Honda julkisti sähköisen kaupunkiautonsa prototyypin – milloin tuotannossa?

Honda julkisti sähköisen kaupunkiautonsa Honda Urban EV:n konseptin jo vuonna 2017, jolloin se esiteltiin Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna konsepti esitellään virallisesti Genevessä Honda e -prototyyppi nimellä. Auton esittely kahden vuoden välein on herättänyt pientä ihmetystä, mutta eri lähteiden mukaan Honda E alkaa olla jo 98% tuotantovalmis.

Honda e on neliovinen pieni sähköauto, jonka ulkonäkö on sympaattinen kuin pienellä ihmisellä, ja siinä on tuttuja Hondan elementtejä. Ensimmäisenä silmä osuu sympaattiseen keulaan, joka muistuttaa pyöreine ajovaloineen vuosikymmenien takaisia malleja. Tuttua on myös Civicistä peräisin oleva ratkaisu, jossa takasivuovet on pyritty häivyttämään muun muassa integroimalla kahvat takasivuikkunan karmiin. Kourumainen valomaski tekee keulasta hyvin persoonallisen ja sitä lisää konepellin keskellä sijaitseva selvästi erottuva latausluukku. Sivupeilien tilalla on kamerat, joiden kuvaa voi katsella A-pilarien sisänurkkaan sijoittuvien näyttöjen välityksellä.

Honda e

Kojelautaa hallitsee kolme kahdeksantuumaista näyttöä ja fyysisten painikkeiden määrä minimoitu. Prototyypissä näyttöjä on ehkä jopa liikaakin, ja on mielenkiintoista nähdä tulevatko ne kaikki myös tuotantoversioon. Voi toki olla, että perusvarustelu tarjoaa vähemmän näyttöjä ja lisää saa rastittamalla lisävarustelistalta.

Honda e tarjoaa noin 200 kilometrin toimintamatkan, mikä on toteutuessaan hyvä sähköiselle kaupunkiautolle. Akku latautuu 80 prosenttiin puolessa tunnissa ja latausliitännän tyyppi on ​CCS Combo*. Honda e on takavetoinen ja sen pitkä akseliväli kielii mahdollisesti hyvistä ajo-ominaisuuksista myös maantieajossa. Honda e:n tuotanto alkaa tämän vuoden loppupuolella, joten ensimmäiset autot saatetaan nähdä liikenteessä vielä tämän vuoden puolella.

*= CCS, eli Combined Charging System (Combo) -pikalatausstandardi mahdollistaa jopa 125 kW pikalatauksen. Lue lisää latauspistoketyypeistä: plugit.fi

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...