Hyvästit tylsille Toyotoille – uuden Yariksen nelivetoinen ralliluokittelumalli esitellään pian

Pidempään autoalaa seuranneet muistanevat 1990-luvun alkupuolen Toyota Celica GT-Fourit, jotka toimivat esimerkiksi Juha Kankkusen puikottamien A-ryhmän ralliautojen luokitteluversioina katukäyttöön. Muutkin valmistajat seurasivat luonnollisesti samaa kaavaa, ja niinpä ralliluokittelu toi entusiastien ulottuville Ford Escort RS Cosworthin, Subaru Impreza WRX:n ja Mitsubishi Lancerin Evo-versioiden kaltaisia herkkupaloja.

Nykyään nämä ajat ovat valitettavasti jääneet kauas taakse, kun paljon entistä vapaamielisemmät WRC-säännöt sallivat rallitykkien rakentamisen hyvin löyhästi tavallisten pikkuautojen pohjalta. Tommi Mäkisen luotsaama Toyota on turvautunut rallin MM-sarjaan paluunsa jälkeen Yariksen pohjalta tehtyyn kilpuriin, jolla ei ole ollut muutamia peltiosia ja valoja lukuun ottamatta juuri mitään yhteistä katumallien kanssa. Yariksen perusversiot ovat edustaneet Toyotan turvallisen tylsää linjaa, mutta yksi valopilkku pikkuauton pohjalta sentään nähtiin muutama vuosi sitten.





Se oli hieman kryptisesti nimetty Yaris GRMN, jonka avulla haluttiin luoda ainakin imagotasoinen linkki ralli- ja katuautojen välille. GRMN:ää vauhditti reilut 200 heppaa tuottanut mekaanisesti ahdettu 1,8-litrainen nelonen, mutta auto oli valitettavasti vain etuvetoinen muiden Yaristen tavoin. Toyotan pikkuautosta esiteltiin äskettäin uuden sukupolven malli, joka toimii ensi kaudesta lähtien myös WRC-kilpurin lähtökohtana. Katukäyttöönkin tuodaan jälleen oma sporttiversionsa, josta Toyota julkaisi nyt ensimmäisen tiiserikuvan.

Gazoo Racingin mukaan nimetty uutuus on luvattu esitellä lähes tuotantovalmiina prototyyppinä Australian MM-rallissa 17.11. Protoa koristaa vielä Nürburgringin testiajoissa bongattu punamustavalkoinen naamioteippaus, jonka lisäksi huomio kiinnittyy Toyotan käyttämään GR-4-mallimerkintään. Se antaa olettaa, että auto on rallitykin tavoin nelivetoinen. Eri medioissa liikkuvien vahvojen huhujen mukaan uutuus on tarkoitettu ensi kauden WRC-kilpurin luokittelumalliksi, jossa käytettäisiin mm. eri akseleita ja leveämpää takaraideväliä kuin perus-Yariksissa.

Tämä tarkoittaisi myös sitä, että GR-4:ää pitäisi valmistaa ainakin luokittelusääntöjen edellyttämät 25 000 kappaletta ensi vuoden aikana. Auto saa levitettyjen lokasuojien ja isompien pyörien lisäksi perusmalleja sporttisemmat puskurit, ja jonkinlaisia spoilereitakin lienee luvassa. Nokalla pörisee todennäköisesti turboahdettu neloskone, mutta tarkempia teknisiä tietoja joudutaan vielä odottelemaan. Toivottavasti Toyotan esimerkki innostaisi muitakin valmistajia kehittämään vastaavia luokittelumalleja piristämään pienten hot hatchien tarjontaa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Autonvalmistajien historiaa: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...