Pidempään autoalaa seuranneet muistanevat 1990-luvun alkupuolen Toyota Celica GT-Fourit, jotka toimivat esimerkiksi Juha Kankkusen puikottamien A-ryhmän ralliautojen luokitteluversioina katukäyttöön. Muutkin valmistajat seurasivat luonnollisesti samaa kaavaa, ja niinpä ralliluokittelu toi entusiastien ulottuville Ford Escort RS Cosworthin, Subaru Impreza WRX:n ja Mitsubishi Lancerin Evo-versioiden kaltaisia herkkupaloja.
Nykyään nämä ajat ovat valitettavasti jääneet kauas taakse, kun paljon entistä vapaamielisemmät WRC-säännöt sallivat rallitykkien rakentamisen hyvin löyhästi tavallisten pikkuautojen pohjalta. Tommi Mäkisen luotsaama Toyota on turvautunut rallin MM-sarjaan paluunsa jälkeen Yariksen pohjalta tehtyyn kilpuriin, jolla ei ole ollut muutamia peltiosia ja valoja lukuun ottamatta juuri mitään yhteistä katumallien kanssa. Yariksen perusversiot ovat edustaneet Toyotan turvallisen tylsää linjaa, mutta yksi valopilkku pikkuauton pohjalta sentään nähtiin muutama vuosi sitten.
Se oli hieman kryptisesti nimetty Yaris GRMN, jonka avulla haluttiin luoda ainakin imagotasoinen linkki ralli- ja katuautojen välille. GRMN:ää vauhditti reilut 200 heppaa tuottanut mekaanisesti ahdettu 1,8-litrainen nelonen, mutta auto oli valitettavasti vain etuvetoinen muiden Yaristen tavoin. Toyotan pikkuautosta esiteltiin äskettäin uuden sukupolven malli, joka toimii ensi kaudesta lähtien myös WRC-kilpurin lähtökohtana. Katukäyttöönkin tuodaan jälleen oma sporttiversionsa, josta Toyota julkaisi nyt ensimmäisen tiiserikuvan.
Gazoo Racingin mukaan nimetty uutuus on luvattu esitellä lähes tuotantovalmiina prototyyppinä Australian MM-rallissa 17.11. Protoa koristaa vielä Nürburgringin testiajoissa bongattu punamustavalkoinen naamioteippaus, jonka lisäksi huomio kiinnittyy Toyotan käyttämään GR-4-mallimerkintään. Se antaa olettaa, että auto on rallitykin tavoin nelivetoinen. Eri medioissa liikkuvien vahvojen huhujen mukaan uutuus on tarkoitettu ensi kauden WRC-kilpurin luokittelumalliksi, jossa käytettäisiin mm. eri akseleita ja leveämpää takaraideväliä kuin perus-Yariksissa.
Tämä tarkoittaisi myös sitä, että GR-4:ää pitäisi valmistaa ainakin luokittelusääntöjen edellyttämät 25 000 kappaletta ensi vuoden aikana. Auto saa levitettyjen lokasuojien ja isompien pyörien lisäksi perusmalleja sporttisemmat puskurit, ja jonkinlaisia spoilereitakin lienee luvassa. Nokalla pörisee todennäköisesti turboahdettu neloskone, mutta tarkempia teknisiä tietoja joudutaan vielä odottelemaan. Toivottavasti Toyotan esimerkki innostaisi muitakin valmistajia kehittämään vastaavia luokittelumalleja piristämään pienten hot hatchien tarjontaa.