Hyvästit tylsille Toyotoille – uuden Yariksen nelivetoinen ralliluokittelumalli esitellään pian

Pidempään autoalaa seuranneet muistanevat 1990-luvun alkupuolen Toyota Celica GT-Fourit, jotka toimivat esimerkiksi Juha Kankkusen puikottamien A-ryhmän ralliautojen luokitteluversioina katukäyttöön. Muutkin valmistajat seurasivat luonnollisesti samaa kaavaa, ja niinpä ralliluokittelu toi entusiastien ulottuville Ford Escort RS Cosworthin, Subaru Impreza WRX:n ja Mitsubishi Lancerin Evo-versioiden kaltaisia herkkupaloja.

Nykyään nämä ajat ovat valitettavasti jääneet kauas taakse, kun paljon entistä vapaamielisemmät WRC-säännöt sallivat rallitykkien rakentamisen hyvin löyhästi tavallisten pikkuautojen pohjalta. Tommi Mäkisen luotsaama Toyota on turvautunut rallin MM-sarjaan paluunsa jälkeen Yariksen pohjalta tehtyyn kilpuriin, jolla ei ole ollut muutamia peltiosia ja valoja lukuun ottamatta juuri mitään yhteistä katumallien kanssa. Yariksen perusversiot ovat edustaneet Toyotan turvallisen tylsää linjaa, mutta yksi valopilkku pikkuauton pohjalta sentään nähtiin muutama vuosi sitten.

-- MAINOS --

Se oli hieman kryptisesti nimetty Yaris GRMN, jonka avulla haluttiin luoda ainakin imagotasoinen linkki ralli- ja katuautojen välille. GRMN:ää vauhditti reilut 200 heppaa tuottanut mekaanisesti ahdettu 1,8-litrainen nelonen, mutta auto oli valitettavasti vain etuvetoinen muiden Yaristen tavoin. Toyotan pikkuautosta esiteltiin äskettäin uuden sukupolven malli, joka toimii ensi kaudesta lähtien myös WRC-kilpurin lähtökohtana. Katukäyttöönkin tuodaan jälleen oma sporttiversionsa, josta Toyota julkaisi nyt ensimmäisen tiiserikuvan.

Gazoo Racingin mukaan nimetty uutuus on luvattu esitellä lähes tuotantovalmiina prototyyppinä Australian MM-rallissa 17.11. Protoa koristaa vielä Nürburgringin testiajoissa bongattu punamustavalkoinen naamioteippaus, jonka lisäksi huomio kiinnittyy Toyotan käyttämään GR-4-mallimerkintään. Se antaa olettaa, että auto on rallitykin tavoin nelivetoinen. Eri medioissa liikkuvien vahvojen huhujen mukaan uutuus on tarkoitettu ensi kauden WRC-kilpurin luokittelumalliksi, jossa käytettäisiin mm. eri akseleita ja leveämpää takaraideväliä kuin perus-Yariksissa.

Tämä tarkoittaisi myös sitä, että GR-4:ää pitäisi valmistaa ainakin luokittelusääntöjen edellyttämät 25 000 kappaletta ensi vuoden aikana. Auto saa levitettyjen lokasuojien ja isompien pyörien lisäksi perusmalleja sporttisemmat puskurit, ja jonkinlaisia spoilereitakin lienee luvassa. Nokalla pörisee todennäköisesti turboahdettu neloskone, mutta tarkempia teknisiä tietoja joudutaan vielä odottelemaan. Toivottavasti Toyotan esimerkki innostaisi muitakin valmistajia kehittämään vastaavia luokittelumalleja piristämään pienten hot hatchien tarjontaa.

-- MAINOS --




LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.