Hyvästit tylsille Toyotoille – uuden Yariksen nelivetoinen ralliluokittelumalli esitellään pian

Pidempään autoalaa seuranneet muistanevat 1990-luvun alkupuolen Toyota Celica GT-Fourit, jotka toimivat esimerkiksi Juha Kankkusen puikottamien A-ryhmän ralliautojen luokitteluversioina katukäyttöön. Muutkin valmistajat seurasivat luonnollisesti samaa kaavaa, ja niinpä ralliluokittelu toi entusiastien ulottuville Ford Escort RS Cosworthin, Subaru Impreza WRX:n ja Mitsubishi Lancerin Evo-versioiden kaltaisia herkkupaloja.

Nykyään nämä ajat ovat valitettavasti jääneet kauas taakse, kun paljon entistä vapaamielisemmät WRC-säännöt sallivat rallitykkien rakentamisen hyvin löyhästi tavallisten pikkuautojen pohjalta. Tommi Mäkisen luotsaama Toyota on turvautunut rallin MM-sarjaan paluunsa jälkeen Yariksen pohjalta tehtyyn kilpuriin, jolla ei ole ollut muutamia peltiosia ja valoja lukuun ottamatta juuri mitään yhteistä katumallien kanssa. Yariksen perusversiot ovat edustaneet Toyotan turvallisen tylsää linjaa, mutta yksi valopilkku pikkuauton pohjalta sentään nähtiin muutama vuosi sitten.

Se oli hieman kryptisesti nimetty Yaris GRMN, jonka avulla haluttiin luoda ainakin imagotasoinen linkki ralli- ja katuautojen välille. GRMN:ää vauhditti reilut 200 heppaa tuottanut mekaanisesti ahdettu 1,8-litrainen nelonen, mutta auto oli valitettavasti vain etuvetoinen muiden Yaristen tavoin. Toyotan pikkuautosta esiteltiin äskettäin uuden sukupolven malli, joka toimii ensi kaudesta lähtien myös WRC-kilpurin lähtökohtana. Katukäyttöönkin tuodaan jälleen oma sporttiversionsa, josta Toyota julkaisi nyt ensimmäisen tiiserikuvan.

Gazoo Racingin mukaan nimetty uutuus on luvattu esitellä lähes tuotantovalmiina prototyyppinä Australian MM-rallissa 17.11. Protoa koristaa vielä Nürburgringin testiajoissa bongattu punamustavalkoinen naamioteippaus, jonka lisäksi huomio kiinnittyy Toyotan käyttämään GR-4-mallimerkintään. Se antaa olettaa, että auto on rallitykin tavoin nelivetoinen. Eri medioissa liikkuvien vahvojen huhujen mukaan uutuus on tarkoitettu ensi kauden WRC-kilpurin luokittelumalliksi, jossa käytettäisiin mm. eri akseleita ja leveämpää takaraideväliä kuin perus-Yariksissa.





Tämä tarkoittaisi myös sitä, että GR-4:ää pitäisi valmistaa ainakin luokittelusääntöjen edellyttämät 25 000 kappaletta ensi vuoden aikana. Auto saa levitettyjen lokasuojien ja isompien pyörien lisäksi perusmalleja sporttisemmat puskurit, ja jonkinlaisia spoilereitakin lienee luvassa. Nokalla pörisee todennäköisesti turboahdettu neloskone, mutta tarkempia teknisiä tietoja joudutaan vielä odottelemaan. Toivottavasti Toyotan esimerkki innostaisi muitakin valmistajia kehittämään vastaavia luokittelumalleja piristämään pienten hot hatchien tarjontaa.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

BMW tuo markkinoille uuden sporttidieselin – M340d on 340-heppainen mieto hybridi nelivedolla

Dieseleiden ystävillä ei ole ollut viime aikoina helppoa, kun yhä useampi autonvalmistaja on poistanut koko moottorityypin valikoimastaan. BMW jaksaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...