Hyundai lähtee mukaan kompaktisporttien markkinoille – tuleva i30 N kulkee jopa 250 km/h

Hyundai lanseerasi jokunen vuosi sitten N-alabrändinsä, jonka nimellä oli tarkoitus myydä erityisen sporttisia malleja esimerkiksi BMW M:n ja Mercedes-AMG:n tavoin. N on lyhenne Nürburgringistä, eli urheiluversioiden tuotekehityksen vihjattiin tapahtuvan maailman legendaarisimmalla moottoriradalla. Tähän mennessä varsinaisia N-autoja ei ole vielä myyty, vaan Hyundai on vasta tarjonnut N Sport -nimistä varustepakettia mm. i20-pikkuautoon.

Nyt julkisuuteen tuli tieto, että merkin ensimmäinen aito N-tykki on tulossa markkinoille ensi vuoden aikana. Tämä lupaus kuultiin Albert Biermannin suusta, joka vastaa Hyundain sporttimallien kehitystyöstä. Hän on toiminut aiemmin vastaavassa tehtävässä Bemarin M-osastolla, joten Hyundai pääsee hyödyntämään BMW:n leivissä kertynyttä tietotaitoa.

hyundai_4

Korealaismerkin ensimmäinen N-malli pohjautuu kompaktiluokan i30:een, ja autossa käytetään kaksilitraista turbonelosta. Hyundai osallistui viime viikonloppuna Nürburgringin maineikkaaseen 24 tunnin kisaan i30:n pohjalta tehdyllä kilpurilla, jossa testattiin juuri tätä pannua. Kilpa-auto tuli maaliin 90. sijalla, eli tässä suhteessa suorituksessa ei ollut varsinaisesti hurraamista, mutta 91 kisakierroksen aikana saatiin arvokasta tietoa siviilimallin tuotekehitystä silmälläpitäen.

Biermann vihjasi, että uuden kompaktisportin huippunopeus tulee olemaan n. 250 km/h, eli Hyundailla ei pitäisi jäädä jalkoihin Saksan autobahneillakaan. Suurin osa saksalaismerkeistä on nimittäin rajoittanut tehokkaampien malliensa huippunopeuden juuri tähän lukemaan. I30 N:ää saa aluksi vain manuaalivaihteistolla, mutta automaattikin on tulossa tarjolle vuonna 2018. Nelivetoversiotakaan ei poissuljettu, eli Hyundailla saattaa olla sellainenkin suunnitteilla.

hyundai_3

Suosittelemme

Korealaismerkki julkaisi viime viikolla videon Nürburgring-kilpurinsa kehitystyöstä, ja siinä nähtiin myös autosta testipenkissä irronneet teho- ja vääntölukemat. Huipputeho oli noin 264 heppaa ja -vääntö 309 newtonia, joten tuotantomallinkin lukemat lienevät tätä tasoa. I30 N:n tuotantoversioon tarjotaan myös rata-ajoa varten suunniteltua sporttipakettia, joka kattaa mm. sähköisen tasauspyörästön lukon, vapaammin virtaavan pakoputkiston, optimoidun vaihdelaatikon ja isommat jarrut. Hyundain kompaktisportin luvataan olevan suhteellisen edullinen, eli se lienee halvempi kuin mm. VW Golf GTI tai Ford Focus ST.

hyundai_2

Lue lisää