehdolla. Moottorivalikoimakin on varsin laaja, ja viiden tarjolla olevan dieselin tehoskaala ulottuu 95:stä 180 heppaan. Koneiden mainostetaan olevan luokkansa pienipäästöisimpiä, ja niiden pariksi saa joko manuaalin, robottivaihteiston tai automaattilaatikon. Toivottavasti Toyotan uuden pakun eurooppalainen syntyperä ei tällä kertaa pelästytä Hiace-faneja liiaksi.

proace_4

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...