Honda esittelee uuden Civicin hatchback-mallin konseptin Genevessä

Geneven autonäyttely avaa ovensa muutaman viikon päästä, ja autonvalmistajilta tulee jatkuvasti ennakkotietoja siellä paljastettavista uutuuksista. Honda on jo tuonut USA:ssa myyntiin uuden, kymmenennen sukupolven Civicin sedan- ja coupé-versiot, mutta Euroopan markkinoilla erityisen tärkeää hatchback-mallia ei ole vielä nähty. Nyt japanilaismerkki julkaisi ensimmäisen tiiserikuvan viistoperäisestä Civicistä, joka nähdään koko komeudessaan Genevessä.

Kyseessä on kuitenkin vasta konseptimalli, joka on toki hyvin lähellä myöhemmin esiteltävää tuotantoversiota. Auto saadaan Euroopassa myyntiin jo ensi vuoden alussa, eli lopullinen tuotantomallikin nähtäneen lähiaikoina. Viistoperäiset Civicit tehdään jatkossa koko maailman markkinoille Ison-Britannian Swindonissa, ja niitä laivataan sieltä myös USA:han. Rapakon toisella puolella on tähän asti myyty vain porrasperäisiä ja coupé-korisia Civicejä, mutta tähän tulee nyt muutos.

-- MAINOS --

Tiiserikuvasta näkyy ainoastaan hatchback-Civicin peräpää. Siitä käy ilmi, että linjat ovat hyvin samantyyliset kuin jo esitellyissä sedanissa ja coupéssa. Takavalot ovat samanlaiset bumerangit, ja rekisterikilvelle on tehty kuusikulmainen syvennys takaluukun kanteen. Takaluukkuun on myös integroitu spoileri, ja katolla näyttää olevan saranoita varten tehdyt kohoumat. Konseptissa on haluttu korostaa sporttisuutta, ja niinpä takapuskurissa on isot aukot ja puskurin alla komea diffuusori. Urheilullisen vaikutelman viimeistelevät isot tuplaputket, jotka työntyvät ulos keskeltä perää.

Saattaa hyvin olla, että konsepti enteilee samalla jo uuden Civicin tulevaa Type R -versiota. Nykyinen Ärrä tuli myyntiin vasta viime kesänä monen vuoden odotuksen jälkeen, eli sen elinkaari jää väistämättä melko lyhyeksi. Nykymallin Type R on ensimmäinen turboahdettu Civic, ja tehoa siinä on hulppeat 310 heppaa. Seuraaja pistää tässä suhteessa varmasti paremmaksi, ja myös tavallisiin Civiceihin saadaan vihdoinkin ahdetut koneet. Honda on jo kertonut, että aloitusmallia vauhdittaa kolmipyttyinen litran kokoinen turbomoottori, josta irtoaa noin 130 hevosvoimaa. Enemmän tehoa kaipaaville tarjotaan 1,5-litraista ahdettua nelosta, joka vauhdittaa jo Amerikassa myytäviä Civicejä. Tämän koneen pariksi saa todennäköisesti sekä manuaalin että portaattoman CVT-automaatin.

Civic hatchbackin konsepti ei jää Hondan ainoaksi uutuudeksi Genevessä. Myös Clarity Fuel Cell -niminen vetyauto tekee siellä Euroopan debyyttinsä, ja lisäksi näytteillä on Jazz Keenlightiksi ristitty konseptiauto. Sen avulla halutaan esitellä Hondan pikkuauton yksilöintimahdollisuuksia. Honda ilmoitti myös, että uusi NSX saadaan myyntiin vanhalla mantereellakin vielä tämän vuoden aikana.

-- MAINOS --




Civic Hatchback Prototype

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.